| Aloittelijan huolto aiheisia kysymyksiä | |
|
|
|
Kirjoittaja | Viesti |
---|
HT
Viestien lukumäärä : 6 Join date : 18.07.2011
| Aihe: Aloittelijan huolto aiheisia kysymyksiä Ma Heinä 18, 2011 12:53 am | |
| Terve,
Tulipa tänään hankittua elämäni ensimmäinen enfield ja samalla elämäni ensimmäinen moottoripyörä eli -97 bullet 500:nen. Tässä pitäisi tehdä pientä huoltoa ja laittoa ennen ajoon ottoa ja mietinkin, että mitä oljyjä/rasvoja käytätte missäkin päin pyörää? Mikä ilmanputsari olisi sopiva jotta ilma olisi roskatonta mutta pyörä ei tykkäisi kyttyrää? Ja mikä sen osan/luukun nimi nyt onkaan mikä on siinä pytyn alapuolella moottorin oikealla puolella yhdellä pultilla kiinni, sieltä kun falskaa tarpeettoman paljon öljyä pihalle niin ajattelin sitä tiivistellä uusiksi, jos jollakin on tähän hommaan vinkkejä niin niitä otetaan kiitollisena vastaan, kuten myös muitakin vinkkejä huoltoon ja mikesei kaikkeen muuhunkin liittyen | |
|
| |
nuwonder
Viestien lukumäärä : 168 Join date : 12.01.2010 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: Aloittelijan huolto aiheisia kysymyksiä Ma Heinä 18, 2011 1:22 am | |
| Noista öljyistä ja rasvoista osannee joku muu sanoa, koska en ysäri tai vanhempaa bullettia omista enkä tiedä mitä litkuja ne syö mutta jos moottoriöljynä käytät 20W50 öljyä niin se on varma valinta. Putsarina toiminee kartio tai pannukakku, sekin vähän lienee mopokohtaista ja kaasuttimen säädöt vaikuttaa. Sen luukun takaa paljastuu työntötangot joita säätämällä säädetään venttiileitä, tarttet varmaan vaan uuden tiivisteen siihen väliin. Onnittelut loistopyörän valinnasta! | |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Aloittelijan huolto aiheisia kysymyksiä Ma Heinä 18, 2011 1:47 am | |
| - HT kirjoitti:
-
1) mitä oljyjä/rasvoja käytätte missäkin päin pyörää?
2) Mikä ilmanputsari olisi sopiva jotta ilma olisi roskatonta mutta pyörä ei tykkäisi kyttyrää?
3) Ja mikä sen osan/luukun nimi nyt onkaan mikä on siinä pytyn alapuolella moottorin oikealla puolella yhdellä pultilla kiinni, sieltä kun falskaa tarpeettoman paljon öljyä pihalle niin ajattelin sitä tiivistellä uusiksi
1) Moottoriöljyksi jokin 20w50-laatu, joka löytyy parhaiten joistakin auto-/MP-tarvikekaupoista. Tavallisista bensa-asemista ei juuri löydykään. 2) Jos pyörässäsi on Mikuni VM28-kaasutin, niin tarvitaan 42mm kartio- tai pannukakkumallinen ilmansuodatin. 3) Luukun takana on työntötankojen säätömutterit. Tilatkaa uusi tiiviste säätöluukulle esim. Hannu Kolmilta tai Britti-Helmiltä, jotka ovat hintoiltaan edullisempia kuin maahantuoja Moto-Italian varaosapalvelu. |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Aloittelijan huolto aiheisia kysymyksiä Ma Heinä 18, 2011 8:11 pm | |
| Motulin suora viiskymppinen öljy olis mun suositus.Saa Motonetista esim.Tarkotettu just noihin vanhempiin rautoihin.Tähän öljykysymykseen saat sit todennäkösesti noin 100 erilaista suositusta. Kaikilla on se oma pyhä merkkinsä tiätty.Vaihdetoosassa mulla on 90 vaihteisto-öljyä ja enskakopassa Castrolin GP.Eikä se tiivistekkään maltaita maksa vaikka mistä ostais,tietty sen voi tehdä ittekki,siis jos hyvän haluaa. |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Aloittelijan huolto aiheisia kysymyksiä Pe Heinä 22, 2011 7:21 pm | |
| Onks ny tosi ettei noist öljyist muka saada enempää krapinaa aikaseks. |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Öljyväsymys Pe Heinä 22, 2011 8:14 pm | |
| Heh... onkohan näistä öljyistä vihdoinkin väitelty niin paljon, että porukka ei jaksa enää No, minulla on uudehko (siis vanha, mutta vähän ajettu) intiaani, jossa oli ostohetkellä jotain moniastetta. Vaihdoin yksiasteiseen viiskymppiseen. Öljynkulutus on minimaalista. Latvian reissulla (1,5 viikkoa, paljon ajoa) meni noin 1 litra. Voisin vaihtaa johonkin 20-50:een, mutta kun niitä yksiasteisia saa vähän joka paikasta. En ole tarkka valmistajan suhteen. |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Aloittelijan huolto aiheisia kysymyksiä Pe Heinä 22, 2011 9:08 pm | |
| Juu,voihan se olla että luu on kaluttu loppuun mut kyl ny aina pari Kendallin nimeen vannojaa ainaki tarttis löytää. |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Kendallin klaani Pe Heinä 22, 2011 9:12 pm | |
| Ehkä ne kendallilaiset ovat tallilla korjaamassa koneitaan...? |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Aloittelijan huolto aiheisia kysymyksiä Pe Heinä 22, 2011 9:14 pm | |
| REPESIN |
|
| |
keitere
Viestien lukumäärä : 227 Join date : 13.01.2010 Paikkakunta : Keitele
| Aihe: Vs: Aloittelijan huolto aiheisia kysymyksiä La Heinä 23, 2011 12:10 am | |
| No sotketanpa sen verran, että mitä minä tuolle riisselille tarjoaisin? Alkais ehkä olla hyvä vaihtaa ekat öölit. | |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Aloittelijan huolto aiheisia kysymyksiä La Heinä 23, 2011 8:46 pm | |
| Eiköös riisseliin ol ihan omat ölpit,ei varmaan niin suurta kinaa saa aikaseks. |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Delvac, ehkä La Heinä 23, 2011 8:48 pm | |
| Jotenkin luulen että tämä menee Delvacin puolelle. Ihan vaan kuulopuheiden ja ja epämääräisten muistikuvien perusteella. |
|
| |
johnjam Jäsen
Viestien lukumäärä : 117 Join date : 14.01.2010
| Aihe: Vs: Aloittelijan huolto aiheisia kysymyksiä Su Heinä 24, 2011 9:07 am | |
| HT:lle: et siis saanut englanninkielistä omistajan käsikirjaa mukaan, jossa on juuri perustiedot ja yleisimmät huoltovinkit? Omaan -06 valmistuneeseen Bullet Electraani ohjeistetaan moottoriin 15 W 40/API SG, JASOMA T 903:MA Spec, määrä 2.25 litraa; kytkimeen sama, joskin olen käyttänyt myös 15 W 30:ä, 420 millilitraa;vaihdelaatikkoon EP 90/API GL–4, 450 millitraa. Etuhaarukoihin taas tämä 10 W 30 edelläolevilla spekseillä, 200 millitraa kumpaankin. Moottoriöljynä käytin aluksi Kendallia, mutta siirryin sitten lähempää löytyvään Biltemaan ja yhtä hyvin on pelannut. Haarukkaöljyn mittaamiseen ja lataamiseen hankin Biltemasta lähes kympin maksavan täyttölaitteen. Se oli pettymys, sillä vasta kotona käyttäessä paljastui teksti "kertakäyttöinen", mitä se todella oli, sillä isosta muovisesta lääkeruiskuosasta liukeni mitta-asteikko öljyyn ja lisäksi katkesi muoviletkuun liitettävä nippa ilman erityisiä ponnisteluja. Suosittelen vastaavan tai vaikka pienemmän ruiskun ostamista apteekista ja siihen sopivan muoviletkunpätkän hankintaa jostain Etolasta. Veikkaan hankinnan olevan pitempiaikaisen ja jopa edullisemman. | |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Aloittelijan huolto aiheisia kysymyksiä Su Heinä 24, 2011 10:07 am | |
| Täälähän viriää öljykeskustelu,sittenkin. |
|
| |
Limppu Jäsen
Viestien lukumäärä : 142 Join date : 10.04.2010 Ikä : 73 Paikkakunta : Vantaa
| Aihe: Aloittelijan huoltoohjeita Ke Heinä 27, 2011 6:47 pm | |
| En voinut olla kirjottamatta tähän jotain...joten,oleta että sulla on siinä nelilovinen vaihdelaatikko(niinkuin mullakin -01)jossa on ensitäyttönä semmosta 00 vaihteistovaseliinia.Etummaisen ketjupyörän tiivistys on hoidettu huopatiivisteellä,ja jos käyttää öljyä,saa kyllä varautua vuotoihin.Sitä rasvaa oon käyttäny ainoastaan,ja vuotaa melko vähän(=tippa sillon tällön).Moto italia myy sitä pieninä satseina ettei tartte ostaa mitään 10kg tynnyriä.Se on vähän konstikas vaihtaa,kun tulee niin huonosti ulos ja uuttakin on ilman oikeita apuvälineitä vaikea saada sinne.Pikkuhiljaa tekemällä oppii konstit,ku funtsaa. | |
|
| |
HT
Viestien lukumäärä : 6 Join date : 18.07.2011
| Aihe: Vs: Aloittelijan huolto aiheisia kysymyksiä Ke Elo 10, 2011 10:10 am | |
| Nyt kun öljyt on saatu kuntoon kiinnostaisi tietää millä kaasareilla ja suuttimilla ajelette, itellä kun tuntuu käyvän vähän laihalla ja tyhjäkäynti ei oikein pelitä ilman kaasun jatkuvaa kääntelyä. Itselläni on siis micarb vm28, tyhjäkäyntisuutin 27,5 ja pääsuutin 125. | |
|
| |
Limppu Jäsen
Viestien lukumäärä : 142 Join date : 10.04.2010 Ikä : 73 Paikkakunta : Vantaa
| Aihe: Aloittelijan huolto ohjeita Ke Elo 10, 2011 2:13 pm | |
| Joo,tästäkin aiheesta on keskusteltu useammankin kerran,kun kaikki vaikuttaa kaikkeen.Pääsuutin vaikuttaa aika suurelta(itsellä 117,5)ja vaimentaja vaikuttaa(onko orkkis tai lyhyt malli)ja ilmansuodatin(orkkis tai joku siivilä).Ilmottele tässä niistä,niin katsotaan. | |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Aloittelijan huolto aiheisia kysymyksiä Ke Elo 10, 2011 7:51 pm | |
| Kun tyhjäkäyntiseos on säädetty kohdilleen on seosruuvin oltava auki 1-2 kierrosta.Jos se on alle 1,tyhjäkäyntisuutin on liian pieni,jos se on yli 2,suutin on liian iso.Tämä on nyrkkisääntö.Tai oikeammin se on ilmaruuvi,seosruuvihan on eri asia.Micarbissahan ei tota varsinaista seosruuvia olekkaan.Amal on varmempi sopan sekottaja,siis MINUN mielestäni. |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Kaikenmoista Ke Elo 10, 2011 10:22 pm | |
| Aikanaan kun itse vaihdoin K&N-merkkiseen oravanerottelijaan, vaihdoin pääsuuttimeksi 132,5n kun sitä piememmillä oli tulppa valkoinen isoilla kierroksilla. Seuraava vaihe oli Amalin Concentric mkI joka on halvin Amal ja sen huomaa kyllä. Onneksi Hoolla se oli jo valmiiksi tehty, eli ongelmia säätöjen suhteen ei ole ollut, jos ei oteta huomioon uuden bensan mukanaan tuomia riesoja tukkimisen ja bensan kulkemisen suhteen.
Parasta tuossa teesiivilässä on huikkaluisti, jolla voi säädellä ilman kulkua. Ajelee luisti kokonaan tai osittain suljettuna kunnolla rikkaalla, kunnes nokipiikkejä alkaa tulla. Viisi kilsaa laihemmalla polttaa karstat pois tulpasta ja taas voi rikastaa tarpeen mukaan. Amalin tämän mallin ongelma on se, että tyhjäkäyntisuutin on kiinteä 20, joten sitä vaihtamalla ei pysty vaikuttamaan tyhjäkäyntiin, mutta sukka suotimen päällä yms. konstit on sitten seoksen saamiseksi kohdalleen.
Kaasari kun kaasari, Rojali on aina yksilö, samoin kaasari. Eikä virittämiseen ole kuin yksi tie ja se on Kantapään Kansakoulu :-) Osat kuluvat eri tavoin, bensahanan toimivuuskin voi ratkaista, samoin itse lisätyt turhat suotimet voivat haitata ja pistaa seoksen laihaksi kun kaasari ei kertakaikkiaan saa soppaa siihen tahtiin kun olisi tarve.
En sano juuta enkä jaata, jokainen meistä joutuu käymään pitkän tien, että kaikki toimii ja joka kevät aina uudestaan.
Kaitsu |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Aloittelijan huolto aiheisia kysymyksiä To Elo 11, 2011 2:58 pm | |
| Uuden bensan?Älä ny vaan sano et ajelet tolla viinabensalla.Mulla ei Amalissa ole putsaria ollenkaan sen paremmin ku huikkaluistiakaan,toimii samalla tavalla ku joskus aikoinaan putsarin kanssa.Sen kyllä huomaa jos ei tankista bensaa tule tarpeeks,bensapinta kaasarissa laskee ja antaa merkkinsä.Sitä "turhaa"bensasuodatinta täytyy seurata aika ajoin ettei se ole tukossa,säästää aika monelta murheelta nimenomaan siellä tienpäällä ollessa.Se on yks huoltokohde siinä missä muutkin. |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Viinaa Intiassa To Elo 11, 2011 3:38 pm | |
| Intiassa ne sekoittaa kans viinaa bensaan. Tavoite on ollut 5%, muta kun sitä viinaa ei vielä ole tarpeeksi, joten kaikkialle sitä ei ole riittänyt.
Pitkällä tähtäimellä sitä pitää tavoitteen mukaan olla bensassa 20%, jo vuonna 2017.
Enpä tiedä, olin kans aika skeptinen, mutta nyt käytän ysiviitosta kaikikssa laitteissani, autoissa ja prätkissä. |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Aloittelijan huolto aiheisia kysymyksiä To Elo 11, 2011 4:01 pm | |
| Juuh.Kyl jokane saa kyärätä mil hyväs,eikä mun krapinoistani tartte murhettuu.Mää puhunki yleensä noist omist kokemuksist vaa.Mun miälest se viina kuuluu kuskil ja benssiini mopol eikä niit käytetä sit samaan aikaan. |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Bensasta To Elo 11, 2011 5:14 pm | |
| AJS-kerhon Jampot-lehdessä yks vanha gubbe turinoi tästä viinabensasta ja totesi, että 50-luvulla kun poitsuilla ei ollut rahaa, niin ne kaateli tankkiin kaiken mahdollisen tärpätistä alkaen. Totesi, että ainakin oppi pistämään suuttimet oikein, kun joka soppa vaati omansa.
Eihän tässä oo muuta vaihtoehtoa kun viinabensa, kun ysikasissakin on sitä joukossa. Sitä vaan ihmettelen, että 08 laitettu hana tukkeutui kaksi kertaa keväällä. En siihen kyllä keksi muuta syytä kun bensan. Tankki on hapotettu ja maalattu talvella sisältä. Nyt on toiminut kunnolla kun pistin tilalle romulaatikosta löytyneen 50-luvun pushpullin.
Kaippa tuon vempeleen saa toimimaan vaikka salaatinkastikkeella jos tarvis on. Toivottavasti ei kumminkaan tartte.
Turha suodin: Mulla oli hanassa yks, letkussa yks ja sitte Concentricin oma. Ei ihme ettei juossu kunnolla. Yhden otin pois, sitte pelas jo paremmin... |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Aloittelijan huolto aiheisia kysymyksiä To Elo 11, 2011 6:06 pm | |
| Se hanassa oleva suodatin onkin kaikkein huonoin/petollisin siinä mielessä että kun se töhnä valuu tankin pohjalle se käytännössä aiheuttaa sen ettei varatankkipuoli välttämättä enää anna bensaa ollenkaan.Seuraus:sulla bensaa vielä mutta kak sä ei saa sidä ulos dulema,sa työntä sun pyörä.Ja onhan noita legendoja aiheesta millä me nuorena ajettiin mut siinäkin täytyy muistaa se suodatin,eli mikä on totta ja mikä "totta"."Mullakin oli nuarempana simmoneJaava vai mikä se ny oli ja sillon....." Nii,ja vaikken mää tämän vanhempi ol ni kyl meekki kakarana ajeltiin petroolil ja naftal jne. mitä ny sattus jostain farmaritankeist löytymää. |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Talpotti To Elo 11, 2011 8:28 pm | |
| Tekihän ne Ukis Talpotei ja Saapei mikkä kulki petroolilla ja hais puolen kilsan päähän. Kaiketi semmonen palaa kun on vaan puristussuhde kohdallaan. Oktaanit kun vissiin on aika alhaset, jos mää ny muistan mittää.
Kun kerran riisselienskasta ei tartte maksaa veroa, niin voishan sitä kokeilla petroolienskankin tekemistä? |
|
| |
Sponsored content
| Aihe: Vs: Aloittelijan huolto aiheisia kysymyksiä | |
| |
|
| |
| Aloittelijan huolto aiheisia kysymyksiä | |
|