Royal Enfield Finland Royal-Enfield- moottoripyöristä kiinnostuneiden keskustelufoorumi |
|
| männän tappi, mistä sen kuuluu pyöriä? | |
| | Kirjoittaja | Viesti |
---|
m-j
Viestien lukumäärä : 17 Join date : 05.04.2010
| Aihe: männän tappi, mistä sen kuuluu pyöriä? La Toukokuu 01, 2010 9:12 pm | |
| eli mäntä kiinnittyy kiertokankeen tapilla, ja männän tulisi keinua. kuuluuko sen tapin olla väljä siitä männän kohdalta molemmin puolin, vai kiertokangen lenkin kohdalta, vai molemmista?
eli ongelmani on se, että mäntä ei pääse keinumaan, eli tappi on vissiinkin liian paksu.. sitä joutuu siis hiomaan, mutta hiotaanko se koko matkalta saman paksuiseksi, vai kuuluuko sen olla tiukka kiertokangen lenkin kohdalta, vai männän kohdalta?
myös hyvä niksi tapin irroittamiseen on tervetullut, taidan väsätä siihen jonkinlaisen työkalun.
kiitokset etukäteen ja hyvää vappua! | |
| | | m-j
Viestien lukumäärä : 17 Join date : 05.04.2010
| Aihe: Vs: männän tappi, mistä sen kuuluu pyöriä? La Toukokuu 01, 2010 9:49 pm | |
| ja onko ajatuksia mistä sen jumittuminen voisi johtua? miten se saa voitelun, onko se roiskevoitelulla vai miten? | |
| | | Jojje
Viestien lukumäärä : 277 Join date : 14.01.2010 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: männän tappi, mistä sen kuuluu pyöriä? Su Toukokuu 02, 2010 12:16 pm | |
| Onko se mäntä siis ihan jumissa? Irrotusta auttaa, kun mäntää hieman lämmittää, esim. kiehuvaan veteen kostutetulla rätillä. Alumiini laajenee enemmän. Yleensä kokemukseni mukaan sovite on tiukempi kiertokangessa. Vanhat kirjat puhuvat "peukalotiukkuudesta" eli ronskinäppinen asentaja pystyy peukalolla painamaan paikoilleen.
Jaa niin, tämä on siis se kone joka kilahti. Voi olla, että joku paikka on saanut "kipeetä" ja siksi nyt ahdistaa. Männän tappi on kait karkaistu. Jos on hiottava, pyöräytä varovasti männän rei'istä hienolla mirkelituukilla. Sovittele välillä. Kilkattava männäntappi on ikävä, vaikka kyllä sitäkin kuunneltu on. | |
| | | Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: männän tappi, mistä sen kuuluu pyöriä? Su Toukokuu 02, 2010 5:16 pm | |
| Ei sunkaan sitä männäntappii ny hiomaan tartte ruveta,sen paremmin ku mäntääkä,jos se tappi kerran siin on alunperin ollu.Se tappi on jysähtäny veivin kans nalkkiin,huono voitelu todennäkösest.Jos se tappi pyöreis männässä ni kuis kauan luulisit tapinreikien kestävän.Sen tähdenhän siin veivis on laakeri. |
| | | Limppu Jäsen
Viestien lukumäärä : 142 Join date : 10.04.2010 Ikä : 73 Paikkakunta : Vantaa
| Aihe: Siitä tapista Ti Toukokuu 04, 2010 6:10 pm | |
| Se männäntappi voi olla "uiva"ihan kummassa tahansa,tai molemmissa.Esim.rellussa tappi ui männässä,koska asennusvaiheessa kiertokangen yläpää lämmitetään punahehkuiseksi,asetetaan männän sisään ja kertalaakista lyödään männätappi männän ja kiertokangen läpi oikeaan kohtaan.Se on onnistuttava laakista muuten homma kusee.En ole tosin tutustunut kummassa se Enskassa kuuluu olla liikkuva vai kuuluuko kummassakin. | |
| | | Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: männän tappi, mistä sen kuuluu pyöriä? Ti Toukokuu 04, 2010 7:09 pm | |
| Rellu ja rojali,niis on ihan hiuksenhieno ero.En vieläkään usko et siihen veivin yläpäähän on suottas sitä olematont "laakerointii"laitettu.Jos se tappi kuuluis siin männäs pyörii ni tolla voitelulla mikä rojussa on mäntää sais alvarii olla vaihtamas.Nyt puhutaan Royal Enfield merkkisestä moottoripyörästä,ei mistään ranskalaisista keksinnöistä. |
| | | Jojje
Viestien lukumäärä : 277 Join date : 14.01.2010 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: männän tappi, mistä sen kuuluu pyöriä? Ke Toukokuu 05, 2010 5:52 pm | |
| Kyllä munkin pitäis vähän katsoa mitä kirjoitan, edellä kirjoitin just päin vastoin kuin piti. Toki se tappi on männässä tiukempi, kuin kiertokangessa. Näin siis perinteiseen tapaan rakennetuissa moottoreissa. Uudemmista en tiedä. Männäntapit valmistetaan karkaistusta nuorrutusteräksestä. Eli ei tosiaan hiota. Laakeroitu joko suoraan kiertokangen yläpäähän tai siinä olevaan laakeripronssiseen holkkiin. Neulalaakerointiakin käytetään, varsinkin 2-tahtisissa. Tapin pitäisi liukua suht kevyesti kiertokankeen ja mäntään näppivoimilla. Ilman välyksiä. Näin teoriassa. Joskus kun olen asentanut, olen näihin paikkoihin pannut molybdeenirasvaa (molykotea tms.), helpottaa asennusta ja ennen kaikkea voitelee alkuvaiheessa, ennen kuin käynnistyksen jälkeen öljy kunnolla alkaa koneessa kiertää, toki öljyä myös käytetään asennuksessa. Työkalu irrotukseen: http://www.tackeroo.com/Bullet%20Manual/Tripod%20Royal%20Enfield%20Manual/decarb_piston_valve.htmÄlä vaan lyö sitä tappia millään tuurnalla tms. | |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Off topic Ke Toukokuu 05, 2010 10:09 pm | |
| Näihin mäntähommiin on sitten se kiristin millä saa renkaat piukaks ja koko hoidin pyttyyn. Ostin semmosen sitten Liimateemasta.
Tuntu ihan pätevältä siihen asti, kun piti ottaa se pois. Kun se oli kiinteä lenkki, niin ei se oikein mahtunut pytyn yli. Ei ku Uusiks Meni.
Onko jolla kulla sellaista, joka olis suunniteltu paremmin?
Taidan askarrella tuollaisen tappityökalun öljynsuodinavaimesta...
Kaitsu |
| | | Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: männän tappi, mistä sen kuuluu pyöriä? To Toukokuu 06, 2010 2:10 pm | |
| Mulla on semmonen vyö mikä aukeaa kokonaan,siis irtoaa se toinen pää,en muista mistä olen joskus ostanu,vanha se ainakin on. |
| | | Bullet52
Viestien lukumäärä : 42 Join date : 16.01.2010
| Aihe: Vs: männän tappi, mistä sen kuuluu pyöriä? To Toukokuu 06, 2010 4:31 pm | |
| - patu kirjoitti:
- Mulla on semmonen vyö mikä aukeaa kokonaan,siis irtoaa se toinen pää,en muista mistä olen joskus ostanu,vanha se ainakin on.
Tuollainen pitäisi jostain löytää, en ole mistään vielä bongannut. Itsellä on vaan sellainen malli mikä ei aukea kokonaan, ja on vähän liian korkeakin se panta ainakin rojaalin koneelle. | |
| | | m-j
Viestien lukumäärä : 17 Join date : 05.04.2010
| Aihe: Vs: männän tappi, mistä sen kuuluu pyöriä? Ti Toukokuu 18, 2010 7:57 pm | |
| no niin, homma hoidettu. eli kyllä se tosiaan periaatteessa pyörii vain siinä kiertokangen lenkissä, mutta ei se liian tiukka tarvinne olla männänkään kohdaltaan. ja kiinnileikkaus urathan nyt piti hioo pois männästä, kiertokangesta ja tapista. öljyllä meni tosi keposesti sitten paikalleen. jospa tuo ei liian väljä tullut.. ei ainakaan alkuunsa kuulunu mitään kilkatusta. mutta alunperin lienee kyllä ollut liian tiukka, sen verran sitä sai hioo kuitenkin..
paljon kiitoksia kaikille vinkeistä, paljon oppi taas! | |
| | | Sponsored content
| Aihe: Vs: männän tappi, mistä sen kuuluu pyöriä? | |
| |
| | | | männän tappi, mistä sen kuuluu pyöriä? | |
|
Similar topics | |
|
| Oikeudet tällä foorumilla: | Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
| |
| |
| |
|