Royal Enfield Finland
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Royal Enfield Finland

Royal-Enfield- moottoripyöristä kiinnostuneiden keskustelufoorumi
 
PääsivuGalleriaLatest imagesRekisteröidyKirjaudu sisään

 

 Kaatumaraudat

Siirry alas 
3 posters
KirjoittajaViesti
johnjam
Jäsen
Jäsen
johnjam


Viestien lukumäärä : 117
Join date : 14.01.2010

Kaatumaraudat Empty
ViestiAihe: Kaatumaraudat   Kaatumaraudat Icon_minitimeTo Helmi 11, 2010 4:22 pm

Olen aina silloin tällöin pohtinut kaatumarautojen ymppäämistä Bullet Electraan. Onko niistä hyviä tai huonoja kokemuksia? Löytyykö hyviä käytettyjä? Jos uudet on hankittava, mikä on paras hankintaväylä? Muinoin niitä toi ruotsalainen yhteys suoraan Intiasta tilaamansa varustekontin mukana.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Kaatumaraudat Empty
ViestiAihe: Raudat   Kaatumaraudat Icon_minitimeTo Helmi 11, 2010 10:11 pm

Mulla on Bulletissa raudat ja niissä kiinni etulepuuttajat. On hyvät piemmällä reissulla kun en tykkää ajella takatapeilta.

Omani ostin Piikkiöstä, tais olla 60 eskoa. Kiinnikkeitä tein uusiksi, kun ne oli kohtuullisen huonoa jälkeä.

Viime keväänä kun aloittelin ajokautta oli vielä pakkasta, välillä oli sulaakin ja sellaisena päivänä vedin pyörän kyljelleen liikenneympyrässä. Vauhtia oli alle 20. Meni vilkku, muuten kärsi enemmän ylpeys. Olis voinut mennä jalka, jos ei rauta olis ollyt tiellä.

Että en ole ajatellut ottaa sitä pois.


Kaitsu
Takaisin alkuun Siirry alas
Jojje

Jojje


Viestien lukumäärä : 277
Join date : 14.01.2010
Paikkakunta : Turku

Kaatumaraudat Empty
ViestiAihe: Vs: Kaatumaraudat   Kaatumaraudat Icon_minitimePe Helmi 12, 2010 9:16 pm

Eriäviäkin mielipiteitä on, mutta mielestäni "kaatumaraudoin" varustettu moottoripyörä on vaarallisempi kuin ilman.
Ks. esim. http://w6rec.com/duane/bmw/crashbars/index.htm (Meikäläisen Bemarista lähtivät heti h...iin. BMW kutsuukin umpirautaisia hökötyksiään moottorin suojaraudoiksi.
Pienissä nuppauksissa vauriot ovat yleensä yllättävänkin vähäiset ja suuremmissa tärkeämpää on kai kuljettajan henki. Rojalissa on vielä alhaalta avoin kehtorunko, jonka alaputken rauta helposti vääntää mutkalle. Kumpi on sitten halvempaa: suoristaa runkoa vai ostaa ensiövetokotelo?
Kaatumaraudan ottaessa pyörän painon vastaan tapahtuu se varsin pienelle pinta-alalle, joka siis jarruttaa vähemmän, kuin jos useampi pyörän osa raahaisi maata. Kaatumarauta voi myös aiheuttaa pyörän kiepsahtamisen yläkautta ympäri, kun se muutoin saattaisi mennä siististi alakautta.
Lisäksi kaatumaraudat lisäävät painoa, vaikeuttavat huoltokohteisiin pääsyä, vaativat kiillotusta...
Tämä nyt vain turvallisuusnäkökohdista.
On kahdenlaisia moottoripyöräilijöitä: niitä, jotka ovat kaatuneet, ja niitä, jotka eivät vielä ole kaatuneet. (trad.)
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.flickr.com/photos/jojjek/
Vierailija
Vierailija




Kaatumaraudat Empty
ViestiAihe: No höh.   Kaatumaraudat Icon_minitimePe Helmi 12, 2010 9:28 pm

Joopa joo. Sillä ei oo mitään väliä onko rautoja vai ei jos ajaa kunnon mällit. Ittellä noi on siks, että saan ne lepuuttajat kiinni. Periaatteessa kun jo nekin toimis oikein tehtynä kaatumarautana.

Ja joo. Kyllä se jarruttaa paremmin, jos on jalka fillarin välissä ja molemmat päin maata. Itte oon sitä mieltä, että mikään ei tee autuaaksi. On nuo senverran ohkasta putkea, että ei ne isommassa mällissä juurkaan tunnu.

Voishan noi tapit pistää muullakin tavalla kiinni ja nyt kun mulla on paremmat vehkeet, niin voi olla että sen teenkin. Sillon kun nuo hommasin oli tuo kalustopuoli hiukan huonompi. Nyt ei sekään enää ole ongelma. Varsinkin kun tänään sain sinkityslinjan toimintaan. Vaatii vaan vielä hienosäätöä, kun 0,1 voltin jännitteellä aika on hiukan pitkä, mutta tulos tosi hyvä.


Kaitsu
Takaisin alkuun Siirry alas
keitere

keitere


Viestien lukumäärä : 227
Join date : 13.01.2010
Paikkakunta : Keitele

Kaatumaraudat Empty
ViestiAihe: Vs: Kaatumaraudat   Kaatumaraudat Icon_minitimeLa Helmi 13, 2010 12:36 am

Niinpäs niin, tottakai mielipiteitä saa kaatumaraudoista olla puolesta ja vastaan. Tässä omani:
-Kaatumarauta suojaa käsittääkseni lähinnä moottorin ulkonevia osia ja ne ovat ihan hyvät pikkulippojen sattuessa
-Kaatumarauta saattaa joissakin tapauksissa suojata jalkaakin, tyypistä ja lipasta riippuen
-Kaatumarauta on liian järeä, jos se vääntää rungon kieroon
-Kaatumarauta on helevetin ruma moottoripyörässä
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Kaatumaraudat Empty
ViestiAihe: Aamen   Kaatumaraudat Icon_minitimeLa Helmi 13, 2010 11:18 am

Keitere kiteytti omat näkemykseni. Mitä tuohon enää lisäisi.

Ja ihan totta: ei ne mitkään kauniit ole. Taidanpa itsekin ottaa projektiksi suunnitella jonkun toisen systeemin niiden tilalle.
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Kaatumaraudat Empty
ViestiAihe: Vs: Kaatumaraudat   Kaatumaraudat Icon_minitime

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Kaatumaraudat
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Royal Enfield Finland :: Keskustelut :: Ostetaan, myydään, vaihdetaan mutta ei varasteta-
Siirry: