Olen ollut vuoden bullet efi B5:n käyttäjä ja käytännössä ikävä moottorin ominaisuus on nykiminen kaasua vähennettäessä ja karhea käynti. Tämän takia jotkut ovat tehneet moottorista kaasutinversion. Nettiselailujen perusteella syyksi on osoittautunut happianturin säätöpiiri. Intialaisessa efi:ssä ei ole ao anturia ja syy anturin lisäämiseen on vain ja ainoastaan pakokaasupäästömääräykset euroopassa ja ameriikassa.
Happianturi on lämmitettävä "narrow band" tyyppi, jonka tarkkoja teknisiä tietoja en ole onnistunut löytämään. Säätöpiirissä polttoaineen seossuhde sahaa muutaman kerran sekunnissa laihan ja rikkaan välillä ja tämän takia käynti on epätasaista.
Siispä olen aikeissa tehdä kytkennän, jossa happianturin voisi kytkeä haluttaessa pois päältä tai takaisin. Nettitietojen perusteella happianturin voi kokonaan poistaa lisäämällä 300 ohmin vastus lämmityskarvojen välille (valkoiset langat) ja 1 kilon vastus signaalikarvojen välille (musta ja harmaa). Toimenpiteen seurauksena prosessori luulee lämmitysvastuksen olevan kunnossa ja signaaliosassa anturin olevan kylmä.
Olisiko tästä aiheesta kiinnostuneita kokeilijoita? Power commander ja pakoputkihärpäkkeet ovat aika arvokkaita verrattuna pariin vastukseen ja kytkimeen, jos lopputulos on suunnilleen sama.
t. oh3fgu