| Lisää "konsteja" kokeneilta. | |
|
+5keitere Jojje Blackhand Jari Nieminen az643 9 posters |
Kirjoittaja | Viesti |
---|
az643 Jäsen
Viestien lukumäärä : 70 Join date : 14.05.2012 Ikä : 81 Paikkakunta : V:la
| Aihe: Lisää "konsteja" kokeneilta. To Elo 28, 2014 3:03 pm | |
| Jopas noita "jokamiehen"konsteja takapyörän irroitukseen tulikin. Seuraavaksi olisikin mukava saada "tärppejä"renkaan poistamiseksi vanteelta ja uuden asentamisesta vanteelle. Irtoaako paremmin jos vaikka vähän "ajelee" rengas "tyhjänä"....jne. Kyllä vieläkin harmittaa,kun KUNKKUTIE jäi väliin. Ensi vuonna sitten jos luoja suo. Hyvää päivänjatkoa. | |
|
| |
Jari Nieminen Jäsen
Viestien lukumäärä : 37 Join date : 17.03.2010 Paikkakunta : Punkalaidun
| Aihe: Renkaan vaihto. Ke Syys 03, 2014 7:44 pm | |
| Hei!
Joko on uusi rengas vanteella? Aika helposti sen pitäisi lähteä kunhan käytössä on edes välttävät rengasraudat tai vastaavat. | |
|
| |
Blackhand Jäsen
Viestien lukumäärä : 290 Join date : 06.04.2014
| Aihe: Vs: Lisää "konsteja" kokeneilta. Ke Syys 03, 2014 10:12 pm | |
| Hiki tulee jos ei ole elopainoa. Paikallisessa rengasfirmassa ottaa kympin kun menee renkaan ja vanteen kanssa. Uudemmissa kun on matalaprofiiliset, niin ei jaksa tapella ja kun sen sisärenkaan saa rikki helposti, niin olen ulkoistanut vääntelemisen.
| |
|
| |
Jojje
Viestien lukumäärä : 277 Join date : 14.01.2010 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: Lisää "konsteja" kokeneilta. To Syys 04, 2014 1:34 pm | |
| Renkaanvaihtoa ei oikeastaan opi kuin tekemällä. Taito kannattaa kuitenkin mielestäni opetella, niin ei ole aina niistä maksullisista palveluista riippuvainen. Auttaa tietysti, kun on kokeneempi opastamassa. Itse olen oppinut kantapään kautta, mikä ei aina ole niin kivaa. Enempi tekniikka kuin voimalaji. Elopaino toki auttaa pyörän paikallaan pysymisessä. Jotkut renkaat on ihan kamalia ja jotkut yhtä helppoja kuin fillarinrenkaat. Tämän takia kokeneet yleensä pysyvät samoissa merkeissä. Kokotoleranssitkin heittelevät. Renkaita on kahta tyyppia. Niitä, jotka on tarkoitettu käytettäviksi ilman sisärenkaita, ja niitä jotka on tarkoitettu sisärenkaalla käytettäviksi. Toki ensin mainittuunkin sisärenkaan voi laittaa. Vastaavat merkinnät yleensä "TL" (tubeless) ja "TT" (tube type). Sisärenkaattomat ovat rakenteeltaan jäykempiä ja juuri ja juuri käsityökaluin (ainakin minun) vaihdettavissa. Olen toki nähnyt, kun työkaveri vaihtelee varikolla poikansa pyörään kisarenkaita lähes heittämällä. Yhden ainoan kerran on minulle sattunut, että olisi tien päällä tarvinnut rengas vaihtaa. Ajo oli kevään ensimmäisiä, enkä ollut vielä ehtinyt kaikkia yleensä ajossa mukana pitämiäni tilpehöörejä sivulaukkuun pakata. Kuten nyt sisärengasta. Kyllä harmitti. No pakettiauton omaava tuttu asui onneksi lähistöllä. Paikkausmössöistä on huonoja kokemuksia. Mutta voihan niitä olla nykyään jo hyviäkin. Paikkoja ei kannata sisärenkaisiin liimata, ei ne pysy. | |
|
| |
keitere
Viestien lukumäärä : 227 Join date : 13.01.2010 Paikkakunta : Keitele
| Aihe: Vs: Lisää "konsteja" kokeneilta. Pe Syys 05, 2014 12:54 am | |
| Kaksi kertaa olen paikkavaahtoa kokeillut ja kummallakaan kertaa siitä ei ollut iloa, päinvastoin on keljua toimia kun kaikki on sotkettu. Tänä kesänä on kolme kertaa tyhjentynyt rengas ajossa. Joka kerta viikonloppuna ja missään ei tietenkään ole sopivia sisärenkaita. No eka kerralla oli tuuria, sattui olemaan yksi lajitoveri lähimailla ja sain sisäkumin vanhoista hevoskärryistä. Toisella kertaa piti hälyyttää rouva hakemaan pakulla. Kolmas kerta onneksi työntömatkan päässä paikalliselta pajalta. On se vaan vajaa kilometrikin oma puuhansa tuupata linttakumista malmikasaa. En ymmärrä miksi ne nyt puhkeilee yhtä mittaa, ei ole pinnanpäät esillä ja päällykumikin on ollut ehjä. Muuten. Miksihän ei ole enää niitä pitäviä punaisia sisäkumeja olemassa mitä polkupyörissä ennen oli? Niistä sai niin hyvät ritsat, en mää muuten... | |
|
| |
Limppu Jäsen
Viestien lukumäärä : 142 Join date : 10.04.2010 Ikä : 73 Paikkakunta : Vantaa
| Aihe: lisää "konsteja"kokeneilta Pe Syys 05, 2014 11:05 am | |
| No on siinä äijällä käyny huono tuuri.Itte oon ajanut bulletilla -07 asti,enkä ole renkaille tehny kun ilmanpainetarkastuksia.Poikien kanssa kunkkutiellä tosin katsottiin että talven aikana olis syytä vaihtaa renkaat vesiliirron ja muutenkin turvallisuuden takia.Kokeilen kyllä itse miten lähtee vanteelta,jotta sais vähän praktiikkaa jos vaikka joskus tienpäällä joutuis. | |
|
| |
Jojje
Viestien lukumäärä : 277 Join date : 14.01.2010 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: Lisää "konsteja" kokeneilta. Pe Syys 05, 2014 1:09 pm | |
| Yks juttu, mikä voi hiertää sisärengasta, on vanteelta irronnut ruoste..? Tuota limaa on joku kehunut - en ota kantaa: http://www.slime.com/shop/category/products/smart-spairs/Haikeudella muistelen lapsuuteni tosi tehokkaita ritsoja, joiden "sysäyksenvahvistimet" oli valmistettu kuorma-auton renkaan sisäkumista. Oli se jäykkää. Mitä ennen e.m. sisärenkaat olivat palvelleet mainioina uimarenkaina. | |
|
| |
az643 Jäsen
Viestien lukumäärä : 70 Join date : 14.05.2012 Ikä : 81 Paikkakunta : V:la
| Aihe: "Konsteja kokeneilta" La Syys 06, 2014 9:13 am | |
| Mukavaa saada neuvoja ja mielipiteitä tähän "pieneen" ongelmaan. Osaisikohan joku viellä kertoa myydäänkö jossain niitä rengasrautoja.Mulla on kyllä ne "minimittaiset", vissiin "Bulletin omat". Ennenhän ne tehtiin itse pajalla,ja ainakin 40 cm pitkät, kaksihan niitä tarvitaan. Eihän sillä pituudella muuten niin ole väliä, mutta se momentin takia. En kyllä haluaisi tällä kokemuksella ja näillä "raudoilla" tehdä hommaa kaukana kotoa. Siinä takapyörän irroituksessa kallistun takalokasuojan irroituksen kannalle. Ei tarvitse edes laukkuja erikseen irroitella.Vaimon apua tosin olen vähäsen tarvinnut (nostoapua). Syksy saapuu,keskustelut jatkukoon. Tiedoksi Jarille,ei ole viellä vaihdettu. -Tane-
| |
|
| |
Jojje
Viestien lukumäärä : 277 Join date : 14.01.2010 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: Lisää "konsteja" kokeneilta. La Syys 06, 2014 12:06 pm | |
| Ne Bulletin omat raudat on vähän lyhyet ja valmistettu liian pehmeästä teräksestä. Jos ostaisin Motonetistä, ostaisin tuollaiset: http://www.motonet.fi/fi/tuote/808842/Bahco-38A-12-rengasrauta-300mmÄlä osta liian pitkiä - jos joudut käyttämään liikaa voimaa, on tekniikka todennäköisesti väärä ja jotain voi hajota. Lähinnä itsestä - onneksi nuo teräsvanteet ei pienistä hätkähdä. Liukasteen käyttö uutta kumia asentaessa helpottaa ihmeesti. Vaikeammin saatavaa ainetta, tai sitten myydään vaan jumalattoman suurissa pakkauksissa. Hätätilassa voi käyttää fairya. Jonkinlainen alusta kannattaa myös naputella vaikka kakkosnelosista, minkä päällä toimia. Kumi menee lämpimänä paremmin paikoilleen. Yllättävän suuri ero siinä vaihtaako kesähelteellä vai lokakuussa. Sauna? Joskus rengas ei tahdo asettua vanteelle keskelle. Ei vaikka kuinka paukuttaisi - mielellään kumivasaralla (olisikin). Viimeksi sain ajella aika pitkään ja kiusata huoltamon kompressoria: laskin rengasta tyhjemmäksi ja sitten annoin painetta niin paljon kuin uskalsin, tyhjäsin taas ja ajelin. Asettuihan se lopulta. Laitan paremmalla ajalla kuvaa pyörän tasapainotuksesta. | |
|
| |
Jojje
Viestien lukumäärä : 277 Join date : 14.01.2010 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Pyörän tasapainotus Ti Syys 09, 2014 8:13 pm | |
| | |
|
| |
sipila
Viestien lukumäärä : 12 Join date : 12.05.2016 Ikä : 33 Paikkakunta : Vantaa
| Aihe: Kytkinlevyt La Toukokuu 27, 2017 12:26 pm | |
| Tarkoituksena olisi hankkia uudet kytkinlevyt Hoolta, koska kytkin on alkanut jo luistamaan ja vaihteiden vaihtamisesta on tullut vaivallisempaa. Mutta mikä ero on tuotteilla 90040 ja 90041, muu kuin hinta, ja että 90041 on lisänä yhdet levyt? Onko sillä ekstralevyllä niin suuri vaikutus kytkinluistoon/vaihteiden vaihtamiseen, että olisi n. 30€ lisän arvoinen? Oma pyörä on Bullet 500, vm 2002, nelivaihteinen. -Antoni | |
|
| |
Jojje
Viestien lukumäärä : 277 Join date : 14.01.2010 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: Lisää "konsteja" kokeneilta. La Toukokuu 27, 2017 2:20 pm | |
| Kyllä minä laittaisin samanlaisen systeemin, kuin koneessa on ollutkin. Pitäisi riittää normaalikäytössä. Kytkin voi alkaa luistaa kuluneisuuttaan, tai jos on käyttänyt liian "hyvää" öljyä synteettistä tms. Takertelua voi aiheuttaa olakkeisiin kuluneet pykälät ja jäysteet, myös kytkinkorissa (ulkokehä) - niitä voi aika huoletta viilailla tasaisemmiksi, niin vaihtaminen sulavoituu. Purin tuossa oman kytkimeni Electrasta, kun vaihdoin ensiöketjun. 57 000 kilometriä takana ja kitkalevyt olivat vielä uuden mitoissa, kannattaa vaihtaa vapaalle, kun pysähtyy - voi sitä paitsi pelastaa henkesi. | |
|
| |
pekka82
Viestien lukumäärä : 71 Join date : 16.11.2015
| Aihe: Vs: Lisää "konsteja" kokeneilta. Su Toukokuu 28, 2017 8:31 pm | |
| Minä laittasin tilaukseen 4kpl noita barnett levyjä H89/A jos kytkintä olisin uusimassa, niitä käyttävät niissä fireball bulleteissa jäykillä jousilla ja niissä on sentään reilu 40 hv takapyörältä. Ja tosiaan ATF Type F:ää ensiövetokopan voitelu aineeksi.
Tuosta renkaan vaihdosta. Takarenkaan saa helpoiten pois pyörästä kun laittaa kakkosnelosen pätkän keskiseisontatuen alle niin perä nousee sen verran että rengas mahtuu hyvin tulemaan lokarin välistä. Sain kyllä ihan kohtuudella tommosen tubeleksenkin vanteelle pienen opettelun jälkeen, tarvii tosin hyvän rengasraudan (yhdelläkin pärjää jos se on hyvä, itsellä tommonen itse titaanista taottu malli.) Ja noita paikkojakin tuli kokeiltua kun ensin huonolla rengasraudalla sain sisukumin asennusvaiheessa rikki, TIPTOP:lla on nykyään paikkarasiassa semmonen liima millä sen paikan saa pysymään paikoillaan. | |
|
| |
sipila
Viestien lukumäärä : 12 Join date : 12.05.2016 Ikä : 33 Paikkakunta : Vantaa
| Aihe: Vs: Lisää "konsteja" kokeneilta. Pe Kesä 30, 2017 5:14 pm | |
| Onko kenelläkään ongelmia ensiöketjukotelon kanssa? Kytkinlevyt on tarpeeksi kireällä, mutta tuntuu että koko kopan kiristäminen on mahdotonta. Ainoa ruuvi tuntuu erittäin naftilta/lyhyeltä. Kopassa ei ole näkyviä iskuja/vaurioita, tiiviste on ehjä ja laitoin myös silikonirasvaa väliin, mutta öljyt haluaa puskea ulos. Eli onko jtn. kikkaa tähän hommaan vai onko originaali ruuvi liian paska/snadi? -Antoni | |
|
| |
pekka82
Viestien lukumäärä : 71 Join date : 16.11.2015
| Aihe: Vs: Lisää "konsteja" kokeneilta. Su Heinä 02, 2017 9:47 pm | |
| Käytitkö kytkimen irti? Laitoitko kytkimeen ne koverat peltilevyt oikeinpäin? Jos olet kasannut kytkimen oikein niin,Oiskohan joku vetäny joskus liian kireelle sen kiinnitysmutterin ja olis koppa vääntyny? Se kyllä pitäs pysyä kiinni ja öljyt sisällä jos sen laittaa vähän sormimomentista kireemmälle. | |
|
| |
sipila
Viestien lukumäärä : 12 Join date : 12.05.2016 Ikä : 33 Paikkakunta : Vantaa
| Aihe: Vs: Lisää "konsteja" kokeneilta. Ti Heinä 04, 2017 12:05 am | |
| Kiitos Pekka vastauksesta, ongelmana oli alkuperäinen ''se oikea'' ruuvi, joka tuntui olevan liian nafti, myös rihlat olivat kuluneet alusta. Uudella ja pidemmällä ruuvilla ongelma korjaantui, myös tuli laitettua kunnon määrä silikonia väliin ja nyt ensimmäistä kertaa kone ei tiputa öljyä enään mistään. Mutta kun joku menee hyvin niin Murphyn laki korjaa tilanteen. Nyt ongelmana on, kun laitan liikkeellelähdössä neutraalilta ensimmäiselle vaihteelle, niin kone stumppaa. Pyörällä pystyy ajamaan ilman sähköjä/valoja, koska silloin jos vaihtaa nopeasti, niin liikkeellelähtö onnistuu nipin napin, mutta sähköjen kanssa kun ensimmäinen vaihde menee päälle, niin stumppaa heti. Olen nyt kaksi päivää viritellyt kytkinvaijeria aikomuksena löytää se oikea kohta, mitä Pete Snidalin, Hitchcockin -manuaaleissa ja Youtubessa mainitaan, mutta turhaan, jokainen lopputulos on samaa paskaa. Onko mitään neuvoja? Vaihdoin kytkinlevyt ja mielestäni ne menivät täysin oikein, mutta käytin tosin vanhoja kytkinjousia, koska uudet olivat käytännössä mahdottomat laittaa paikalleen. Koppaa en haluaisi mielellään avata uudelleen, eli onko jollakin neuvoja tai samaa ongelmaa ollut aikaisemmin. Tekisi vielä tänä ''kesänä'' mielellään ajaa. Antoni | |
|
| |
pekka82
Viestien lukumäärä : 71 Join date : 16.11.2015
| Aihe: Vs: Lisää "konsteja" kokeneilta. Ti Heinä 04, 2017 6:26 am | |
| No hyvä että koppa tuli kiinni. Sun pitää säätää se kytkimen vivusto uusien levyjen kanssa, se tapahtuu näin.
1)Löysää kytkin vaijeri ihan reilusti löysälle. 2)avaa käynnistinpolkimen puolelta oikeanpuoleinen tarkastusluukku (se pieni pyöreä lätkä.), alta löytyy ruuvi jossa lukitusmutteri. 3)löysää ruuvi löysälle ja sitten kiri sitä niin, että se juuri ja juuri ottaa kiinni kytkimen työntötankoon (alkaa juuri tuntua pieni vastus ruuvissa.) 4)löysää ruuvia 1/8 osa kierros ja kiristä lukitusmutteri niin että ruuvi ei pääse pyörähtämään. 5)sulje tarkastusluukku ja säädä vaijeri niin,että kahvassa noin 1cm tyhjää liikettä. VALMIS. jos kytkin ei irrota vieläkään kunnolla, kiristä tarkistusluukun takana olevaa ruuvia 1/8 osa kierros tai jos kytkin luistaa niin löysää 1/8 osa kierros, tätä voit jatkaa 1/8 osa kierros kerrallaan kunnes kytkin on hyvä. Jos kytkin ei rupea toimimaan näin säätämällä, voi ne peltiset välilevyt olla vääntyneet, jolloin ne pitää vaihtaa ja säätö suorittaa uudestaan.
| |
|
| |
Limppu Jäsen
Viestien lukumäärä : 142 Join date : 10.04.2010 Ikä : 73 Paikkakunta : Vantaa
| Aihe: lisää konsteja kokeneilta Ti Heinä 04, 2017 10:59 am | |
| Semmonen tuli mieleen jotta...kun painat kytkintä katso joustaako se kytkinkoppa huomattavasti painettaessa.Itsellä oli aikanaan kytkimen kanssa irroitusongelmia juuri tuon syyn takia(koppa ohutta alumiinia).H:lla on myynnissä sellainen palikka (var.os no 90221) jolla koppa tuetaan myös keskeltä,jolloin se ei jousta ja mulla ainakin auttoi heti. | |
|
| |
heikki.hakanen
Viestien lukumäärä : 8 Join date : 23.07.2014 Ikä : 65 Paikkakunta : Valkeakoski
| Aihe: Vs: Lisää "konsteja" kokeneilta. Ke Heinä 05, 2017 2:41 pm | |
| Itse taistelin joskus kytkimen kanssa, olin pudottanut sieltä akselin päästä kuulan pois. | |
|
| |
Sponsored content
| Aihe: Vs: Lisää "konsteja" kokeneilta. | |
| |
|
| |
| Lisää "konsteja" kokeneilta. | |
|