bonne71
Viestien lukumäärä : 4 Join date : 12.01.2010
| Aihe: Jouset, iskarit, takahaarukka vai rengas Ke Kesä 23, 2010 10:02 am | |
| 2003:en 28000 km ajetun Bulletin takapää on alkanut nuljuamaan ikävästi vähänkin kovemmassa vauhdissa. Alle kahdekankympin se on ok, mutta kun mutkatiellä kurvailee vähänkin kovemmin, tuntuu että peräpää on lähdössä pois alta joka töyssyssä. Todella ikävä tunne kovemmassa vaihdissa.
Pinnat on nähdäksesi kireällä, ne on tarkastettu renkaanvaihdon yhteydessa. Rengas on Mitas H-02, joka on tämän kevään hankinta. Sitä voisin epäillä, mutta en sitä uskoisi niin huonoksi. Rengaspaineena olen pitänyt n. 2.3 Bar. Paineen nostaminen auttoi hieman. Takahaarukan laakerit näyttäisivät olevan kunnossa, kun renkaasta vääntää sivuttain. Pyöranlaakerissa on hieman klappia, mutta niin vähän etten sen usko vaikuttavan. Olen siis päätynyt siihen, että takaiskarit olisivat huonontuneet. Onko kenelläkään kokemusta niistä? Millaisia ajomääriä ne kestävät? Miten iskunvaimentimesta pystyy päättelemään vaimentaako se enää? Parasta olisi jos voisi kokeilla tunnetusti toimivia iskareita ennen kuin ostaa uudet. Katselin myös iskunvaimentimen kumeja, jotka ovat kohtuullisen perstaantuneet. Voisiko niissä olla ongelman ydin?
Marko
| |
|
Jojje
Viestien lukumäärä : 277 Join date : 14.01.2010 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: Jouset, iskarit, takahaarukka vai rengas Ke Kesä 23, 2010 8:20 pm | |
| Panin syksyllä Mitaksen H02:n Enskan taakse, (tosin tuli vahingossa 4" eikä 3,5", mutta hyvin se mahtui.) Kilometrejä ehkä 1500, ei mitään erikoista mainittavaa, tuntuu ihan hyvältä. Sinänsä ihan mielenkiintoista, että sivuilla http://www.mitas.at/mitasveteran.html mainitaan eturenkaaksi... No Enskan koot on niin omituiset, että on otettava sitä mitä saa ja pari viikkoa sitten panin eturenkaaksi H 04:n, mitä mainitaan e.m. sivuilla puolestaan takarenkaaksi. Yhdistelmä toimii kuitenkin hyvin. Onko takapyörä tasapainotettu? Ei se nyt niin tarkka ole, mutta jos paljon pielessä, niin just yli 80 vauhdissa rupeaa tuntumaan (mitä tietysti huonot iskarit voivat pahentaa). Takahaarukan puslat on sellaiset rakenteeltaan, että kestävät maailman tappiin. Jos perä lähtee alta töyssyissä, kuten sanot, on vika luultavasti iskareiden. Vaimennus ei enää pelitä. Olet varmasti nähnyt joskus auton perässä peräkärryn pomppimassa: näissähän on yleensä vain jousitus, ei vaimennusta - kun ei kerran kyydissä ole ketään. Itsellä 28 000 km ajetut kaasuiskarit Electrassani, ja hyvin pelaavat vielä. | |
|