Royal Enfield Finland Royal-Enfield- moottoripyöristä kiinnostuneiden keskustelufoorumi |
|
| Öljytulpan kierteet sökönä | |
| | Kirjoittaja | Viesti |
---|
Hese
Viestien lukumäärä : 6 Join date : 13.01.2010
| Aihe: Öljytulpan kierteet sökönä Ti Kesä 11, 2013 12:43 am | |
| Vaihtelinpa 500cc Bulletiin kesäillan ratoksi öljyt, ja mahan taimmaisen öljytulpan (normitulppa, ei ne filtterilliset) kierteet rapisivat tulpan mukana ulos. Onkos joku kohdannut vastaavaa tuon tulpan kanssa?
Helicoililla varmaan kokeneemmat tuon mutkitta korjaisi, mutta itse en ole aiemmin niitä käyttänyt, joten homma vähän arveluttaa. Intterwebsin ihmeellinen maailma ehdottelee sen sijaan ylikokoisia tulppia tai kumisia, "pullistuvia" tulppia. Mitäs mieltä ootten, meneekö moisilla ihan metsään Enskan kanssa?
| |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Öljytulpan kierteet sökönä Ti Kesä 11, 2013 3:13 am | |
| Jotta joo. Itte tungen kierteen väliin vaikka mitä, mutta kovin aine on Loctiten musta, Eivät ees itte osannet kertoa myrkkyä, millä sen liottaa pois ja on kiinni kun sielunvihollinen, Että se on kierteille hyvä vaihtoehto. Ainakaan kaasarissa ei oo ollu vuotoja sen jälkeen kun pistin. Tosin en sitte oo saanu sitä irtikään.
Viittisikkö kattoa kierteen nousun ja halkaisijan, josko olisi sopivaa settiä hyllyssä tarpeeseen?
Taikka sitten hyvä syy shoppailla lisää. Ittelle tulee pari proppua työn alle kevääksi ja voisin sitä varten tilata satsit sopivia helicoileja, lienevät 1/2" BSW, 1/4"BSW on laatikon kyljen ruuveissa, se olis valmiina. UNC on muuten sama nousultaan, paitti tuossa koossa 12 ja Whitworth 13TPI.
Tarttis tehdä taas Hoolle tilaus ja vois ottaa tuonkin sarjan mukaan ku alkaa olla noita laatikoita sukkeleilla muttereilla ihan liikaa. Ja josko sais tehtyä kahdesta ja puolesta yhden toimivan.
Kaitsu |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Öljytulpan kierteet sökönä Ti Kesä 11, 2013 10:39 am | |
| Hetkonen. Kun nyt oikein lukaisin läpi, niin tajusin, et vanhemmassa mallissa on vaan kaks tulppaa, eli onkin uudempi (2002 jälkeen tehty) ja millikierre.
Voi olla helpompi löytää helicoilit, mut ei helppo homma kun lastut tarttee saada pois öljytilasta....
|
| | | Jojje
Viestien lukumäärä : 277 Join date : 14.01.2010 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: Öljytulpan kierteet sökönä Ti Kesä 11, 2013 6:13 pm | |
| Näitä sattuu. Harmillisia. Hitchcockin kataloogi väittää että olisi joku M14 - hieno vai harva? Sytytystulppahan on hienokierre, jossa nousua 1,25 mm per kierros (kun normi olisi 2mm). Sitä vaan, että tuohan voisi hoitua ihan Bilteman tulpankierteen korjaussarjalla: http://www.biltema.fi/fi/Etsi/?query=tulpankierteen+korjaussarjaMetallilastujen poissaanti on tosiaan hieman ongelmallista. Tuo Bilteman kierretappikin on sellaista mallia, joka työntää lastut edellään... Pitäisi oikeastaan olla toisenmallinen tappi. Kyllä se varmaan onnistuu, kun kiertää vain hieman kerrallaan ja pakittaa sitten välillä. Vaseliinia laittavat lastu-urat täyteen ja siihen lastut takertuvat. Hyvä puoli on se, että alumiini on tietysti melko pehmeää. Itsellä oli vähän samaa ongelmaa, kun perjantaina vaihdoin Electran öljyt...Ostin pyöräni uutena, ja pitääkseni takuun voimassa, huollatin sen nimeltämainitsemattomassa maahantuojan huollossa. Hämmästykseni oli suuri, kun ensi kertaa itse öljynvaihtoa tehdessäni huomasin, että kahdesta propusta kolmesta oli nurkkia pyöristetty epäsopivalla avaimella. Merkkihuollossa!! Pari propuista - ne verkolliset - tuntuivat myös asettuvan kierteilleen huonosti. Huomautan tässä vaiheessa, että olen työssäni valmistanut sisä- ja ulkokierteitä kilometrikaupalla. Viime suvena tein isompaa koneremonttia - hieman tarpeettomasti tosin. Osan työstä jouduin ulkoistamaan ja unohdin siinä vaiheessa käydä nämä kierteet läpi!! Perjantaina siis kiristäessäni sitä proppua, josta voi laskea "sumppuun" valuneen öljyn, tuntui se siltä, että juuri uskalsin kiertää takaisin sillä ajatuksella, että "tuota ei sitten enää avata". Ei sieltä koskaan ole muutamaa tippaa enempää tullutkaan. | |
| | | Hese
Viestien lukumäärä : 6 Join date : 13.01.2010
| Aihe: Vs: Öljytulpan kierteet sökönä Ti Kesä 11, 2013 9:34 pm | |
| - Meteor53 kirjoitti:
Hetkonen. Kun nyt oikein lukaisin läpi, niin tajusin, et vanhemmassa mallissa on vaan kaks tulppaa, eli onkin uudempi (2002 jälkeen tehty) ja millikierre.
Voi olla helpompi löytää helicoilit, mut ei helppo homma kun lastut tarttee saada pois öljytilasta.... Juu, unohtui tosiaan mainita, että vm. 2006. Proppu näyttäisi olevan M14x1,25. - Jojje kirjoitti:
- Näitä sattuu. Harmillisia.
Hitchcockin kataloogi väittää että olisi joku M14 - hieno vai harva? Sytytystulppahan on hienokierre, jossa nousua 1,25 mm per kierros (kun normi olisi 2mm). Sitä vaan, että tuohan voisi hoitua ihan Bilteman tulpankierteen korjaussarjalla: http://www.biltema.fi/fi/Etsi/?query=tulpankierteen+korjaussarja Jeh, tajusin itsekin tämän saman päivällä ja käväisin työmatkalla noukkimassa Biltemasta em. setin. Välttämättä en B-kaupan osiin yleensä luota, mutta kun M14-helicoilsetti maksoi Motonetissa lähemmäs 80 euroa ja tämä setti vajaa yhdeksän euroa, niin iskipähän pieni saituus Huomenna varmaan yritän työstää uusia kierteitä, saas nähdä tuleeko hommasta mitään. Vähän kanssa pelkään, että lastujen kanssa tulee ongelmaa. | |
| | | Jojje
Viestien lukumäärä : 277 Join date : 14.01.2010 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: Öljytulpan kierteet sökönä Ke Kesä 12, 2013 5:07 pm | |
| Esireikää, eli siis pilallista kierrettä kannattanee hieman viilalla tasoitella, niin kierretappi lähtee tasaisemmin puremaan. Periaatteessa M14x1,25 esireikä kuuluisi taulukon mukaan olla 12,8 mm. Mieluummin vähän kerrassaan tavaraa pois. Ehkä viilaa voi jopa mahtua vetämään väärin päin, sisältä ulos, niin puru tulee ulos? Poria voi käyttää tulkkeina ja ehkä kalvaa varrella käsin..? Öljysäiliö kannattanee huuhdella jollain - jäteöljyllä? Ja loput lastut löytyy öljynsuodattimesta. Ja jos menee pieleen, voi aina tehdä isomman kierteen! Kyllä se siitä. Edit: löysin oman vanhan Biltema-sarjan tappini. Halkaisija melko tarkkaan 16 mm, nousu omituinen, ilm. tuumakoko 18 kierrettä per tuuma. | |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Tulppa To Kesä 13, 2013 9:38 pm | |
| Taitaa olla niin, että nuo tulpat on alun alkaen olleet tuumakokoisia, kun oikea avaimen koko ei ole 21mm vaan 13/16" eli 20,8mm.
Oliskohan tuo nousukin sitten jotain samaa? 25,4/18=1,41mm / kierros ja 16mm on suurinpiirtein sama kun 5/8"
20TPI on 1,27mm / kierros, joten tuon tapin merkinnät kuullostavat hassulta. 26TPI eli pyöräkierre on 0,977mm / kierros ja aika mahdoton erottaa 1mm / kierros millisistä hienokierteistä.
|
| | | tunari-60
Viestien lukumäärä : 3 Join date : 14.06.2013
| Aihe: Vs: Öljytulpan kierteet sökönä Pe Kesä 14, 2013 8:57 pm | |
| Minä rikoin sytytystulpan ja hitsasin umpeen pään, se alkuperäinen öljyproppu oli niin matala jotta ehjää kierrettä löytyi tälle omalle "propulle" riittävästi. | |
| | | Sponsored content
| Aihe: Vs: Öljytulpan kierteet sökönä | |
| |
| | | | Öljytulpan kierteet sökönä | |
|
Similar topics | |
|
| Oikeudet tällä foorumilla: | Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
| |
| |
| |
|