Syyskuu meni taas Rojaalilla Euroopan mutkateillä.
Ajelin Ruotsin läpi Tanskaan ja lähdin sitten Jyllannin pohjoispäästä rantaa seuraillen etelää kohti. Ensin Saksaan, sitten Hollantiin ja Belgiaan. Siellä tein sen verran mutkaa, että kävin Ardennien mainioilla mutkateillä. Takaisin rannikolle Ranskaan, lautalla Englantiin, jossa pärrä huoltoon. Pantiin uusi eturengas, ketju ja rattaat. Taas meren yli Ranskaan, Normandian kautta Bretagneen, rantaa alas Pyreneille. Siellä ja Espanjan pohjoisrannikolla kivaa mutkatietä riittää. Portugalin rantaa alas, aina Euroopan lounaisnurkkaan saakka. Matkaa kertyi kotoa noin 6500 km. Ajopaiviä 25, joukossa pari lyhyempääkin.
Nyt Rojaali odottelee kevättä ja kotimatkaa Portugalin etelärannikolla varastofirman hallissa.
Hyvä matkapyörä Rojaali on, kaikki pelasi koko matkan vallan mainiosti. Kilometrien (jo 40 000 mittarissa) myötä kulku tuntuu vaan paranevan. Vaihteetkin lupsahtelee paikalleen lähes ajatuksen voimalla. Huolloissa ei ole tehty mitään ihmeitä. Moottoriin vaihdetaan öljyt 3 000 välein, silloin putsaillaan myös ilmansuodatin. Tulpan olen vaihtanut Iridiumiin, vaikkei normaalissakaan mitään vikaa ollut. Ketjut kuluu turhan nopeasti, noin 15 000 kmn välein olen joutunut vaihtamaan. Epäilen, että runko on vino tms, ja systeemi siten vinossa vaikka pitäisi pyörien olla linjassa. Takarengas kestää mun kuormilla 10-12 , eturengas ehkä 15-18 tkm.
Espanjassa ajoi kolarin liikenneympyrässä. Vika oli minun kun arvioin auton aikeet väärin. Onneksi oli päällä kunnon ajohaalari, kypärä ja hanskat helteestä huolimatta. Olis voinut käydä pahastikin, nyt tuli vain kypärään skraaduja ja vaatteisiin hieman repeämiä.
Suositten touringia Rojaalilla. kaikki ihailevat "muinaispyörää" ja auttavat tarvittaessa.