| Lightning 535 kilkatus | |
|
|
Kirjoittaja | Viesti |
---|
Jumpula89
Viestien lukumäärä : 10 Join date : 01.10.2015
| Aihe: Lightning 535 kilkatus To Loka 01, 2015 7:42 pm | |
| Hei! Viisaammilta ja kokeneilta kysyisin että mikähän mahtaa kilkattaa 535cc royal enfield moottorissa. alakerrasta kuuluu välillä terävää kilkatusta, ei siis kokoajan mutta välillä ja saattaa hieman yltyä jos nostaa kierroksia. en ole tarkemmin ehtinyt tutkia mutta alapuolelta se kuuluu kuitenkin, ajattelin voiko siellä olla joku irti että onko tyyppivikaa yms jotain ollut näissä? lohkohan on varmaankin sama kuin 500cc bulletissakin. Kiitos vastauksista etukäteen | |
|
| |
sivuvaunu
Viestien lukumäärä : 21 Join date : 29.08.2014
| Aihe: Vs: Lightning 535 kilkatus Ma Loka 05, 2015 9:39 pm | |
| Niin,
Vanhoilla brittimotoristeilla on kai ollut sellainen asenne, ettei kaikkia koneesta kuuluvia kilinöitä ja kalinoita kannata hirveästi kuunnella, hermot siinä vaan menee..... Kyllä tuo bullettikin joskus satunnaisesti kilistelee, mutta ei vielä kuulosta kalliilta. Onko se paljonkin ajettu laite vai uudenkarhea? Tuskin siellä mikään kovin irti voi olla, olis varmaan äänet loppunut jo kokonaan! Venttiilikoneisto ja venttiilivälykset tuossa ehkä ensimmäisenä tulisi mieleen. | |
|
| |
Jumpula89
Viestien lukumäärä : 10 Join date : 01.10.2015
| Aihe: Vs: Lightning 535 kilkatus Ti Loka 06, 2015 3:50 pm | |
| Lisätään vielä että kilkatus alkaa kun moottori lämpenee ja vaihteiden vaihtaminen on hankalaa alaspäin | |
|
| |
Blackhand Jäsen
Viestien lukumäärä : 290 Join date : 06.04.2014
| Aihe: Vs: Lightning 535 kilkatus Ti Loka 06, 2015 8:34 pm | |
| Muistaakseni noin uudessa on jo säädettävät nokkien akselit. Backslash antaa kilauksen nokan kulkiessa lautasen ohi jos on välystä. Patarautakoneeseen ne saa jälkituotanto-osina.
Keinu näkyviin ja polkaisu, jos kilahtaa samalla kun vipu nousee, on diagnoosi aika selvä.
Kaitsu
| |
|
| |
Jumpula89
Viestien lukumäärä : 10 Join date : 01.10.2015
| Aihe: Vs: Lightning 535 kilkatus Ti Loka 06, 2015 9:08 pm | |
| tämä on vm-99 samanlainen kone tietääkseni kuin bulleteissakin mutta vähän enemmän kuutioita, eli päteekö antamasi ohje tähän malliin? noviisina kysyn | |
|
| |
Blackhand Jäsen
Viestien lukumäärä : 290 Join date : 06.04.2014
| Aihe: Vs: Lightning 535 kilkatus Ke Loka 07, 2015 9:40 pm | |
| Oma -97 kilkatti ennen säätöakseleiden pistämistä. Oppirahoina uusin sitten kaiken nokista ylöspäin, ennenkuin tajusin mistä meteli tulee.
Kaitsu
| |
|
| |
Jumpula89
Viestien lukumäärä : 10 Join date : 01.10.2015
| Aihe: Vs: Lightning 535 kilkatus Su Loka 18, 2015 7:24 pm | |
| | |
|
| |
Jojje
Viestien lukumäärä : 277 Join date : 14.01.2010 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: Lightning 535 kilkatus Su Loka 18, 2015 10:01 pm | |
| Minulla on Electrassa (2005) samanlaiset epäkeskosäädöllä varustetut nokka-akselit. Nyt vasta tuli mieleen, kun kuvan näin, että joitakin vuosia sitten kanssa kilkatti, ja kauan etsin syytä. Välillä kuului, välillä ei. Säätömutteri oli päässyt löystymään! Ei aina hirviä kauhean tiukkaan kiristää - panin vissiin loctiteä sitten. | |
|
| |
sivuvaunu
Viestien lukumäärä : 21 Join date : 29.08.2014
| Aihe: Vs: Lightning 535 kilkatus Ke Loka 21, 2015 2:22 pm | |
| Aiheeseen sen enempää puuttumatta, selittäkää tyhmälle mitä tarkoittaa "epäkeskosäädettävät nokka-akselit"? Siis mitä (välystä) siinä säädetään ja millä tavalla? | |
|
| |
Jojje
Viestien lukumäärä : 277 Join date : 14.01.2010 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: Lightning 535 kilkatus To Loka 22, 2015 11:12 am | |
| Uudemmissa pyörissä vakiona, myydään tarvikkeenakin. (adjustable cam spindle) Koostuu kahdesta sisäkkäisestä osasta. Varsinainen akseli rattaineen nokkineen, ja tämän sisällä säätöakseli, joka on sorvattu hivenen epäkeskeiseksi e.m. nähden. Tämä säätöakseli on kiinnitetty ruuvilla kampikammiossa olevaan syvennykseeen. Säätöakselia hieman kiertämällä nokan rattaan sijainti kampiakselin rattaaseen nähden muuttuu, ja näin voidaan säätää rattaiden hammaskosketus tai oikeammin välys sopivaksi. | |
|
| |
sivuvaunu
Viestien lukumäärä : 21 Join date : 29.08.2014
| Aihe: Vs: Lightning 535 kilkatus To Loka 22, 2015 12:11 pm | |
| No niin,nyt tämä selvisi,kiitos tyhjentävästä kuvauksesta. En ole tuota omaa Bullettiani (vielä) sinne asti purkanut, oli rakenne vähän epäselvä. | |
|
| |
Blackhand Jäsen
Viestien lukumäärä : 290 Join date : 06.04.2014
| Aihe: Vs: Lightning 535 kilkatus Su Loka 25, 2015 5:06 pm | |
| Morjens kuntit.
Mulla on noita akseleita 3 paria sekä std, että ylikokoisena nurkissa omien kokeiluiden jäljiltä....
Kaitsu
| |
|
| |
Jumpula89
Viestien lukumäärä : 10 Join date : 01.10.2015
| Aihe: Vs: Lightning 535 kilkatus Ma Loka 26, 2015 8:42 pm | |
| Joo hetki meni ennenkuin itsekkin tajusi mistä on kyse pitänee aukaista ja katsoa onko tuolla säädettävät tapit. Jos jollakin hyvät ohjeet miten se säätäminen tapahtuu niin olis hyvä | |
|
| |
Blackhand Jäsen
Viestien lukumäärä : 290 Join date : 06.04.2014
| Aihe: Vs: Lightning 535 kilkatus Ma Loka 26, 2015 9:01 pm | |
| Youtubessa on pari videota asiasta. "royal enfield spindle adjust backslash" googleen, niin löytyy.
Ensin säädetään pakopuolen ratas kampiakselin päätyrattaan kanssa ja sitten imupuoli. Noin lyhyesti sanottuna.
Kaitsu
| |
|
| |
Blinke
Viestien lukumäärä : 17 Join date : 11.01.2014 Ikä : 42 Paikkakunta : Hanko
| Aihe: Vs: Lightning 535 kilkatus Ti Loka 27, 2015 7:52 pm | |
| Jos epäilee lukitusmutterien löystymistä kannattaa ehdottomasti tarkastaa asian. Itsellä kävi niin että pakonokan laakeri paloi jostain syystä epäkeskoon kiinni mikä pisti epäkeskon pyörimään joka taas leikkasi akseliin kiinni. Epäilen että tapahtumaketju lähti lukitusmutterin löystymisestä jolloin säädöt meni tappiin jolloin paine pakonokan laakeriin kasvoi liian isoksi mikä aiheutti laakerin kiinnileikkaamisen. Oli dremelille käyttöä kun epäkeskoa irroitti... Saako muuten noita epäkeskoja suuremmalla säädöllä? Mielestäni säätö ei oikein tahtonut riittää kun viimeksi säädin. Voi olla että nokan akseli on vääntynyt hieman. Kannattaa katsoa youtubesta nokan säätö-ohje. Ensimmäinen osa löytyy: https://www.youtube.com/watch?v=noANYelOdGY | |
|
| |
Jumpula89
Viestien lukumäärä : 10 Join date : 01.10.2015
| Aihe: ensiövedonketju Su Marras 01, 2015 10:43 am | |
| tuli mieleen kun tuossa kytkinlevyt vaihdoin niin huomasin että ensiövedonketju oli mielestäni melko löysällä niin voisiko se ajoittain kilkattaa se kiristin kun siitä kyllä kuulu samanlaista kilkatusta ku ketjua heilutti käsin? Eli onko kellään ketju löystynyt niin että olisi kiristin kilissyt? | |
|
| |
Jojje
Viestien lukumäärä : 277 Join date : 14.01.2010 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: Lightning 535 kilkatus Su Marras 01, 2015 11:56 am | |
| Onpa naputtanut joskus sekin. Ensiöketju itsessään rattaineen on pitkäikäinen. Mutta jos sen löysentää/ottaa pois tehdessään kytkin tms. remonttia, saattaa asennettaessa jäädä löysälle. Itselläni oli tuossa kohtaa hakemista, ennen kuin sopiva kireys löytyi. Eli siis yllättävän tiukalle: kun just ja just saa ketjun keskikohdasta pari-kolme milliä liikautettua peukalon ja etusormen välissä. Jos ketjun saa käsin painettua koteloon kiinni, on se ilman muuta liian löysällä.
Viimeinen muokkaaja, Jojje pvm Su Marras 01, 2015 12:05 pm, muokattu 1 kertaa | |
|
| |
Jumpula89
Viestien lukumäärä : 10 Join date : 01.10.2015
| Aihe: Vs: Lightning 535 kilkatus Su Marras 01, 2015 12:04 pm | |
| Ok, sitten vielä tuo vaihteiston nihkeä kytkeytyminen varsinkin alaspäin niin onko se vain ominaisuus vai pitäiskö tuolla olla jotkut paremmat öljyt lootassa ja minkäverran sitä sinne laitetaan? 4-vaihteinen. | |
|
| |
Jumpula89
Viestien lukumäärä : 10 Join date : 01.10.2015
| Aihe: Vs: Lightning 535 kilkatus Su Marras 01, 2015 8:54 pm | |
| Ja sitten myös savutti aika runsaasti pakoputkesta niin kuuluuko asiaan vai oisko venttiilinvarrenkumit selvänä vai mikä näissä aiheuttaa savuttamisen? | |
|
| |
Limppu Jäsen
Viestien lukumäärä : 142 Join date : 10.04.2010 Ikä : 73 Paikkakunta : Vantaa
| Aihe: Vaihdelaatikko Ma Marras 02, 2015 7:10 pm | |
| Kyllä toimii ylös/alas nelilovinen mainiosti jos vaan kytkin irrottaa kunnolla.Oon vuosia käyttänyt W 50 öljyä lootassa ja jos tiivisteet ok niin pysyy sisälläkin.Joko askin edessä tai takaosassa on tulppa joka kertoo milloin on tarpeeksi öljyä.Oon huomannu että vaikka aski on päällepäin ihan saman näköinen,niin tulpan paikka ei ole aina sama.Prujun mukaan ensiöketjun välys n.7mm. | |
|
| |
Blackhand Jäsen
Viestien lukumäärä : 290 Join date : 06.04.2014
| Aihe: Vs: Lightning 535 kilkatus Ma Marras 02, 2015 7:52 pm | |
| Se lootan öljy- / rasvamäärä on pintti. Aika tarkkaan.
Kaitsu
| |
|
| |
Sponsored content
| Aihe: Vs: Lightning 535 kilkatus | |
| |
|
| |
| Lightning 535 kilkatus | |
|