Royal Enfield Finland Royal-Enfield- moottoripyöristä kiinnostuneiden keskustelufoorumi |
|
| Lisätehoa EFIin, onko kokemuksia Dynojetin Power Commanderista? | |
| | Kirjoittaja | Viesti |
---|
Jyrki48 Jäsen
Viestien lukumäärä : 47 Join date : 21.04.2012 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Lisätehoa EFIin, onko kokemuksia Dynojetin Power Commanderista? Ke Syys 26, 2012 1:53 pm | |
| Jossain vaiheessa näköjään iskee tämä pyörän lisävirittelyn tarve, vaikka Rojaalin kulku onkin ollut ihan riittävän sutjakkaa. Varsinkin sen jälkeen, kun kesällä 6000 km sitten vaihdettiin se isompi eturatas.
Joka tapauksessa nyt tilattiin osia Englannista laatikollinen. Pakoputkisto vaihdettiin eilen, samoin ilmansuodatin, molemmat ns paremmin hengittäviin malleihin. Ääni ainakin muuttui, kulusta on vielä vaikea sanoa. Uusi teräksinen jarruletku odottelee vielä, samoin jokunen pienempi hela sinne sun tänne ja niiden lisäksi sitten ihmelaatikko Power Commander. Lueskelin sen asennusohjeet ja niistä heräsi pari käytännön kysymystä. Jos jollain on asiasta kokemusta tai hyviä arvauksia, ottaisin neuvoja kiitollisena vastaan:
Bensatankki pitää aluksi irroittaa. Saako sen irti tyhjentämättä, tarkoitushan olisi vain päästä vetämään johdot sinne alle? Jos sen tyhjentää, onko jotain huomioitavaa uudessa täytössä ja ekassa käynnistyksessä sen jälkeen? EFIn ohjekirjassa kovin varoitellaan ajamasta tankkia tyhjäksi, kun siinä menee jotain sekaisin polttoaineen suihkutuksessa?
EFIlle tarkoitetun Power Commanderin sisäänrakennettu ohjelma on säädetty vakio-EFIlle, kuitenkin tuolla hengittävämmällä putkella, mutta vakioilmanputsarilla ja ratasvälityksillä. Kun meillä nämäkin on muutettu, niin pitäiskö säätää jotain siinä? Ainakin ohjeen mukaan säätäminen on suht helppoa, kun vain ymmärtäis mitä pitää säätää. Ei viitsisi viedä vehjettä mihinkään dynamometrille säädettäväksi, kun ei tässä kuitenaan mitään kilpakonetta olla rakentamassa.
Ton ilmanputsarin ymmärrän kyllä vaikuttavan polttoaine/ilma-seokseen ja sen säätämiseen, jota PC tekee, mutta minkälainen yhteys sillä on välityksiin? Miksi se on joku tekijä tässä systeemissä, kuten PCn ohje antaa ymmärtää?
| |
| | | Tenho2
Viestien lukumäärä : 57 Join date : 08.04.2012 Paikkakunta : Punkalaidun/Tampere
| Aihe: Säädöistä? La Syys 29, 2012 7:54 pm | |
| Hei!
Kyllä se melkeinpä kannattaa käyttää jossakin asiantuntevassa liikkeessä jotta saat bensakartat kohdilleen. Monesti ne valmiit kartat on aivan mitä sattuu.
Terveisin! Tenho2 | |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Lisätehoa EFIin, onko kokemuksia Dynojetin Power Commanderista? La Syys 29, 2012 11:35 pm | |
| Justiinsa. Menin sitten kartan ulos, katson sitten YKJn vaikka nykyään on joku NATO-yhteensopiva.
TJ menee vanhoilla alfabeeteilla ja koordinaateilla, etä sitten jos menee viereen, niin on 100v pielessä. Että joo, tykisön opit on vanhentuneet, samoin opit Rojaleista.
Taidan minäki pitää olla turpani kiinni ja unohdan kaikkitietäväisyyteni. Tällä palstalla olen vissin tehnyt puolet kaikista kommenteista, mutta kun en ymmärrä kun noita vanhoja, niin parempi, että olen sitten itsekin siellä enne sotia tehtyjen osastossa. Niille toimii savumerkit ja nettiä ne ei oo nähny.
Rauhaa, veljet. Poistun tältä foorumilta joksikin aikaa, Tiedätte numeron ja siviilimailin jos on asiaa.
Kaitsu
|
| | | Machismo
Viestien lukumäärä : 41 Join date : 12.01.2010
| Aihe: Vs: Lisätehoa EFIin, onko kokemuksia Dynojetin Power Commanderista? Su Syys 30, 2012 4:32 pm | |
| Täältä myös ääni asiantuntijan pakeille menemiselle.
Eihän tuon säätö oikeastaan ole sen hankalampaa kuin kaasarinkaan säätö, siihen on vaan annettu pirusti enemmän säätömahdollisuuksia.
Taitaa enfieldinkin ruisku saada tiedon kierroksista,lämpötiloista, kaasun asennosta jne jne. Noiden mukaan se sitten laskee polttoaineen ruiskutuksen.
Vakio kartat on kyllä usein tehty melkoisia hihavakioita käyttäen, mutta jos peruskartta on roitsun efille tehty ja sulla lisäksi vain hengittävämpi suodatin ja ratasvälitykset niin uskoisin että pikkuisen lisää ruokaa saa antaa (suodattimen takia), mutta kuinka paljon tai mille kierroksille - en osaa sanoa. Ainakaan vanhassa roitsussa ei nuo säädöt ole ihan millistä kiinni, joten tuskin uudessakaan.
Parhaan tuloksen saa kuitenkin säätämällä dynamometrillä.
| |
| | | Jyrki48 Jäsen
Viestien lukumäärä : 47 Join date : 21.04.2012 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: Lisätehoa EFIin, onko kokemuksia Dynojetin Power Commanderista? Su Syys 30, 2012 5:48 pm | |
| Nyt kun ollaan tutkittu EFIn Service manuaalia, kyselty Hitchcockilta, tutkittu nettiä ja vähän pohdittu asiaa itsekin, niin ollaan päädytty samaan mitä Machismo juuri kirjoitti. Jo perus-säädin EFiln ruiskulle tunnistaa nuo tekijät, lisäksi myös virtauksen imukanavassa, joten periaatteessa säätöjen pitäis mennä kohdalleen vaikka tuon putsarin on vaihtanutkin. Nyt sitten vaan Dynojetin pitäis tehdä nää hommat vielä fiksummin. Se nähdään viimeistään ensi viikonloppuna, jos alkavalla viikolla sais asennettua Dynojetin paikalleen. Ainakin aluksi luotetaan H:n sinne syöttämään Rojaalin ohjelmaan. Väittivät, että siinä on otettu kaikki tarpeellinen huomioon.
Ollaan nyt ajeltu uudella putkella ja ilmanputsarilla joku 400 km. Vielä ei kuitenkaan ole tullut selväksi, onko muutoksista muuta hyötyä kuin äänenvoimakkuden kasvu. Pahimmillaan tuntee olevan taas mopon selässä 60-luvulla, silloin kun kokeiltiin auttaisko äänenvaimentimen poisto mopon kulkua tai tekiskö se vaikutuksen tyttöihin. Kumpikaan ei kyllä onnistunut.
| |
| | | Blinke
Viestien lukumäärä : 17 Join date : 11.01.2014 Ikä : 42 Paikkakunta : Hanko
| Aihe: Vs: Lisätehoa EFIin, onko kokemuksia Dynojetin Power Commanderista? Ti Kesä 17, 2014 12:05 pm | |
| Vaikka vanha aihe onkin niin kiinnostaisi tietää miten Jyrki48 sai Dynojetin toimimaan?
Itsekin olen asentanut K&N ilmaputsarin ja pienempivastuksisen äänenvaimentimen ja mielestäni vääntö on lisääntynyt minkä huomaa varsinkin kun on muija kyydissä (vaikka kevyt onkin). En ole tosin vaihtanut pakokäyrää vielä mikä kuulemma on se pahin kuristaja.
Hieman kiinnostaisi nokkien päivitys ja Dynajetin asentaminen kun aina pitäisi saada pikkasen lisää tehoja kunnes sattuu se kaunis päivä kun kone leviää maantielle.. | |
| | | Jyrki48 Jäsen
Viestien lukumäärä : 47 Join date : 21.04.2012 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: Lisätehoa EFIin, onko kokemuksia Dynojetin Power Commanderista? Ti Kesä 17, 2014 12:35 pm | |
| Nyt on ajeltu toista vuotta tuolla viritellyllä Rojaalilla. Mehän käytettiin sitä vielä dynamometrilläkin ja pojat sääti kartan ihan kohdalleen. Hyvin se on pelannut jo muutaman tuhat kilometriä. En kyllä osaa sanoa, oliko hintansa arvoinen. Ei siinä mitään kovin isoa tehoeroa tullut, kiinnostava kokeilu kuitenkin. Äänimaailma ehkä nyt äreämpi, jos sitä arvostaa. Onhan siinä hiukan parempi vääntö alhaalta asti, sen näyttää dynokäyräkin.
Olen ton rinnallla ajanut vajaat 13 000 kilsaa meidän toisella, vakio-EFIllä. En ole reissussa sellaisia lisätehoja kaivannut, että olisin lähtenyt siihen noita vaihtoja tekemään. Hyvin on jaksanut solatiet kiivetä alppien yli, tavaraakin mukana joku 30 kiloa.
Jos hankit vehkeen, niin lue ennen asennusta vielä toi mun kertomus meidän asennuksesta, on tässä Forumissa jossain loka-marraskuulla 2012, otsikolla "Lisätehoa EFIin" tms. Ei kannata suotta rikkoa sitä pa-pumpun liitintä.
| |
| | | Blinke
Viestien lukumäärä : 17 Join date : 11.01.2014 Ikä : 42 Paikkakunta : Hanko
| Aihe: Vs: Lisätehoa EFIin, onko kokemuksia Dynojetin Power Commanderista? Ti Kesä 17, 2014 1:56 pm | |
| Kiitos tilannepäivityksestä!
Kannattanee pitää Royali suht vakiona ja hankkia joku toinen projektipyörä jos mielii virittää kunnolla. Ja tietäähän sen että kun virittämään lähtee niin mikään ei riitä. Vaikka onhan noi kiinnostavia projekteja.
Oikeastaan ainut asia mikä hieman häiritsee on moottorin värinä yli 90 km/h nopeuksissa. Tosin sen korjaamiseksi riittää eturattaan vaihto mikä tulee ajankohtaiseksi ketjunvaihdon yhteydessä. Samalla voisi hankkia uuden takapyöräkeskiön johon saa vaihdettavia takarattaita. | |
| | | Blinke
Viestien lukumäärä : 17 Join date : 11.01.2014 Ikä : 42 Paikkakunta : Hanko
| Aihe: Vs: Lisätehoa EFIin, onko kokemuksia Dynojetin Power Commanderista? Pe Helmi 27, 2015 3:40 pm | |
| Tuli sitten hommattua Hitchcockin performance kit 90601 omaan pyörään. Siihen kuuluu uudet nokat, työntötangot, ventiilit, ventiilijouset, sylinterin ohuempi alatiiviste, ilmaputsari ja Power Commanderi. Tämän lisäksi ostin vielä uuden pakokäyrän ja isomman eturattaan. Vapaammin hengittävä äänenvaimennin on ennestään.
Sain osat kiinni noin kuukausi sitten mutta vasta eilen pääsin kokeilemaan. Ensinnäkin tyhjäkäynti puuttuu vaikka onkin pienestä kiinni (tyhjäkäyntiruuvi säädetty maksimiin). Ihme pätkimistä matalilla kierroksilla. Tasaisella kuormituksella kulkee suht mukavasti ja tuntuu kiihtyvän paremmin. Tässä tietenkin hämää isompi eturatas joka pienentää välitystä eikä todellista suorituskyvyn todentamista perstuntumalla onnistu. Nyt kysymys kuuluukin että onkohan rempassa mennyt jotain persiilleen kun ei kulje kuin elokuvissa vai pitäisikö uskoa että mekaanisella puolella kaikki on ok ja kaikki on vain power commanderin säätämisestä kiinni? Dynolla tuon saa testattua mutta kun dynokeikka ei ole ihan halpa eikä helppo.
Tutkin äsken sytytystulpan ja aika karstaiselta näytti jo puolen tunnin ajon jälkeen.
T. Blinke
PS. Toivottavasti kukaan ei pahastu kun jatkan vanhan otsikon alla kun mielestäni otsikko on mitä sopivin. | |
| | | Sponsored content
| Aihe: Vs: Lisätehoa EFIin, onko kokemuksia Dynojetin Power Commanderista? | |
| |
| | | | Lisätehoa EFIin, onko kokemuksia Dynojetin Power Commanderista? | |
|
Similar topics | |
|
| Oikeudet tällä foorumilla: | Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
| |
| |
| |
|