| Vaihdepolljin vasemmalta oikealle | |
|
|
Kirjoittaja | Viesti |
---|
heikki.hakanen
Viestien lukumäärä : 8 Join date : 23.07.2014 Ikä : 65 Paikkakunta : Valkeakoski
| Aihe: Vaihdepolljin vasemmalta oikealle Ma Heinä 17, 2017 1:51 pm | |
| Kertokaapa kokemuksia, oletteko vaihtaneet vaihde-ja jarrupolkimet alkuperäisille paikoilleen? Mistä osat? Onko iso homma? Mitä kustansi ja oliko sen arvoista? | |
|
| |
pekka82
Viestien lukumäärä : 71 Join date : 16.11.2015
| Aihe: Vs: Vaihdepolljin vasemmalta oikealle Su Heinä 23, 2017 7:16 pm | |
| En ole vaihtanut, mutta vahvasti harkinnassa kyllä on, kun alkaa noita välyksiä vivustoon tulla. Jenkit tuntuvat pitävän lähes pakollisena muutoksena. Snidalin oppaassa oma lukunsakin tälle muutokselle, löytyy lista tarvittavista osista osanumeroineen. Osat Ois helpoin tilata H:lta valmiina sarjana, mutta hintaa 250£ + 20% vero + postikulut 25£. Intiasta varmaan vähän halvemmalla jos ite tilaa. Jos on aikasemmin tehny muutoksen voi selvitä jopa 2 h, mutta jos ekaa kertaa tekee ni varmaan ainakin viikonlopun saa kulumaan. | |
|
| |
pekka82
Viestien lukumäärä : 71 Join date : 16.11.2015
| Aihe: Vs: Vaihdepolljin vasemmalta oikealle Ma Heinä 24, 2017 5:49 pm | |
| | |
|
| |
heikki.hakanen
Viestien lukumäärä : 8 Join date : 23.07.2014 Ikä : 65 Paikkakunta : Valkeakoski
| Aihe: Vs: Vaihdepolljin vasemmalta oikealle Ti Heinä 25, 2017 2:42 pm | |
| Näytti aika isolta hommalta. Olisikohan mahdollista/ järkeä hommata koko vaihdelaatikko Intiasta ja tehdä muutos vain jarrupolkimeen? | |
|
| |
pekka82
Viestien lukumäärä : 71 Join date : 16.11.2015
| Aihe: Vs: Vaihdepolljin vasemmalta oikealle Ti Heinä 25, 2017 8:38 pm | |
| Mahdollista toki. Ebayssa näyttää olevan vaan uusia 350 bulletin laatikoita, joka on vissiin sama kuin 500:Sen. Hintaa 400 - 500€ siihen tulli ja alvi niin hintaa tulee 500 - 600€ ja tietysti + jarrupoljin ja sen kiinnityspultti. Ja ei se ainakaan pienempi homma oo vaihtaa sitä koko laatikkoo kuin tuo osien vaihto laatikon ollessa paikallaan.
Taitais olla parempi hommata vaan 5-vaihteinen laatikko jos koko laatikon hommaa (hinta sama), ni pääse eroon siitä linkku systeemistä ja vaihdepoljin pysyy vasemmalla ja saa paremman laatikon muutenki.
Viimeinen muokkaaja, pekka82 pvm To Heinä 27, 2017 6:02 am, muokattu 2 kertaa | |
|
| |
pekka82
Viestien lukumäärä : 71 Join date : 16.11.2015
| Aihe: Vs: Vaihdepolljin vasemmalta oikealle Ke Heinä 26, 2017 4:35 pm | |
| Joo, oli vivuston puslan reiät kuluneet niin soikeiksi että ei enää puslan vaihdollakaan saanut välyksiä niin pieneksi että sais ykkösen päälle.
Tilasin ne kalliimmat osat eli vaihteiston ulko ja sisäkannet sekä vaihde- ja jarrupolkimen intiasta royal enfield kingiltä (n. 150€ alvin kanssa) ja vaihteiston sisälle tarvittavat osat H:lta (120€) Vielä pitää se laakeri 6303 rs2 hakea paikallisesta liikkeestä, jospa ne sitten rupeis vaihteet vaihtumaan kun laittaa laatikkoon vielä öljyt sen kuran tilalle. | |
|
| |
pekka82
Viestien lukumäärä : 71 Join date : 16.11.2015
| Aihe: Vs: Vaihdepolljin vasemmalta oikealle Ti Elo 08, 2017 7:04 pm | |
| Sain vielä sen toimimaan vasemmalla olevalla polkimella kun tein 12mm kuparivesiputkesta puslat ja lyhensin yhtä vipua ja porasin siihen uuden reiän (otti kiinni uuteen 19 piikkiseen rattaaseen ni ei mahtunut vivusto liikkumaan riittävän pitkälle alaspäin vaihtaessa). Tosin vivusto ottaa edelleen vähän ketjuun ja hammasrattaaseen kiinni alaspäin vaihtaessa, mutta pitää yrittää käyttää tuota neutral finderiä ja välttää alaspäin vaihtamista siihen asti kun osat tulee. | |
|
| |
LPN
Viestien lukumäärä : 6 Join date : 10.08.2012
| Aihe: Vs: Vaihdepolljin vasemmalta oikealle To Elo 10, 2017 4:18 pm | |
| Voisitko kertoa tarkemmin mitkä kaikki osat tilasit Enfield Kingiltä? Yritin netistä kahlata kingin sivuja, mutta en löytänyt kuin laatikon ulkokannen. Olisi sama projekti tässä edessä, tosin laatikko on jo palasina ja irti pyörästä, ja mielellään sitä säästäisi muutaman satasen. | |
|
| |
pekka82
Viestien lukumäärä : 71 Join date : 16.11.2015
| Aihe: Vs: Vaihdepolljin vasemmalta oikealle To Elo 10, 2017 6:15 pm | |
| Siellä royal enfield kingin sivulla Searchiin hakusanaksi: Gear lever = vaihde poljin Brake pedal = jarrupoljin Gear box End cover = vaihteiston sisäkansi Foot change cover = vaihteiston ulkokuori Noilla pitäs löytyä, muista tarkastaa että osanumerot täsmää snidalin oppaan listan kanssa. Ja loput osat tilasin H:lta kun nuo royal enfield kingin sivut on niin hankalat ni en jaksanu ettiä sieltä. Just tuli postilta saapumis/tullausilmoitus eli 2 viikkoo oli toimitusaika. Veroja tuli vähän vajaa 28€ ja osien hinta oli siis 101£ ja ei postikuluja. Eihän sitä laatikkoo irti ois tarvinnu ottaa | |
|
| |
LPN
Viestien lukumäärä : 6 Join date : 10.08.2012
| Aihe: Vs: Vaihdepolljin vasemmalta oikealle Pe Elo 11, 2017 6:54 am | |
| Kiitokset, täytyypä ynnätä asiaa hieman.
Vaihdevipumuutoksen takia laatikon olisi voinut jättää paikoilleen, mutta ajatus olisi uusia laakerit ja pari ratasta samalla. Totesin, että on helpompi ja mukavampi tehdä kun saa koko paketin pöydälle, varsinkin kun laatikko on vielä niin helppo ottaa irti. | |
|
| |
pekka82
Viestien lukumäärä : 71 Join date : 16.11.2015
| Aihe: Vs: Vaihdepolljin vasemmalta oikealle Ke Elo 30, 2017 12:38 pm | |
| No eipä menny tämäkään homma niinku elokuvissa. Tuon tullaus ilmoituksen jälkeen posti hukkasi paketin kahden viikon ajaksi. (Liekö posteljooni jäänyt leikkaamaan joka ikisen talon nurmikon matkalla vantaalta tänne). Lopulta sitten sain osat ja sieltähän puuttui jarrupolkimen kiinnitys pultti joka piti kuulua mukaan. Sitten tohkeissani rupesin lomalla sadepäivänä asentamaan sitä puslaa ja laakeria paikoilleen. Pusla ja laakeri pakkaseen ja vaihdelaatikon kansi uuniin ja sitten prässäämään niitä paikoilleen. En tullut sitten tarkastaneeksi niitä reikien kokoja, joten puslaa prässätessä puskan kaulus halkesi, no ajattelin että ei se pikku halkeama niin haittaa ja laitoin kannen taas uuniin ja seuraavaksi laakeri. No laakeri meni melkein pohjaan asti kun kuului naps ja laakeri pesä halki per.... Kokeilin pyörittää laakeria ja kas kummaa kuulat ei liiku ollenkaan.
Tarinan opetus muista tarkistaa osat aina kunnolla ennen asennusta. Näkyy olevan Intian tarvike osien koneistuksessa vähän turhan suuret toleranssit, olis pitäny mitata ja koneistaa reiät sopiviksi. No ens kerralla sitten, ei onneksi ihan tuhottoman kallis ollu tuo laatikon sisä kansi. | |
|
| |
pekka82
Viestien lukumäärä : 71 Join date : 16.11.2015
| Aihe: Vs: Vaihdepolljin vasemmalta oikealle La Kesä 09, 2018 9:13 am | |
| Päivitetäänpä tätäkin vähän. Vihdoinkin nyt keväällä sain aikaiseksi vaihtaa osat vaihdelaatikkoon. Tilasin briteistä uuden laatikon sisäkannen (maksoi jotain 50€) en enää muista mistä, mutta tähän kanteen ei ollut mitään ongelmia asentaa laakeria ja puslaa. Osien vaihtokin meni ongelmitta ja oli loppujen lopuksi aika helppo homma, oluskohan joku 5-6h mennyt yhteensä koko hommaan. Huuhtelin laatikosta vaseliinit pois laskemalla 3 kertaa halvinta laatikkoöljyä laatikkoon ja sieltä pois (käytin aina välissä pyörää 4-vaide päällä keskiseisonta tuella n. 5 min.), vaseliinia ei laatikosta löytynyt tämän jälkeen kun sen avasin. Sitten siis uudet osat vanhojen tilalle ja vähän laatikon säätöä ja öljyt sisään, mutta eihän ne siellä suostunut pysymään vaan aina kun pyörä oli parkissa oli alla pieni öljyläikkä. Öljy tuli ulos sisä ja ulkokannen välistä. No laskin öljyt pois ja kävin raskoneelta ostamassa kilon neste center grease 00 ep keskuvoitelu vaseliinia (möivät irtona omaan purkkiin, muuten olis pitäny ostaa koko 18kg sanko kaupasta, eikä maksanut kun 9€. Kiitos heille siitä) keittiövaakalla punnitsin 700g vaseliinia ja ruuttasin laatikkoon, käytin ihan tavallista suppiloa ja poran terää apuna käyttäen survoin vaseliinit laatikkoon.
Nyt vaihteisto pelaa kyllä todella hyvin (eihän se vieläkään tietysti mikään japsipyörän laatikko ole, mutta kuitenkin), nyt voi huoletta ajella kaupungissakin kun tietää että vaihteet vaihtuu kun polkasee.
Voin kyllä todella suositella tätä muutosta, on tuo laatikko kyllä niin paljon parempi nyt.
| |
|
| |
LPN
Viestien lukumäärä : 6 Join date : 10.08.2012
| Aihe: Vs: Vaihdepolljin vasemmalta oikealle Ke Elo 08, 2018 10:33 pm | |
| Omassa laatikossa on öljyt pysynyt sisällä todella hienosti. Vaikka joku edellinen mekaanikko olikin hakannut kansien väliin ronskisti ruuvimeisseliä ja/tai puukkoa. Tiivistepinnoissa oli pahoja kolhuja. Ei voi oikein ymmärtää tuollaista "asentamista".
Miten Pekka tarkistit vaihdelaatikon akseleiden päittäisvälykset? | |
|
| |
pekka82
Viestien lukumäärä : 71 Join date : 16.11.2015
| Aihe: Vs: Vaihdepolljin vasemmalta oikealle Pe Elo 10, 2018 2:57 pm | |
| Eipä tullu sen kummemmin tarkastettua, kuin että kun laitoin laatikon nippuun niin pyöritin käynnistinpolkimella jonku kerran konetta ettei kuulu mitään kahnitus ääniä kytkimen puolelta ja että laatikko pelaa muuten normaalisti.
Snidalin opas sanoo että ennen kuin kiristät pääakselin mutterin, tarkista että on jonkin verran päittäisvälystä. Sitten laita läjään ja pyöritä konetta käynnistin polkimella ja kuuntele kuuntele kuuluuko kytkimen puolelta kolinaa tai raapimisääniä. Jos ei kuulu niin hyvä. Jos kuuluu niin joudut käyttämään sisä kannen auki ja laittamaan shimmejä pääakselin päähän. | |
|
| |
LPN
Viestien lukumäärä : 6 Join date : 10.08.2012
| Aihe: Vs: Vaihdepolljin vasemmalta oikealle Ma Elo 27, 2018 4:54 pm | |
| Ite mittailin, että uusi kansi/laakeri asettuu samaan kohtaan suhteessa laatikon runkoon. Tuli hyvä, eikä rahissut mistään. Vaihteet toimii hienosti ja välitykset noilla Hitchcockin rattailla tuntuu hyvältä, tosin alkuperäisillä välityksillä en ole ajanut. Kytkintä täytynee vielä vähän säätää ja vapaavalitsin katsoa kohdilleen. | |
|
| |
Sponsored content
| Aihe: Vs: Vaihdepolljin vasemmalta oikealle | |
| |
|
| |
| Vaihdepolljin vasemmalta oikealle | |
|