Ajattelin, että perustan tähän ihan oman säikeen tälle moottorityypille ja sen metkuille. Minullahan on tuo viissatanen ja se on pelannut suutinrempan jälkeen melko kivasti. Se vaan mietityttää, että se on melko hidas ollakseen viissatanen. Omani kulkee silleen mutkattomasti ja miellyttävästi tuollaista kahdeksaakymppiä. Siitä ylöspäin pääsee myötämäessä tai myötätuulessa mutta tasaisella ei juurikaan ja jos saa narrattua nopeutta niin tärinä on kohtuutonta ja savua pukkaa.
Käyntiin lähtee kickstartista todella hyvin. Viimeistään toisella polkaisulla vaikka on seisonut pitkään. Jopa pakkasella.
Käynnistysproseduurihan menee niin, että ensin varmistetaan vaihteen vapaallaolo. Vapaavaloa ei ole katsottu Intiassa tarpeelliseksi kytkeä, joten kokeellisesti vaan. Sitten käännetään venttiilinnostohanikka yläasentoon. Starttipoljinta hitaasti alaspäin kunnes vipu naksahtaa pois pystyasennosta jolloin kone on kohdillaan. Sitten vedetään henkeä, polkaistaan veretseisauttavalla voimalla tasaisesti pohjaan saakka ja kas, savutuprahduksen säestämänä se lähtee samantien tasaiseen tyhjäkäyntiin. Pieni lämmitys on paikallaan, sen aikana on hyvä panna ajovermeet ylle. Sitten eikun menoksi. Kaikki vaihteet on nopeasti käyty läpi koska konetta ei tarvitse huudattaa. Tässä koneessa on alavääntöä riittämiin (oikeastaan mitään muuta siinä ei olekaan) ja pienempää silmään tarvitaan lähinnä todella hitaasti ajaessa ja tietenkin ylämäissä.
Nyt on ollut huonoa tuuria tuon laitteen kanssa, ylimääräistä työtä lähinnä renkaitten takia. Ootta kumia on alla nyt. Kun kävin uusia kumeja kokeilemassa niin tapahtui jotain yllättävää. Yrittäesäni keriä maksiminopeutta kone rupesi työntämään vaaleansinertävää savua eikä vastannut kaasuun lainkaan. Moottorijarrutustakaan ei oikein tuntunut olevan. Löysäsin kaasua ja annoin vaihteen olla päällä, noin kymmenen sekunnin kuluttua savutus lakkasi ja moottori kävi normaalin tuntuisesti. Ajelin hiljalleen kotiinpäin ja risteyksen jälkeen kiihdytyksessä sama juttu. Pyörä pihaan ja ihmettelemään. Googletin dieselhuoltoja ja eräässä oli asiakaspalveluchatti. Annoin tietoni ja kohta minulle soitettiin. Sain sellaisen diagnoosin, että kone ei todennäköisesti saa soppaa tarpeeksi ja isolla kaasulla rupeaa syttymään myöhäisellä, kiskoo ilmaa sekaan. Katse on siis suunnattava polttoainesuodattimeen ja tankin tilanteeseen. Tuo vanha tankki on ruosteinen sisältä ja saattaa hyvinkin olla, että se on tukkinut suodattimet, mikä aiheuttaa tuon oudon käytöksen. Taas yksi syy harkita uuden tankin ostoa, se tihkuukin hieman ja maali on kärsinyt kaatumisesta heti uutena sekä tankkilaukusta, jota pidin yhdellä reissulla.Tankkiin joutuu vaan lisäämään paluuputken polttoaineelle.