Viime syksynä kerroin tällä palstalla matkastani Rostockista Espanjan Aurinkorannikolle Classic EFIlläni. Talvella kävin siellä ja ajelin pari viikkoa Andalusian mutkateitä, parituhatta kilsaa yhteensä. Huhtikuussa hain pyörän ja tulin Espanjan, Ranskan, Italian, Sveitsin ja Itävallan kautta Saksaan. Jätin pyörän pariksi kuukaudeksi talteen IWAN Bikesille Munchenin pohjoispuolelle. Hyvä firma kaikinpuolin, myyvät Rojaalia ja Uralia, muitakin. Ovat erikoistuneet sivuvaunuhommiin, sellaisen saisi Rojaaliinkin. Pyörääni tehtiin siellä ns iso huolto ja vaihdettiin uusi takarengas, olihan matkaa kertynyt Suomesta jo 10 000 kilometriä.
Nyt heinäkuun alussa menin sinne uudestaan ja ajoin Tsekin, Slovakin, Puolan, Liettuan ja Latvian kautta Tallinnaan, josta Suomeen laivalla. Matkaa kertyi Espanjasta 7700 kilometriä. Olisi suorempaankin päässyt, mutta ajelin mutkaisia pikkuteitä, mistä vaan sellaisen löysin.
Pyörä pelasi hyvin koko matkan. Ainoa ongelma tuli Puolassa, kun kone alkoi sammuskella omia aikojaan. En itse löytänyt syytä, mutta paikalle sattui custom-pyöräpajan kaveri, joka illan ihmeteltyään löysi vian. Sivutuen jousi oli löystynyt matkan tärinöissä ja kytkin sammutti koneen kun tuki notkahti alas. Otettiin piuha irti ja taas mentiin.
Kulutus matkalla oli melko tarkkaan 3,5 litraa satasella. Aikaa koko reissuun Rostockista Espanjaan ja sieltä takaisin meni ajopäivinä 32, taukopäiviä en juuri pitänyt. Hyvä matka se oli, enkä missään vaiheessa kaivannut muuta pyörää. Kyse on tienvalinnasta matkapyörän suhteen, Rojaali oli kuin tehty ajamilleni teille.
Pyörä keräsi ihastusta, valokuvaajia ja myönteisiä kommentteja joka maassa. Hyvä sillä oli matkustaa.