Royal Enfield Finland
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Royal Enfield Finland

Royal-Enfield- moottoripyöristä kiinnostuneiden keskustelufoorumi
 
PääsivuGalleriaLatest imagesRekisteröidyKirjaudu sisään

 

 Royal Enfield Hatz 462 (myyty)

Siirry alas 
4 posters
KirjoittajaViesti
mp




Viestien lukumäärä : 7
Join date : 23.10.2011

Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Empty
ViestiAihe: Royal Enfield Hatz 462 (myyty)   Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Icon_minitimeSu Loka 23, 2011 6:22 pm

Minulla on Enfield Hatz 462 vuodesta 1992. Ajettu 8.5 vuodessa 153 000 km, kulutus 2.45/100. Matka selittyy sillä, että pyörä on ollut ympärivuotisena pitkän matkan ajoneuvona, vuosittain n. 50x200 ja 10x1000 km 63 leveysasteella itään ja länteen. Ajatuksena oli, että ajaisin kesään 2012 lähemmäs 200k rajaa, mutta suunnitelmat muuttuivat. Alkukesästä juuri kun oli tarkoitus lähteä Petroskoihin, tuli vika polttoainepumppuun. Pahaksi onneksi paikallinen Hatz huoltaja jäi eläkkeelle pari vuotta sitten eikä meinannut löytyä korjaajaa. Erilaisten sattumusten takia korjaaminen lykkääntyi loppukesään ja pyörä ei menneenä kesänä täyttänytkään ajoneuvon virkaansa. Niinpä ajoin kesällä ajokortin ja ostin auton ajoneuvoksi. Muutenkin eläkeiän kynnyksellä ei enää kiehdo ajatus kammeta pyörää pystyyn kuralammikon pohjalta karjalaisella metsätiellä. Jos jotakuta kiinnostaa? Mainitusta remontista huolimatta sanoisin, että Hatz-diesel on pyörän luotettavin osa. Maahantuojan korjaajan mukaan sisusosat ovat vielä hyvässä kunnossa, onhan 2000h matalaviritteiselle dieselille vielä nuori ikä.


Viimeinen muokkaaja, mp pvm Su Marras 27, 2011 9:18 pm, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Empty
ViestiAihe: Kiinnostaa   Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Icon_minitimeMa Loka 24, 2011 5:49 pm

Hm. Olenkohan lukenut matkoistasi vmpk:n sivuilla?

Tuo diesel-Enfield kuulostaa varsin houkuttelevalta vaihtoehdolta.

Pistätkö meiliä? stefan@biegga.com
Soittaakin voi, vastaan kun pytyn 050-3607822
Takaisin alkuun Siirry alas
Admin

Admin


Viestien lukumäärä : 52
Join date : 12.01.2010
Paikkakunta : Keitele

Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Empty
ViestiAihe: Vs: Royal Enfield Hatz 462 (myyty)   Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Icon_minitimeMa Loka 24, 2011 6:19 pm

Taitaa olla myynti-ilmoitus? Siirrän sinne puolelle.
Takaisin alkuun Siirry alas
https://enfield.palstani.com
keitere

keitere


Viestien lukumäärä : 227
Join date : 13.01.2010
Paikkakunta : Keitele

Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Empty
ViestiAihe: Vs: Royal Enfield Hatz 462 (myyty)   Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Icon_minitimeMa Loka 24, 2011 7:14 pm

Kuulostaa mukavalta tuo kulutus. Itse en ole saanut mitatuksi tarkkaa löpönmenekkiä vielä. Mutta ei se paljon kuluta vaikka eri koneella mulla on tuo.
Takaisin alkuun Siirry alas
mp




Viestien lukumäärä : 7
Join date : 23.10.2011

Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Empty
ViestiAihe: Vs: Royal Enfield Hatz 462 (myyty)   Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Icon_minitimeMa Loka 24, 2011 8:12 pm

Kulutus on laskettu tankkaus tankkaukselta yli 150 tuhannen kilometrin. Taulukko löytyy tästä kirjoituksesta opastajat.net/luvekkua/penttonen/enfield.html Kilometreistä yli puolet on kertynyt välillä Kuopio-Keitele, toinen puoli reitilla Kuopio-Petroskoi-Aunus-Kuopio.
Takaisin alkuun Siirry alas
keitere

keitere


Viestien lukumäärä : 227
Join date : 13.01.2010
Paikkakunta : Keitele

Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Empty
ViestiAihe: Vs: Royal Enfield Hatz 462 (myyty)   Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Icon_minitimeMa Loka 24, 2011 9:00 pm

mp kirjoitti:
Kilometreistä yli puolet on kertynyt välillä Kuopio-Keitele,

Jumankeuta. Täällä? Miten minä en ole huomannut? On se maailma pieni. Milloin olet ajellut Keiteleellä? No tosin itse olen junantuoma 14 vuoden takaa ja Viitasaaren rajalta.
Takaisin alkuun Siirry alas
mp




Viestien lukumäärä : 7
Join date : 23.10.2011

Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Empty
ViestiAihe: Vs: Royal Enfield Hatz 462 (myyty)   Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Icon_minitimeMa Loka 24, 2011 9:10 pm

8.5v ajan ajoin viikonlopuiksi Pohjois-Keiteleelle, harvemmin olen käynyt cityssä. Paikallisesta valtamediasta luin keväällä jutun Intian diesel-Enfieldistä.
Takaisin alkuun Siirry alas
keitere

keitere


Viestien lukumäärä : 227
Join date : 13.01.2010
Paikkakunta : Keitele

Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Empty
ViestiAihe: Vs: Royal Enfield Hatz 462 (myyty)   Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Icon_minitimeMa Loka 24, 2011 9:12 pm

Tosinhan minulla on tuo oma dieselpyörä ollut vasta alle vuoden joten sikäli havaitsemiskynnys on ollut korkeammalla mutta silti. Olis kyllä kuvitellut että olisin pannut merkille jos olisin huomannut. Niin ja jos kuljet vielä Keiteleellä päin niin ota ihmeessä yhteyttä, voisi olla paljon puhuttavaa.
Takaisin alkuun Siirry alas
sivarimies




Viestien lukumäärä : 14
Join date : 14.01.2010

Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Empty
ViestiAihe: Paljonkos on pyynti?   Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Icon_minitimeSu Loka 30, 2011 12:39 pm

Paljonkos on hintapyynti moiselle laitokselle? Laitatkos kuvia yv:nä?
Takaisin alkuun Siirry alas
mp




Viestien lukumäärä : 7
Join date : 23.10.2011

Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Empty
ViestiAihe: Vs: Royal Enfield Hatz 462 (myyty)   Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Icon_minitimeSu Loka 30, 2011 4:32 pm

Pyörä on ensimmäisiä Jochen Sommerin Hatz-muunnoksia - häneltä kävin pyörän ostamassa. Pari vuotta sitten niitä oli valmistettu parisataa. Nykyisin Sommer myy niitä omalla nimellään (www.motorradmanufaktur.de). Vuosi oston jälkeen annoin Sommerin asentaa siihen ensiövedon hammashihnalla - ei enää kytkinöljyä. Vaihdoin myös tankin isommaksi, n. 21 litraa.

Olen aina sanonut, että en harrasta moottoripyöräilyä vaan moottoripyörä on minulla ajoneuvona, viikottain. Talvella tietenkin alla nastarenkaat. Muutaman kerran matka keskeytyi kumin puhkeamisen takia. Vasta monen kerran jälkeen keksin, että vanteen sauma hilseili ruostetta, joka sisärenkaaseen juovan, josta se lopulta puhkesi. Sen jälkeen teräsharjalla ruosteet pois, ruosteenestomaalia ja paksu teippaus. Varmuuden vuoksi vielä Michelinin paksu sisuskumi, eikä se vika ole toistunut. Päällysrengasta syksyin keväin vaihtaessa on kyllä varottava, ettei sisäkumiin jää poimua.

Muutaman vuoden jälkeen sähkölaitteisiin alkoi tulla häiriöitä ja sulakkeita alkoi palaa. Kaapelihaarniskassa jotkin johdot olivat hankautuneet puhksi. Lopulta vedin itse johdot vilkkuihin ja valoihin. Ei kovin tyylikästä mutta tilanne oli taas hallinnassa. Varmuuden vuoksi tapana on myös irroittaa akun johto pitempien pysähdyksien ajaksi - viiden sekunnin operaatio.

Niin alkuperäinen tankki kuin 21 litran tankki alkoivat jossain vaiheessa vuotaa takapään kannatuskorvakkeiden juuresta. Ehkä diesel tärisee enemmän, mutta oikeampi syy on työn laatu. Pari vuotta sitten korvake hitsattiin huolellisesti ja uskoisin, että se vika ei heti uusiudu.

Karjalan reikäisillä teillä takapäätä kannattelevan apurungon putket ovat katkenneet lukemattomia kertoja. Viime kerralla työnsin kaarevan putken sisään umpirautaa, joka hitsattiin kiinni. Toistaiseksi on kestänyt.

Kuten toisessa viestissä mainitsin, keväällä rikkoutui polttoainepumppu. Matka keskeytyi ensimmäisen kerran moottorin takia. Kesä oli jo pitkällä kun korjaaja oli löytynyt ja ehti korjaamaan. Mutta tällöin tuli voimaan Murphyn laki. Korjaajan oppipoika tiivisti moottorin huolimattomasti. Sadan kilometrin jälkeen moottori päästi öljyt ulos ja se piti palauttaa korjaamolle. Liikaa kuumentunut mäntä vaihdettiin ja tällä kertaa tiivistettiin paremmin. Sen jälkeen 400 km koeajolla moottori toimi niin kuin pitää. Vaihdoin kuitenkin vielä öljynpaineanturin uuteen, koska siitä tihkui hiukan tihkui öljyä. Nyt moottorin pitäisi olla taas kunnossa ja valmiina pitkäaikaiseen palvelukseen.

Tämänvuotista moottorivikaa lukuunottamatta Hatz Enfield on palvellut luotettavasti ajoneuvotehtävässään ja se on ollut koko ajan käytettävissä matkustukseen. Rakenne on niin yksinkertainen, että sitä voi korjata vasaralla ja jakoavaimella. Moottorin ja vaihdelaatikon sisuskaluihin en ole kuitenkaan itse koskenut. Puunannut en ole. Jos rauta on alkanut punottaa, olen sivellyt mustenevaa ruosteenestomaalia.

Hinnasta voi neuvotella, kumpaankin suuntaan. Lähtöhinta 1500e kattaa melkein viimekesäisen polttoainepumpun korjauksen, ja siihen liittyvät siirtelykulut ym. kommellukset. Puhelin nolnelviis ykskolmeseiska kaksnelkaheksakuus.

Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Enfield1

Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Enfield2
Takaisin alkuun Siirry alas
sivarimies




Viestien lukumäärä : 14
Join date : 14.01.2010

Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Empty
ViestiAihe: diesel   Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Icon_minitimeSu Loka 30, 2011 7:25 pm

Onko suomen vai venäjän kilvissä?. Paljonko vakuutus vuodessa?
Takaisin alkuun Siirry alas
mp




Viestien lukumäärä : 7
Join date : 23.10.2011

Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Empty
ViestiAihe: Vs: Royal Enfield Hatz 462 (myyty)   Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Icon_minitimeSu Loka 30, 2011 8:02 pm

Suomen kilvissä, Venäjällä vain pistäydytään. Eri vakuutusyhtiöiden hinnoittelussa on moninkertaisia eroja. Pohjolassa ympärivuotinen vakuutus on nyt noin 360 euroa. Maksoin joskus Ifiin melkein kolme kertaa enemmän.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Empty
ViestiAihe: Vs: Royal Enfield Hatz 462 (myyty)   Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Icon_minitimeMa Loka 31, 2011 10:25 pm

Sun roitsusi on niin kauniisti patinoitunut. Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
mp




Viestien lukumäärä : 7
Join date : 23.10.2011

Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Empty
ViestiAihe: Vs: Royal Enfield Hatz 462 (myyty)   Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Icon_minitimeTi Marras 01, 2011 9:30 am

työhevonen ei cityravuri
Takaisin alkuun Siirry alas
mp




Viestien lukumäärä : 7
Join date : 23.10.2011

Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Empty
ViestiAihe: Vs: Royal Enfield Hatz 462 (myyty)   Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Icon_minitimeSu Marras 27, 2011 9:22 pm

Työhevonen sai uuden tallin Porvoosta. Lycka till!
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Empty
ViestiAihe: Tyytyväinen uusi omistaja   Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Icon_minitimeLa Joulu 03, 2011 6:51 pm

Hatzahtanut porvoolainen kiittää, tack! Nyt vaan pitäis laittaa nastarenkaat alle, tänäänkin olis ollut mahtava ajokeli. Pistit mukaan niin paljon kirjallisuuttakin, että ei tartte pyhiksi muuta luettavaa hankkia Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
keitere

keitere


Viestien lukumäärä : 227
Join date : 13.01.2010
Paikkakunta : Keitele

Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Empty
ViestiAihe: Vs: Royal Enfield Hatz 462 (myyty)   Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Icon_minitimeSu Joulu 04, 2011 8:41 pm

Onneksi olkoon ja tervetuoloa riisselilupiin. Vähän myöhästyttiin, kaveri Ruotsissa oli kiinnostunut myös. Nopeat syövät.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Empty
ViestiAihe: Kiitoskiitos   Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Icon_minitimeTo Joulu 08, 2011 7:01 pm

Uusi nakuttaja kiittää. Tämä Penttosen vehje on ihan sellaisenaan varsinainen kulttuurimonumentti, yksityiskohtia täynnä. Todellinen pitkien taipaleiden kulkija. Pitääpä dokumentoida ja tehdä kunnon siitä kunnon nettialbumi.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Empty
ViestiAihe: Vs: Royal Enfield Hatz 462 (myyty)   Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Icon_minitimeTo Joulu 08, 2011 7:36 pm

Äläkä hyvä mies pilaa sitä historiaa ehostuksella.
Takaisin alkuun Siirry alas
keitere

keitere


Viestien lukumäärä : 227
Join date : 13.01.2010
Paikkakunta : Keitele

Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Empty
ViestiAihe: Vs: Royal Enfield Hatz 462 (myyty)   Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Icon_minitimePe Joulu 09, 2011 10:21 am

Kyllähän tuo oikeastaan olisi museoitava.

"sata vuotta sitten Penttosena tunnettu mies ajeli tällä dieselkäyttöisellä moottoripyörällä kesät talvet kaikki ajonsa välillä Keitele-Kuopio-Moskova. Kerrotaan, että parissa vuodessa kilometrejä kertyi mittariin 150 000 ja risat ja osan aikaa oli vaijerikin poikki. Hatzin moottori kesti ajot loistavasti, mutta polttoainepumppua osasi korjata vain Vasiliksi nimetty shamaani Uralilta. Lopulta kyllästyttyään repimästä pyöräänsä Siperian huonojen sivuteiden rapakoista vaihtoi hän ajoneuvonsa Tataan, jota oli juuri alettu valmistamaan Intiassa. Perimätiedon mukaan Penttoselta kului varaosiksi kolme Fiskarsin rautakankea kun hän korjaili niillä takahaarukkaansa, joka ei kestänyt huonojen teiden rytkeessä. -ei saa koskea-"
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Empty
ViestiAihe: Säätiö?   Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Icon_minitimePe Joulu 09, 2011 12:27 pm

Perustanpa säätiön johon kaikki voivat vapaasti sijoittaa rahaa hienon kapineen museointia varten. Varoja käytetään tutkimusmatkoihin (ajamalla, tietty), jotka suuntautuvat kaikenlaisiin mp-häppeninkeihin. Tai jotain sellaista…
No, enköhän minä nyt aja sillä, ja sit aika näyttää mitä pitää tehdä Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Empty
ViestiAihe: Vs: Royal Enfield Hatz 462 (myyty)   Royal Enfield Hatz 462 (myyty) Icon_minitime

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Royal Enfield Hatz 462 (myyty)
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-
» Myyty, Royal Enfield 500cc vm 1951
» Myydään Royal Enfield 500 Bullet ElectraX käyttöönotettu 7/2007 19751 km (MYYTY)
» Myyty: Enfield Bullet 500 ES Vm 2004
» Enfield vai Royal Enfield???
» Royal Enfield risteily?

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Royal Enfield Finland :: Keskustelut :: Ostetaan, myydään, vaihdetaan mutta ei varasteta-
Siirry: