Royal Enfield Finland
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Royal Enfield Finland

Royal-Enfield- moottoripyöristä kiinnostuneiden keskustelufoorumi
 
PääsivuGalleriaLatest imagesRekisteröidyKirjaudu sisään

 

 Sahkoa ilmassa

Siirry alas 
+7
juffe
Sampo
Limppu
Sabe
johnjam
miki
eki912
11 posters
Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava
KirjoittajaViesti
eki912
Jäsen
Jäsen



Viestien lukumäärä : 127
Join date : 15.01.2010
Paikkakunta : Itäinen Helsinki

Sahkoa ilmassa Empty
ViestiAihe: Sahkoa ilmassa   Sahkoa ilmassa Icon_minitimeKe Heinä 28, 2010 7:52 am

En jaksanu tohon mun aiempaan tarinaani enaa jatkaa, kun silla jo pituutta on...ja ronsyilee joka suuntaan, joten teinpa uuden.Sahkoisen erillistarinan.

Onko toi Enskojen sahkojen vahyys ihan perusjuttua ?

Taalta saatujen ohjeiden mukaan vaihdoin takavalon polttimon, Bilteman LED malliseen.
Ainakin maallikon silmin, ihan toimiva ratkaisu.Valo pelaa ihan kuin kuuluukin, kestanee pari vuosikymmenta ja kuluttanee murto-osan alkuperaiseen polttimoon verrattuna.

Myos Kaitsun vinkki siita Hannu Kolmin lataussaatimesta oli hyva, sen hankin myos.En vain saanut viela kaveria e-maililla kiinni, koitan puhelimella tanaan. Jotenkin musta tuntuu, etta mulla on siinakin jotain hassakkaa.

Akkuni uusittu jo. Guy osti pyynnostani siihen uuden, kun omani oli hiukan kooltaan ja amppeereiltaan pienempi, ei hyva asia, kun muutenkin on sahkojen kanssa tiukkaa.Nyt on oikean kokoinen ja tehoinen.

Yksi vinkki viela, joka saattaa kanssa auttaa muitakin sahkojen kanssa painivia: Ostin yhteen toiseen savottaan Clas Ohlssonilta, katalooginsa sivulla 360 olevan tuotteen 36-4077, a 7,95 euroa. Kyseessa siis valmiiksi 12v DC LED spotti.Upotettuna sellaiseen kauluriin, saattaisi sopia
( en muista mahtuuko ja sopiiko ) Enskan parkkien sisaan ? Ilmeisestikin venekayttoon, kun oli venehyllyssa. Anyways, kuluttaa sahkoa vaivaiset 0.5w, kirkkaus oli ihan OK parkeiksi, ehka liikaakin. Pistin testatakseni lampusta torrottavat johdon paat suoraan akun napaan ja hyvin paloivat.
Ja kestanee kylla komeasti kosteutta ja kayttoa, koko komeus oli koteloitu ja valettu johkin massaan, IP 65.Ainakin itse ehka aion yrittaa naista parkit nyhrata.

Mika muu laite tossa viela sahkoa kuluttaa ? Sen tehopuolani ( pah ) siis jo vaihdoi ihan tuiki tavalliseen. Mutten tieda josko sekin silti vie liikaa ? Oisko Enskaan kuuluva oikea puola joku Enska/MP erikoismalli, joka vie alyttoman vahan sahkoa ?

Nailla evailla. Kylla se tasta.
Takaisin alkuun Siirry alas
eki912
Jäsen
Jäsen



Viestien lukumäärä : 127
Join date : 15.01.2010
Paikkakunta : Itäinen Helsinki

Sahkoa ilmassa Empty
ViestiAihe: Vs: Sahkoa ilmassa   Sahkoa ilmassa Icon_minitimePe Elo 06, 2010 6:40 am

Kun en luottamusta pyoraani vielakaan saanut aikaan, ehka eniten johtui kolmen viikon lomani aikarajallisuudesta, jatkan edelleen sahkojeni parantelua.

Muuten, pikkuvinkki heti alkuun: Katsokaa hyvat ihmiset ne akkupiuhat !!! Ainakin omassa Intianihmeessa oli +kaapeli ihan valmis. Jatkuva vapina ja hytina vatkannut kaapelin heti akkuliittimen juuresta aika heikkoon kuntoon, ja hienosti siella suoja/kutistemuovin alla.Eli ei paalle nakynyt mitaan vikaa olevan.Uteliaisuuttani sen avasin, kun halusin varmistaa missa kunnossa se on.Monisaikeisesta johdosta oli enaa pari ohutta kuparikarvaa kiinni, ja puristusliitoksen koko pinta ihan oksidoitunut.Uusin sen kokonaisuudessaan, sulake mukaan lukien.

Ja sitten kyssari: Kolm:ilta ei loytynyt sita lataussaadinta hyllysta, joten se jai hankkimatta,viela.
Onko tuo Kolm:in markkinoima jotenkin erikoisen hyva tai parempi kuin muut ? Vai saako esim Hoolta (Powerbox) aivan vastaavan ? Jonkin saatimen aion hankkia joka tapauksessa, koska tuo nykyinen ei mielestani lataa milloinkaan kuin hiukan yli 13v. Ja Hoolta sen heidan tehokkaamman lataushassakan.

Ja kun Hitchcockilta aion tilata roipetta, tuolla toisaalla jo mainitsin aikeestani samaan syssyyn tilata sen BOYERin kipunalaitteen.Niitakin on naemma kahta eri tyyppia MK4 & digital. Mainosmiesten mukaan digital tottakai parempi... mutta mitas sanoo kayttajat ? Kiinnostaisi tietaa, kumpi parempi valinta ja miksi.

Tassa sahkonkulun vahennyssavotassa vaihdoin jo siis parkit LEDeiksi, edessa ja takana.Mittarivalot teen myohemmin myos.
Samoin nyppasin pois johdon silta "ilmalampopumpulta" , sielta akun viereisesta sivuposken kotelosta.Mita haittaa tai vahinkoa siita seuraa, ettei se nyt enaa pumppaa ilmaa sinne pakoputkeen? Mika tuon koko laitteen toimintaidea on? Sinnehan tulee joku ohkainen letku sielta kaasarin suunnalta jne. Ja pumpulta pakoputken alkuun. Voinko koko helkutin hardellin kaikkine osineen raksia irtipois ja heittaa lahimman kuusen latvaan keikkumaan ? Mitaan haittaa aiheuttamatta ? scratch
Takaisin alkuun Siirry alas
miki

miki


Viestien lukumäärä : 75
Join date : 07.07.2010
Paikkakunta : Helsinki / Käpylä

Sahkoa ilmassa Empty
ViestiAihe: Vs: Sahkoa ilmassa   Sahkoa ilmassa Icon_minitimePe Elo 06, 2010 11:39 am

Löysit luultavasti koko sähköongelman ytimen. Huono akkuliitos aiheuttaa taatusti monenlaista sähköongelmaa.
Omasta moposta on edellinen omistaja raksinut kaikki saastevermeet pois, ja pakokäyrän liitos on tulpattu. Luultavasti parantaa enemmän kun heikentää käyntiä. Itse pidän kärjellisistä sytkävermeistä koska viat on aina loogisia, toisin kun elektronisessa joka hajotessaan hajoavat lopullisesti. Tuli nyt sekin mieleen että onko kondensaattori varmasti kunnossa? Huono konkka saattaa kylmänä toimia, mutta lämmetessään menettää kapasitanssinsa.
Takaisin alkuun Siirry alas
johnjam
Jäsen
Jäsen
johnjam


Viestien lukumäärä : 117
Join date : 14.01.2010

Sahkoa ilmassa Empty
ViestiAihe: Vs: Sahkoa ilmassa   Sahkoa ilmassa Icon_minitimePe Elo 06, 2010 8:44 pm

Tällä voisi olla omakin otsikko, mutta sopinee tähänkin kohtaan. Manuaalia lukeneena luulin, että Electraa startattaessa tulisi vaihteen olla vapaalla siinä 1:n ja 2:n välissä, niin että vihreä merkkivalo palaa mittaritaulussa. Niin kai tulee olla, jos käynnistetään jalkapolkimella ja pyörä on keskituella. Sivutuki alhaalla ollessaan puolestaan katkaisee sytytysvirran. Kokeilin huvikseni nyt, kun on ajettu 10 000 km, starttaako kone sähköllä, jos esim. 1-vaihde on päällä ja kytkinkahva pohjassa. Ja starttasihan se ilman nikottelua! Kuinka kymmeniä kertoja on epätoivoisesti koetettu hakea 0-asentoa ykkösen ja kakkosen väliltä, kun koneessa ei ole vapaallevetokytkintä, kuten aiemmissa malleissa! Nyt se edestakainen polkimen räpsöttely on siis ohi Embarassed
Takaisin alkuun Siirry alas
Sabe




Viestien lukumäärä : 105
Join date : 11.08.2010
Paikkakunta : Kirkkonummi

Sahkoa ilmassa Empty
ViestiAihe: Vs: Sahkoa ilmassa   Sahkoa ilmassa Icon_minitimeLa Elo 14, 2010 9:06 am

Minulla on tuo halvempi elektroninen sytkä ja siitä seuraavaa. Elektronisilla sytkillä on joku kynnysjännite jonka alle pyörää ei enää saa käyntiin, en kyllä tiedä missä se raja on. Itse olen huomannut viitettä siihen että kun jännite on laskenut 11 voltin paikkeilla se siirtää sytytystä aikaisemmalle ja käynnistäessä saattaa kone potkaista takaisin.
Kärjettömässä on plussaa se että kun kerran laitat sytytyksen kohdalleen vaikkapa lampulla katsoen varmasti, se on siinä maailman tappiin asti. Huonona teoreettisena puolena näen hajoamisen ehdottomuuden, sitä kun ei paikata enää rautalangalla jos se hajoaa matkalla, ja tämän vuoksi pidänkin vanhaa kärkisysteemiä mukana sivulaukussa.
On se toiminut jo monta vuotta ihan ok ja olen ihan tyytyväinen, sitä en tiedä miten se digitaalinen eroaa käytännössä tai teoriassa.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Sahkoa ilmassa Empty
ViestiAihe: Korkeajännitettä   Sahkoa ilmassa Icon_minitimeLa Elo 14, 2010 11:28 am


Kärjellisessäkin sytkässä tuo jännitteen aleneminen tekee saman, välillä olen antanut apuvirtaa laturilla käynnistyksen varmistamiseksi.

Itse sinnittelen kärjellisen kanssa, saattaa olla, että talvella vaihtuu kärjettömään...


Kaitsu
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Sahkoa ilmassa Empty
ViestiAihe: Vs: Sahkoa ilmassa   Sahkoa ilmassa Icon_minitimeLa Elo 14, 2010 6:37 pm

Kyl kärkisytkä toimii,on sen verran vanha keksintö ettei ol enää lastentauteja.Eikä se ny niimpal kauhiast mittää huoltoo tartte ku jotkut kuvittelee.Konkka ku on kunnos ni kärjet kestää tavallise kauan.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Sahkoa ilmassa Empty
ViestiAihe: Järjetön   Sahkoa ilmassa Icon_minitimeLa Elo 14, 2010 7:01 pm


Manuaali muistaakseni antaa 300 mailia, 500 kilsaa sytkän tarkistamisen väliksi. Hyvä jos on jaksanut joka öljynvaihdossa katsoa...

Konkka taitaa maksaa jonkun 3 euroa, eikä ole vielä kertaakaan tarvinnut vaihtaa tien päällä. Tulppia sen sijaan menee senkin edestä.

Patu: Muistaakseni sanoit joskus, että ei se järjetön autuaaksi tee. Kaveri kokeili Trophyyn ja antoi periksi, kun siinä tuli mukana 6 voltista 12V muuttaminen ja se kusi kunnolla. Palasi suosiolla 6V järjestelmään ja kärjelliseen... Voi olla että jää itseltä kokeilematta.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Sahkoa ilmassa Empty
ViestiAihe: Vs: Sahkoa ilmassa   Sahkoa ilmassa Icon_minitimeLa Elo 14, 2010 8:13 pm

Aika vähältä kuulostaa toi 500 kilsaa,mää olen nyt tolla Harrikan paskalla ajellu 4 vuatta samoilla kärjillä ja kerran tarkastanu.Ja varmaan kilsoja "hiukan"enämpi ku 500.Enkä ol kyl tulppiaka vaihtanu kertaaka.Mul on muuten Rojussaki orkkistulppa viäl ja sil on sentää kyärätty 25 tonttuu.Et joku muu siihen tulpan syöntiin täytyy olla syynä ku toi kärkisytkä.Puolan väärä napaisuuskaan ei oikeen tohon sovi,se vaan heikentää kipinää hiukan ja kuluttaa tulppaa muuten enempi muttei suoranaisesti sitä tapa noin yhtäkkiä.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Sahkoa ilmassa Empty
ViestiAihe: Vs: Sahkoa ilmassa   Sahkoa ilmassa Icon_minitimeLa Elo 14, 2010 8:35 pm

Oleks muuten kokeillu kuumempia tulppia.
Takaisin alkuun Siirry alas
Limppu
Jäsen
Jäsen
Limppu


Viestien lukumäärä : 141
Join date : 10.04.2010
Ikä : 72
Paikkakunta : Vantaa

Sahkoa ilmassa Empty
ViestiAihe: Sähköä ilmassa   Sahkoa ilmassa Icon_minitimeSu Elo 15, 2010 6:52 pm

Mä en käsitä mikä tossa elektronisessa sytkässä niin pirusti kiehtoo.Jos vaikka tielle jättää,niin minkäs teet...ei mittään,kädet taskussa ihmetellään että mistähän lähtis vikaa hakeen.Kärjet ei koskaan(yleensä)petä oireilematta ensin pidemmän aikaa,jolloin vian ehtii korjaan jo himassa eikä tienposkessa.Vaikka tosta kärjettömästä kuinka sanottas sen olevan luotettava,niin kyllä ei oo kärkien voittanutta.Talvella vähän näyttää viilaa,tsekkaa sytkän ja siinä se...eiku mutkasta tietä näkymättöömiin. Wink
Takaisin alkuun Siirry alas
Limppu
Jäsen
Jäsen
Limppu


Viestien lukumäärä : 141
Join date : 10.04.2010
Ikä : 72
Paikkakunta : Vantaa

Sahkoa ilmassa Empty
ViestiAihe: Sähköä ilmassa   Sahkoa ilmassa Icon_minitimeSu Elo 15, 2010 7:07 pm

Eki92,kysyit vielä siitä pumpusta.Se on alipaineella toimiva kalvopumppu,joka pumppaa sinne pakokaasun sekaan ilmaa että päästöt näyttäis paremmalta.Nykyisin kun pakoputkesta ei sais tulla kun linnunlaulua.Elikkä ihan silmänlumetta koko härveli,mutta koska se ottaa käyttövoimansa imukaulalta ennen kaasaria,niin ehkäpä myös se reikä tarttee tulpata.Itsellä toi ei oo mitenkään kyllä haitannut kulkua(mulla se on vielä toimivana)mutta jos rupee temppuileen,niin lentää kyllä jordaniin.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Sahkoa ilmassa Empty
ViestiAihe: Vs: Sahkoa ilmassa   Sahkoa ilmassa Icon_minitimeSu Elo 15, 2010 7:21 pm

Ehdottomasti se kurkun läpi tukkii täytyy,muutenhan siitä tulee imuvuoto.Jenkkiautoissaki noita yhteen aikaan käytettiin,niis oli kylläki hiukan tehokkaammat pumput.Enivei,huijausta kumminki koko tsydeemi. Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
eki912
Jäsen
Jäsen



Viestien lukumäärä : 127
Join date : 15.01.2010
Paikkakunta : Itäinen Helsinki

Sahkoa ilmassa Empty
ViestiAihe: Vs: Sahkoa ilmassa   Sahkoa ilmassa Icon_minitimeSu Elo 15, 2010 9:23 pm

Joo, aika viritys tuo pumppu...
No meikahan silta pumpulta nykasi sahkojohdon irti.Sielta kotelon sisalta.
Ei vaikuttanu kayntiin millaan lailla. Suspect
Enka, ainakaan viela tulpannu sita imuletkua. Siella ne letkut on entisilla paikoillaan.
Mutta mun kikkailuni on nyt tauolla.Matkaa talliin hiukan liikaa.
Viimeistaan ensi kevaana/kesana taas kaivan sen polyn alta esiin ja alan ihmettelemaan etta WTF.... confused

Oli kylla tosi kiva silla ajella. Ei siita mihkaan paase.
Jotenkin mulle vaan riittaa ihan loistavasti sen nopeus, kiihtyvyys ja vauhti.En kaipaa yhtaan enempaa.
Ainakaan viela.
Kunhan saan noi ongelmani kuriin ja opin itse niita diagnisoimaan ja korjaamaan, ollaan lahella maalia. scratch Siihen nyt voi viela tovi menna.Kun en ennen ensi kesaa mitaan pysty tekemaan.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Sahkoa ilmassa Empty
ViestiAihe: Sytkät   Sahkoa ilmassa Icon_minitimeMa Elo 16, 2010 1:11 pm


Täytyy sanoa, että en ole itse jaksanut säädellä sytkää, kun kerran on kulkenut eteenpäin. Kilkatusta olen tarkkaillut, mutta harvemmin sytkä hiipii aikaiselle.

Mitäpä sitä rukkaamaan jos toimii...
Takaisin alkuun Siirry alas
Limppu
Jäsen
Jäsen
Limppu


Viestien lukumäärä : 141
Join date : 10.04.2010
Ikä : 72
Paikkakunta : Vantaa

Sahkoa ilmassa Empty
ViestiAihe: Sytkät   Sahkoa ilmassa Icon_minitimeMa Elo 16, 2010 8:20 pm

Joopa,eihän se kärjellinen ajan kanssa aikaselle muutu,mutta jos akseli jakajassa on huonolla voitelulla niin myöhäselle kyllä pikku hiljaa kun "vasaran" fiiberi kuluu.Alun perin mulla oli siinä semmonen pellinkappaleen päässä oleva huopapala johon piti laittaa silloin tällöin öljyä,otin sen vek ja oon laittanut vaan pienen nokareen semmoista sitkeänpuoleista vaseliinia,joka ei lennä pois keskipakovoimasta. Rolling Eyes
Takaisin alkuun Siirry alas
Sampo




Viestien lukumäärä : 18
Join date : 09.06.2010
Paikkakunta : Siuntio

Sahkoa ilmassa Empty
ViestiAihe: Vs: Sahkoa ilmassa   Sahkoa ilmassa Icon_minitimeMa Elo 16, 2010 10:28 pm

1 centin kolikko käy kevyellä viilaamisella sen saastehärdellin pakokäyrän reiän blokkaamiseen, ja sitten sillä reikämutterilla kiinni. Ite raksin noi härpättimet heti pois, en tiedä oliko niistä mitään haittaa, mutta olen vakuuttunut ettei niistä mitään hyötyäkään ole. Ärsyttää systeemit ilman oikeaa funktiota.
Takaisin alkuun Siirry alas
eki912
Jäsen
Jäsen



Viestien lukumäärä : 127
Join date : 15.01.2010
Paikkakunta : Itäinen Helsinki

Sahkoa ilmassa Empty
ViestiAihe: Vs: Sahkoa ilmassa   Sahkoa ilmassa Icon_minitimePe Syys 17, 2010 6:32 pm

Eilen sain käsiini tuliterät etuparkit, tilasin netistä joltain jalmarilta, ei ollu Intialaiset, vaan jotkut SWISS merkkiset.
Esim kumitötsä osa ja kromiosa näyttää paljon paremmalta kuin mun Intialaiseni...myös linssi oli kirkas, sen samennetun Intialaisen sijaan.

Anyways,otin Dremelin käteeni ja hivasin Ohlssonilta ostamieni LED-valojen reunoista jokusen millin pois, tais lähteä 3-4mm pois.
Ja parkkipolttimosta sisuskalut rojukoppaan. Tämä LED-hökötys sinne kumitötsän sisään, linssi paikalleen ja testaamaan.
Olin äimänä, istuu aika hyvin sinne suoraan, tosin luultavasti täytän sivuosien tyhjän tilan mustalla ikkunatökötillä, eipä heilu ajossa.

Ja pistin kiinni 12v ja A-VOT , onpa kirkkaat parkit, valkoiset ja kuluttaa vaivaiset 0.5 wattia kipale !!! affraid
Ainakin silmillä suoraan edestä katsottuna niistä tuli niin kirkkaat että voinee ajella päivällä vain ne päällä. confused

Jos osaisin ja tänne voisi, laittaisin kuvia "projektista".
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Sahkoa ilmassa Empty
ViestiAihe: Jarruledi   Sahkoa ilmassa Icon_minitimePe Syys 17, 2010 6:49 pm


Vaihtelin itse omasta takapolttimon lediksi, kun se pääsi ottamaan ilmeisesti lampunkupuun kiinni ja niitä paukkui vähän väliä. Kun se LED on lyhkäsempi ja pienempi, niin ongelmaa ei enää ole ollut. Näyttää sen mitä tarttee.

Mitenhän tuo mahtaisi toimia 6V järjestelmässä, kun luulen, että moisia polttimoita ei ole olemassakaan. Tai ainakaan en ole jaksanut etsiä mistään. Ajovalohalogeeneja saa kummiskin...

Viikonloppuja kaikille, Kaitsu
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Sahkoa ilmassa Empty
ViestiAihe: Vs: Sahkoa ilmassa   Sahkoa ilmassa Icon_minitimePe Syys 17, 2010 10:15 pm

Kyl se vörkkii kunnei virtaa tuppaa liikaa,virtahan kaksinkertaistuu ku jännite puoliintuu.Tokihan ledeissäkin on eroja joka suhteessa.Esim merkkivaloina oon käyttäny 6 volttisessa ilman ongelmaa.Eikös noita ol muuten esim.motonetissa 6 V. kynttilöitäkin vain muistanko veärin tämännii.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Sahkoa ilmassa Empty
ViestiAihe: Varmaannii   Sahkoa ilmassa Icon_minitimePe Syys 17, 2010 10:35 pm


Kyl varmaan muistat oikein.

En ole vaan jaksanut tonkia, josko noitakin olisi suoraan. Joskus joku mulle höpötti, että LEDissä pitää olla etuvastus, että se ei hajoa, eli kun on monta sarjassa, ajaa saman asian kun se etuvastus, eli pienempi jännite ei ainakaan hajota... Josko kokeilisi? Ei siinä menetä kun yhden palaneen polttimon ja joskus siitä kumminkin tulee sellainen :-)

Patulle: Uusimmassa Retro Auto Moto-lehdessä joku ilmoitteli Minin ja Mailerin osista. Ei tullut otettua talteen ja kun kumminkin ukosta ei ollut kun nimi ja numero, niin kaivan ne esiin, jos tarvista on, kun kaverille tulee tuo makatsiini. Mäkirannan Pasilla on joku rengaskytky ja jos en väärin muista niin puhui talvirenkaista. Tais mennä puolet jutusta ohi korvien, mutta numero on VMPK:n sivuilla merkkikerhojen puolella.
Takaisin alkuun Siirry alas
eki912
Jäsen
Jäsen



Viestien lukumäärä : 127
Join date : 15.01.2010
Paikkakunta : Itäinen Helsinki

Sahkoa ilmassa Empty
ViestiAihe: Vs: Sahkoa ilmassa   Sahkoa ilmassa Icon_minitimeKe Marras 09, 2011 9:20 am

Jatkan sähköräpellysten sarjaa, ne kun on lähellä sydäntä ollu pienestä asti... Embarassed
Kouraani päätyi kokonainen takavalo hässäkkä, koitan nyt sinne rakentaa yhden LED-setin, oikeestaan kaksi, jos mahtuu.
Kyseessä ns RGB kolmivärinen LED-piirilevy, joista kolmen värin sijaan teen kokonaan valkoisen. Nuo RGB kytkennät muutan niin että normi ajovaloasennossa palaa yksi väri, ja jarruvaloa painaessa tulee mukaan 2 muuta. Tosin kun kaikki LEDit on valkoisia, ei tietenkään ole muuta eroa kuin enemmän valotehoa.
Yhden tollaisen kokosin testatakseni ja pelasi hyvin.

testasin tossa yhdellä lampulla/piirilevyllä, kun siihen rykäsin 12v akusta, valo oli niin kirkas että menisi jarruvalosta! eli suunnitelmani näyttää pelaavan, joudun sinne ne 2 laittamaan, että saan valotehon ulos tasaisemmin. noi LEDit niin pirun suuntaavia. ja hiukan noiden johdotusten kanssa kikkailemaan, että saan sen pelaamaan takavalona ja jarruvalona. ja aikeena mitata paljonko virtaa se vie, veikkaan että naurettavan vähän, kun saman putiikin isompi valaisin vie sekin 5 watin tehollaan virtaa n 0,5 A.
toi vienee vähemmän.....

jos kiehtoo, se kitti mitä väsään kasaan on: www.bigclive.com/happy.htm

yksi asia tietty mutkistaa, tai vaatii oman kikkailunsa, kilven valo. LEDistä kun ei sivuille/alas valoa kajasta.

Ja pelaa 6voltilla vastusten arvoja vaihtamalla.

Tosin nää LEDit taitaa olla laittomia tieliikenteeseen, mutta kunhan nyt askartelen... katotaan sitten mihin ne päätyy. Joulukuuseen varmaankin... santa

Ton tekemäni koevedoksen kulutus oli murto-osa normilampusta, siksi hiukan kiehtoo tää aihe. Ja toinen syy on kesämökin saunan sähköttömyys, sinne meinaan pienen aurinkopaneelin katolle lingota, akkupaketin kera, ja koon pitämiseksi pienenä, täytyy valojen kuluttaa todella vähän. Ja siihen nää on omiaan.
Takaisin alkuun Siirry alas
eki912
Jäsen
Jäsen



Viestien lukumäärä : 127
Join date : 15.01.2010
Paikkakunta : Itäinen Helsinki

Sahkoa ilmassa Empty
ViestiAihe: Vs: Sahkoa ilmassa   Sahkoa ilmassa Icon_minitimeMa Joulu 19, 2011 9:50 pm

proto pelaa. nyt en jaksa pitkään kirjoittaa kun kahdesti jo yritin ja tää saat... I-pad pudotti kesken kirjoittelun hanskat tiskiin. Grrrrr!
Takaisin alkuun Siirry alas
eki912
Jäsen
Jäsen



Viestien lukumäärä : 127
Join date : 15.01.2010
Paikkakunta : Itäinen Helsinki

Sahkoa ilmassa Empty
ViestiAihe: Vs: Sahkoa ilmassa   Sahkoa ilmassa Icon_minitimeMa Joulu 19, 2011 10:33 pm

Mutta sain kuin sainkin sen pelaamaan, niin että ajovalot päällä palaa piirilevyissä 3LEDiä per levy, eli 6 kpl.
Jarrun painaminen sytyttää piirilevyissä 6 per levy, eli 12 lisää, jolloin kaikki 18LEDiä palaa.
Ja toimii ihan kuin normilamppu, ja nyt tarttis vaan vartavasten ostamaani Minda lyhtyyn survoa sisään.
Valoteho peittoaa mennentullen nykyisen tuikkuni, ja sähköä kuluu jarrunkin palaessa varmastikin alle 2wattia! Mittaan vielä ampit ja watit kun saan ne liimattua ja johdotettua.

ja jos saan ton projektin valmiiksi, pystyykö joku auttamaan vaikka kuvien lataamisessa tänne sivuille? tuskin niitä tänne itse saan ikinä perille asti Embarassed
Takaisin alkuun Siirry alas
juffe




Viestien lukumäärä : 13
Join date : 17.04.2010

Sahkoa ilmassa Empty
ViestiAihe: Vs: Sahkoa ilmassa   Sahkoa ilmassa Icon_minitimeTi Toukokuu 01, 2012 10:44 am

Sabe kirjoitti:
Minulla on tuo halvempi elektroninen sytkä ja siitä seuraavaa. Elektronisilla sytkillä on joku kynnysjännite jonka alle pyörää ei enää saa käyntiin, en kyllä tiedä missä se raja on. Itse olen huomannut viitettä siihen että kun jännite on laskenut 11 voltin paikkeilla se siirtää sytytystä aikaisemmalle ja käynnistäessä saattaa kone potkaista takaisin.
Kärjettömässä on plussaa se että kun kerran laitat sytytyksen kohdalleen vaikkapa lampulla katsoen varmasti, se on siinä maailman tappiin asti. Huonona teoreettisena puolena näen hajoamisen ehdottomuuden, sitä kun ei paikata enää rautalangalla jos se hajoaa matkalla, ja tämän vuoksi pidänkin vanhaa kärkisysteemiä mukana sivulaukussa.
On se toiminut jo monta vuotta ihan ok ja olen ihan tyytyväinen, sitä en tiedä miten se digitaalinen eroaa käytännössä tai teoriassa.

Minne sitä pitää kurkkia lampun kanssa että tietää sytkän olevan kohillaan? vauhtipyörään kait, mutta mistä sinne näkee?
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Sahkoa ilmassa Empty
ViestiAihe: Vs: Sahkoa ilmassa   Sahkoa ilmassa Icon_minitime

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Sahkoa ilmassa
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 2Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Royal Enfield Finland :: Keskustelut :: Tekniikka-
Siirry: