Etupyörän irrotusohjeet suoraan 2007-mallin Owner´s Manualista - kuitenkin pikaisesti suomennettuna:
– ajokki keskituelle
– moottorin etureunan alle puinen tukipalikka
– irrota nopeusmittarin vaijeri
– irrota oikean etuhaarukan pinnapultti
– irrota akselimutteri prikkoineen
– irrota etupyörän akseli
– kallista ajokkia oikealle ja ota pyörä ulos nopeusmittarin anturin ja oikeanpuoleisen väliprikan kanssa
– ota ulos nopeusmittarin anturi ja laakeriholkki
– (minun pyörässäni) asetetaan 4 mm:n paksuinen levynkappale levyjarrun jarrupalojen väliin, jota ennen ei jarrukahvaa pidä puristaa. Jos pyörässä on rumpujarru, sen vaijeri tietysti irrotetaan samoihin aikoihin kuin nopeusmittarin vaijerikin.
Vaikka pyörä on "tubeless", siinä on todennäköisesti sisärengas. Ulkorenkaan irrotus tehdään rengasrautojen avulla eikä välttämättä ole vaivaton operaatio. Ulkorenkaan paikalleenlaitossa katsotaan renkaan pyörimissuunta. Viimeksi oma takarenkaani meni väärinpäin paikalleen, mutta hyvin on pitänyt kuitenkin ja nyt olen sen vaihtamassakin ennen kauden ajoon ryhtymistä.
Operaation aikana on hyvä putsata vanne sisältä ja ulkoa sekä katsoa että akseli on voideltu.
Sisärenkaan paikalleensaamisessa ennen ulkorenkaan toisen puolen työstämistä paikalleen on hyödyllinen venttiilin paikalleenvetotyökalu, jollaisen voi ostaa Biltemasta neljällä eurolla (ovh 3,99).
Pyörän paikalleen asentaminen tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä katsoen, että nopeusmittarin anturi on sopivassa asennossa kaapelin kiinnittämistä varten ja naputellen pyörän akseli varovasti paikalleen. Prikka ja mutteri paikalleen ja kiristetään.
– kiristetään pinnapultti oikean etuhaarukan puolelta
– pyöritetään pyörää esteettömän pyörimisen varmistamiseksi
– nopeusmittarin vaijeri kiinnitetään ja katsotaan sen toimiminen.
Toivottavasti oli hyötyä?