Tervehdys kaikille asiasta kiinnostuneille
Tässä keskusteluosiossa bbf kyseli miten on EFit pelanneet ja kansainvälisellä puolella Lou Hela taas kirjoitti omista kokemuksistaan ensimmäisenä vuonna.
Minulla on ollut mielessä kirjoitellakin meidän kokemuksistamme EFI Classicista, ja nyt kun sadepäivinä ei pysty ajamaankaan, niin tässä tulee:
Ostimme pyörän syksyllä 2010, silloin ajettiin vain sisäänajokilometrit, jotain tuhatkunta. Kaikki pelasi, ei mitään ongelmia. Varmuuden vuoksi kuljetettiin mukana pitemmillä lenkeillä pyörän mukana tullut sisärengasta ja kaasu+kytkinvaijeria. Ei kai ne olis turhaan ollet pyörän mukana elleivät olisi heikko kohta? Ei tarvittu.
Seuraavana kesänä ajettiin jo 6500 km. Ainoa pulma oli takarenkaan sisäkumin puhkeaminen. Vaihdettaessä näytti aika lailla siltä, että siinä oli valmistusvirhe. Ei viety juttua kuitenkaan takuuseen. Ei muita ongelmia, pyörä pelasi kuin Buicki.
Nyt menneenä kesänä innostuttiin sitten oikein tosissaan ajamisesta. Kesäkuun lopussa mittarissa oli jo 12 000. Silloin huollossa vaihdatettiin uusi takarengas, samanlainen Avonin Road Runner kuin alkuperäinenkin. Olis sillä vanhallakin vielä laillisesti ajanut, mutta sadekeleillä oli mukavampi olo, kun alla oli kunnon kumi. Samalla sitten pantiin eteen 19 hampainen ratas. Sitä suosittelen kaikille EFIsteille. Myös ketju vaihdettiin silloin. Alkuperäinen oli ok johonkin n 6000 kilometriin asti, mutta alkoi sitten venyä yhä nopeammin. Lopulta alkoi olla kireyssäädin tapissa. Uusi ketju on ollut hyvä, säädetty vain kerran vaihdon jälkeen.
Tällä hetkellä mittarissa on 18 500km ja pyörä on edelleen hyvässä kunnossa. Lähtee käyntiin kylmänä ensimmäisellä yrityksellä aina ja kuumanakin vaatii vain harvoin toisen. Tämäkin johtunee omasta innosta tarjota kaasua liian aikaisin. Polttoaineen kulutus on ollut sellaiset 3,2-3,5 litraa satasella. Tankillisella ajoin 420 km kerran kun auringonpaisteessa en huomannut varoitusvaloa. Silloin tankkiin meni 14,4 litraa.
Kromit on edelleen ok, ruosteläikkä kyllä äänenvaimentajan kiinnitysraudan hitsisaumassa. Ruuveilla on taipumus ottaa väriä, jos jäävät märkänä seisomaan. Hoituu kuivaamisella ja CRCllä. Maalit muuten ok, mutta takalaukut on syöneet maalia pois takalokarin tukiraudoista. Oma moka, kun laukut ei ole kunnolla kiinni ja pääsevät liikkumaan. Bensatankin maalaus edellen ok, tankkilaukusta huolimatta.
Eturengas on edellen alkuperäinen, sillä ajanee vielä muutaman tuhannen. Nopeus- ja matkamittari näyttävät liikaa, ehkä jopa 10%. Pitää tarkistaa ensi kesänä. Silloin noi kulutuslukematkin sitten muuttuu.
Loppukesästä pyörää on viritelty aika lailla, saa nähdä mitä vaikuttaa kestävyyteen. Ei välttämättä mitään.
Kaiken kaikkiaan pyörä on ollut yllättävän laadukas, parempi kuin osattiin odottaa. Eikä taideta olla ainoita, jotka näin ajattelee, koska sama vaikutelma syntyy jenkkien, brittien ja sakujen RE keskustelupalstoilta, joita joskus lueskelen. Harva siellä UCE/EFI-pyöriä huonolaatuisiksi moittii, enempi kehutaan.
Suosittelen lämpimästi tällaisen hankintaa kaikille, jotka on kiinnostuneet "muinaispyörästä nykytekniikalla". Ajamisen iloa on tarjolla runsaasti, remontiia ei, lisäksi mielenkiintoisia keskusteluja menipä mihin tahansa. Aina joku tulee juttelemaan ja kertomaan omia pärräjuttujaan.