Royal Enfield Finland Royal-Enfield- moottoripyöristä kiinnostuneiden keskustelufoorumi |
|
| Eturattaaseen käsiksi ilman ulosvetäjää ja vaihdelootan pulteista?! | |
| | Kirjoittaja | Viesti |
---|
labalaba Jäsen
Viestien lukumäärä : 29 Join date : 15.04.2013
| Aihe: Eturattaaseen käsiksi ilman ulosvetäjää ja vaihdelootan pulteista?! La Kesä 22, 2013 11:45 am | |
| Tervehdys!
Pitäis päästä näpräämään ja tarkistelemaan eturatasta, ku ketjut kahnaa ensiövedon koppaan, mutta kysymys kuuluu saako ensiöpuolen roippeita väkivallatta pois ilman ulosvetäjää? Nii kyseessä -98 Bulletti.
Asiasta toiseen. Onkohan kellään mitää niksipirkka neuvoa siihen, tai suositella hyvää kierrelukitetta, kun vaihelootan ruuvit löystyy muutaman kymmenen kilometrin jälkeen? Ne tärisee kopan alla varmaan sentin ulos, jolloin vaiheloota muuttuu melkein seulaksi.
Toimiiko noi lukitteet ylipäätään tommoisiin melkoisesti öljyä saaneisiin kierteisiin? | |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Veturit La Kesä 22, 2013 12:29 pm | |
| Ekaan kysymykseen sanoisin, että onnistuu taikka sitten ei. Eturatas kampiakselin päässä ei yleensä ole hirmuisesti kiinni, että tarvitsisi ulosveturin, mutta en lupaa mitään.
Kytkimen systeemit on yleensä tiukemmassa, mutta keskiötä voi käyttää työkaluna kun pistää väliin sopivaa tilkettä, vaikka hylsyn ja käyttää niitä kolmea pulttia ulosvetoon. Itse asiassa tein itse vanhasta keskiöstä työkalun.
Tietty kierteiden tarttis olla mahdollisimman puhtaat, että jenkaliima ottaa hyvin kiinni. Locktiten punainen, eli hydraulilukite on kuulema sitkeämpää kestämään tärinää kuin vihreä tai sininen liima. Eikä sitten tarvitse lämpöä aukaisuun niin kuin vihreä, joka on sitten todella rajua tavaraa.
Mulla ei oo ollut tommosia ongelmia, oiskohan vaihdelaatikon rattaan lukitukset pettäneet ja sitten ratas höllässä? Selittäis aika hyvin senkin että ne pultit rapisee pois. Ja ihan totta, sen rattaan mutteri ottaa väljät pois laatikon toisesta akselista, se sitten taas vaikuttaa vaihtamiseen. |
| | | labalaba Jäsen
Viestien lukumäärä : 29 Join date : 15.04.2013
| Aihe: Vs: Eturattaaseen käsiksi ilman ulosvetäjää ja vaihdelootan pulteista?! La Kesä 22, 2013 12:53 pm | |
| Hei kiits!
Pitääki sitte purkaa vähän pidemmälle tota lootaa ja kurkistaa mitä sieltä tulee vastaan. Vaihteet kyllä pelannu moitteetta, mikä on positiivista. Kyllä mä vähän oon ihmetelly, että miksi pultit rapisee vain kannen alta.
Eturattaassakaan ei tunnu olevan väljää, sen mitä sitä pääsee päältäpäin kokeilemaan. Mutta koppaan ne ketjut kahnaa, enkä kyllä löydä oikein muuta selitystä. Takarengas näyttää melkosen suoralta, ellei sitte ole jostain kiero.
Ja ku ostin menopelin vasta tänä keväänä, nii ei sitä kaikkeen ole kerennyt tutustua... Mutta voin sanoa, että japsikustomimikälien jälkeen rakas 50000 pörryytetty Enfieldini tuntuu todellakin moottoripyöräilyltä. | |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Eturattaaseen käsiksi ilman ulosvetäjää ja vaihdelootan pulteista?! La Kesä 22, 2013 2:17 pm | |
| Tattista vaan.
Viltsun pyörässä oli se vaihdelaatikon ratas höllässä ja se aiheutti kaikkea sukkelaa oiretta.
Sen mutterin tiukkaamiseen on mulla sopiva hylsy ja siihen 1" rhs-putkesta tehty kahva, mistä kytkimen akseli mahtuu läpi. Se riittää ottamaan jalkatapin akseliin ja tiukkaamisen teen takapyörää pyörittämällä, helpoin konsti kun yksin pakertaa. Ja saa tiukkaan.
Mulla olis joskus semmonen ongelma, että iskari tuuppasi ketjusuojan kiinni ketjuun kun istui pyörän päälle. kun ei istunut päällä, ei ongelmaa ollut ja rapina alkoi kun ajoi. Pari prikkaa iskarin ja haarukan väliin korjasi homman.
Onko sulla muuten vasemmanpuoleiset vaihteet? Jos on, niin ottaiskos ketju kiinni siihen vivustoon?
Sitte vielä, sen vivuston holkit kannattaa vaihtaa jos joutuu purkamaan ensiövedon. Alkuperäiset muoviset ei kestä, mutta vesijohtoputkesta saa paremmat tilalle. Ja varoituksen sanana, että katso kuinka päin sokat ja tapit on. Sen saa äkkiä osiksi, mutta kokoaminen voikin sitte kestää :-) |
| | | nuwonder
Viestien lukumäärä : 168 Join date : 12.01.2010 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: Eturattaaseen käsiksi ilman ulosvetäjää ja vaihdelootan pulteista?! Su Kesä 23, 2013 10:49 pm | |
| Itsellä tuo ensiövedon sisusta lähti nätisti ilman kummempia työkaluja, mutta kytkintä tosiaan sai purkaa hikihelmet otsalla ja sain vielä kytkimen rummun seinämät vähän taipuilemaan mutta siitä selvittiin vasaralla ja viilalla, ja taas kytkinlevyt mahtuvat pakkaan nätisti Vieläkään en oo kasannu enskavetoa takas läjään, joten saa nähä tuleeko mitään tappelua sitte siinä vaiheessa... Tossa jaappanin ihmeessä minkä ostin ens talven projektiks oli sama ongelma ketjusuojan kanssa ku Kaitsulla, mutta koska tulen heittämään sen kuiteki romukoppaan niin tästä selvittiin Dremelin uljaalla avustuksella. Muovista ketjunsuojaa leikkaa ihan nätisti | |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: :-) Ma Kesä 24, 2013 12:08 am | |
| Jotenkin on oppinut kuulemaan milloin ketjut rallattaa liikaa, että kannattaa kiristellä.
Ja juu, joskus nuo metakat on hassuissa paikoissa. Se kun vaan on niin, että jos ei oo tehty alkuperäisillä resepteillä, niin mittavirheitä on.
Mutta hyvä jos on kilkatuksen paikat löytyneet, joskus niitä joutuu etsimään ihan liikaa. Vaikka sitten o aika helppoja juttuja ja sitten taas tarttee katsoa peiliin, saa tuntea itsensä kohtuullisen tyhmäksi. Vaikka välillä tuntuu, että olen jo ne kaikki hölmöt virheet kolunnut, niin aina tuntuu löytyvän pari lisää ettei olisi elämä tylsää. Mielelläni kerron omista hölmöilyistäni muillekin :-D
En luule tietäväni, tiedän luulevani.
Kaitsu |
| | | labalaba Jäsen
Viestien lukumäärä : 29 Join date : 15.04.2013
| Aihe: Vs: Eturattaaseen käsiksi ilman ulosvetäjää ja vaihdelootan pulteista?! Ma Kesä 24, 2013 12:09 am | |
| Vaihelootasta: Nappasin tänään vaihelootan auki. Vähän joutu tappelee sen vastakierteellä olevan mutterin kanssa siinä akselin päässä, ennen kuin sai kopan auki. No ainakin tiiviste oli parhaat päivänsä nähnyt, voisko se resonoida niin pahasti, että pultit tärisee irti? Näin ensiarviolta rattaat tuntuvat olevan kiinni. Vai onko siellä jokin tietty ratas mikä voi olla höllässä? En oikein tainut täysin ymmärtää tätä. Tässä vaiheessa hyvä mainita, että oma tietotaito moottoriräpläyksestä on melkolailla nolla, niin en osaa sanoa onko jossain nyt merkittävästi väljää tms. Pultti joka pitää semmoista reilun puolikuun muotoista prikkaa paikallaan (mihin stoppaa käynnistyspolkimen kynsi) oli katkennut, tai ainakin saanut pahasti hittiä. En tiedä oliko joku vaihtanut siihen joskus liian pitkän pultin ja se on ottanut johonkin kiinni. Tuntui hivenen oudolta koko juttu. No löysin ainakin jotain metallin muruja lootasta ja pultti tuntuu ajavan asiansa. En muuten löytäny räjäytyskuvia netistä, eikä oma manuaalikaan vastaa yhtään tuota lootaa, mikä mulla on. Asia eturatas: No ensiön puolelle en tänään mennyt. Vaihteet tosiaan vasemmalla puolella. Kun pyörittää rengasta kuulee miten ketju hankaa (mielestäni) Ensiöpuolen kanteen. Tarkoittaako Meteor53 tämä sitä, ettei ensiötä tarvi purkaa, vaan tiukkaat rattaan paikallaan? Sen mutterin tiukkaamiseen on mulla sopiva hylsy ja siihen 1" rhs-putkesta tehty kahva, mistä kytkimen akseli mahtuu läpi. Se riittää ottamaan jalkatapin akseliin ja tiukkaamisen teen takapyörää pyörittämällä, helpoin konsti kun yksin pakertaa. Ja saa tiukkaan.Pahoittelen jos tuntuu, että joudutte vääntämään rautalangasta, mutta kisälli on kisälli | |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Eturattaaseen käsiksi ilman ulosvetäjää ja vaihdelootan pulteista?! Ma Kesä 24, 2013 12:49 am | |
| Jokainen meistä on aloittanut pohjalta ja ne joilla ei oo ollut tarpeeksi hermoja on entisiä rojalisteja.
Sen pultin joka sitä puolikuuta pitää paikoillaan, pitää olla kun pajavasaran jäljiltä. Kun sitä ei oo tarkotus avata kun ydiniskun tai muun semmoisen jäljiltä. Se puolikuu katsotaan kestäväksi enemmän kuin koko loota, vissiinkin. Se pää on yleensä moukaroitu tunnistamattomaksi.
Eiku tosiaan, enskaveto päreiks ja ja sitte siihen rattaaseen käsiks. Vanhemmissa on lukkoruuvi, millä sen varsinaisen löystyminen estetään, 17-19 on sitte peltiklappu, jota muokataan. Mulla on nyt 20 ratas vaihdetoosan päässä ja silti lähtee kun on 3 liikennevaloissa. Mut on sitte kans vaihteet oikeella. Kolme vuotta ajelin vääränkätisillä.
Et soittele nolnelnol 4yks8kaks888 ja kysy lisää, mut varaa aikaa, mun kans jää aina luuriin kiinni :-)
Kaitsu |
| | | labalaba Jäsen
Viestien lukumäärä : 29 Join date : 15.04.2013
| Aihe: Vs: Eturattaaseen käsiksi ilman ulosvetäjää ja vaihdelootan pulteista?! Ma Kesä 24, 2013 1:03 am | |
| Kiitti Kaitsu, minäpä saatan rimpauttelella joku päivä ja varaan aikaa... kyllä mä rupatella jaksan. Joo mä vedin tietty pultin auki koska kaikki irti mitä auki saa, heh. janne ps. pohjalta tulta päin... eihän mitää opi jos ei vaa kokeile, ihmettele ja tee. | |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: toosa Ma Kesä 24, 2013 2:01 am | |
| Justiinsa joo, noissa kaikissa Albioneissa on samassa paikassa toi ruuvi. Ja aina mullakin on yhtä iso hinku avata se. Kun se kerran on siinä ja avatttavissa :-D Vaikka näkyvää ei oliskaan. Hitto.
Yhden vanhemman joudun nyt avaamaan kun katos muut vaihteet paitsi 1. Mielestäni kasasin ihan kun pitääkin, mutta tais unohtua jotain. Että aina palataan siihen, että nöyryys kasvattaa. Otetaan aina uusiksi kunnes homma toimii, Suomen Armeija opetti samaa ja näemmä se on sit ihan hyvä tapa oppia. Taikka sitten tämä osarumba :-D
Kun muistaa olla nöyrä, oppii. Ylpeät vaan kuolee nuorina.
Kaitsu |
| | | Jojje
Viestien lukumäärä : 277 Join date : 14.01.2010 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: Eturattaaseen käsiksi ilman ulosvetäjää ja vaihdelootan pulteista?! Ma Kesä 24, 2013 5:13 pm | |
| Oman pyörän ketjulukko hankaa laatikkoon, jos sen panee "oikein" päin, eli niin, että lukitus on vasemmalle! Mutta kun laittaa takeperoisesti, niin ei hankaa. Johan se helppoa oliskin. Kohta joutuu taas voimistelamaan, takaratas alkaa olla loppu. | |
| | | labalaba Jäsen
Viestien lukumäärä : 29 Join date : 15.04.2013
| Aihe: Vs: Eturattaaseen käsiksi ilman ulosvetäjää ja vaihdelootan pulteista?! Ti Heinä 16, 2013 8:45 pm | |
| Palaan vielä aiheeseen eturattaasta. En ole vielä kytkintä leveyttänyt kaiken muun räpläämisen ohella, mutta otin ketjut pois ja räpeltelin eturatasta. Siellä oli ehkä milli klaffia sivusuunnassa ja pyörimissuunnassa varmaan sentti. Pitääkö huolestua?
Vaihdelootan öljyvuoto muuten lakkasi, kun askartelin uuden tiivisteen...eli pultitkin ilmeisesti resonoi irti vanhan tiivisteen takia.... Ny lähden ihmettelemään latausongelmia.
janne | |
| | | Sponsored content
| Aihe: Vs: Eturattaaseen käsiksi ilman ulosvetäjää ja vaihdelootan pulteista?! | |
| |
| | | | Eturattaaseen käsiksi ilman ulosvetäjää ja vaihdelootan pulteista?! | |
|
Similar topics | |
|
| Oikeudet tällä foorumilla: | Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
| |
| |
| |
|