Royal Enfield Finland Royal-Enfield- moottoripyöristä kiinnostuneiden keskustelufoorumi |
|
| Bullet500 EFI-09 | |
| | |
Kirjoittaja | Viesti |
---|
troolari Jäsen
Viestien lukumäärä : 24 Join date : 13.01.2010 Ikä : 71 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Bullet500 EFI-09 Su Syys 23, 2012 7:45 pm | |
| Oisko kellään vinkkiä,mistä tutkia,kun vaimon pyörästä katosi sähköt yks kaks. Normaalisti virta päälle ja käynnistämään.Pyörähti pari kertaa,ja sitten kaikki sähköt katosi.Ei edes vapaa valokaan pala.Akku on täysi,ja pyörällä oli ajettu viimeksi pari päivää aiemmin. | |
| | | Sabe
Viestien lukumäärä : 105 Join date : 11.08.2010 Paikkakunta : Kirkkonummi
| Aihe: Vs: Bullet500 EFI-09 Ma Syys 24, 2012 8:48 am | |
| Mites pääsulake, oletko sen katsonut? Itsellä ei tietoa missä se efissä sijaitsee, löytynee kun seuraa akun plus kaapelia. | |
| | | troolari Jäsen
Viestien lukumäärä : 24 Join date : 13.01.2010 Ikä : 71 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: Bullet500 EFI-09 Ma Syys 24, 2012 10:09 am | |
| Kiitti.Täytyypä etsiä pääsulaketta siis. Tähän mennessä en ole löytänyt vasta kun koko sulakerasian. Voisiko siis pääsulake olla eri paikassa,kuin ko rasia,missä muut sulakkeet sijaitsevat? | |
| | | troolari Jäsen
Viestien lukumäärä : 24 Join date : 13.01.2010 Ikä : 71 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: Bullet500 EFI-09 Ma Syys 24, 2012 10:36 am | |
| Soittelin Moto-Italiaan,ja sain semmosta tietoa,ettei muita sulakkeita ole,kuin mitä siinä boksissa on.Täytynee siis lähteä johtoja pitkin katselemaan,josko jotain hapettumaa löytyisi. | |
| | | Sabe
Viestien lukumäärä : 105 Join date : 11.08.2010 Paikkakunta : Kirkkonummi
| Aihe: Vs: Bullet500 EFI-09 Ma Syys 24, 2012 11:14 am | |
| Mulla tuo vanhempi ja siinä ei ole kuin yksi sulake, siinä vian etsiminen on vähän helpompaa. Mutta eiköhän ihan halvallakin koetuskynällä voi helposti seurata missä sähkön kulku päättyy. | |
| | | Jyrki48 Jäsen
Viestien lukumäärä : 47 Join date : 21.04.2012 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: Bullet500 EFI-09 Ma Syys 24, 2012 2:23 pm | |
| Mulla on noissa sähköhommissa myönteiset kokemukset tuollaisen halvan yleismittarin käytöstä. Esim Clas Ohlsonilta saa sellaisen kahteenkymppiin ja sillä sitten mittaa joko jännittettä tai vastusta, ehkä jotain muutakin, mutta noilla olen pärjännyt.
Suosittelen, että lähdet mittaamaan mihin asti jännite kulkee akusta alkaen edeten sulakkeisiin ja siitä tarpeen mukaan virta-avaimen suuntaan jne, ihan niinkuin aiemmin Sabe jo kirjoittikin. Jossainhan se katkos on.
Samalla sitten näet akun jännitteen, vaikkei se nyt vielä paljoa akun kunnosta kerrokkaan sellaisenaan, paitsi jos jännitettä ei ole ollenkaan. Sillä vehkeellä voi sitten mitata myös latausjännitettä, etsiä mahdollisia vuotoja sähköjärjestelmästä ym, monipuolinen peli. | |
| | | troolari Jäsen
Viestien lukumäärä : 24 Join date : 13.01.2010 Ikä : 71 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: Bullet500 EFI-09 Ma Syys 24, 2012 6:58 pm | |
| Kiitoksia kanssakulkijat neuvoistanne.Valitettavasti niistä ei tällä kertaa ollut isommin apua. Mutta on mukava huomata,että sympatioita löytyy meidän suht pienestä piiristämme. Toki EFI-09 on uusimpia tulokkaita näillä foorumeilla. Eniwei.Johtoja tutkimalla paikallistin syyn moiseen ongelmaan,ja ehkä huomenissa paneudun asiaan lähemmin.Toki homma vaatii sorminäppäryyttä,ja näillä nakeilla se voi olla aika haastavaa.Vaan yrittänyttä ei laiteta...,vai kuis se ny menikään. Syy moiseen katkokseen,löytyi umpion sisällä kulkevista johtonipuista.Ovat niin perhanan lyhyitä,ja ahtaissa väleissä kulkevia.No,paikallistin oikean nipun,josta vian löysin.Onpa ilmeisesti Intian poika kiireessään vetänyt niput,mistä nopeimmin saa,ja näin ollen hiukka pahasta paikasta. Jolloin ilmeinen hankauma-venytysefekti on syntynyt,ja katkos tapahtunut. Onni onnettomuudessa tässä tapauksessa oli se,ettei rouva ehtinyt tien päälle,vaan homma "levisi käsiin" jo kotipihalla.Meikä kun ei näillä nakeille taida ihan joka rakoon mahtua,niin jos ei homma onnistu iteltä,ni ehkä löydän täältä Hesasta jonkun näppärämmän avukseni.(halukkaat saa ilmoittautua)Toistaiseksi rouva saa ajella minun Efi-lläni,kun itse en sekävaivani takia ole voinut heinäkuun alun jälkeen itse sillä ajaa. Mukavia ajeluita kuomat hyvät.Kyllähän ajokelejä vielä piisaa... | |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Savua Ma Syys 24, 2012 8:22 pm | |
| Nämä vimpaimet on sellaisia, että kyllä nyt normaalit mekaaniset viat löytää, mutta nuo sähköjutut menee väliilä yli hilseen.
Esimerkkejä:
- Sulake paloi kun pisti pitkät päälle. Vika oli merkkivalossa, korjautui kun painoi polttimon kantoineen pohjaan asti. Vaati kassillisen sulakkeita. Otin myös sen merkkivalon myöhemmin pois käytöstä.
- Kävi ja sammui sitten noin 10 sekunnin jälkeen. Maadotus pielessä, eli rinkula löysässä. Kiristyksen jälkeen on toiminut.
- Valojen päällelaittamisen jälkeen ampeerimittari suli kunhan oli ensiksi mennyt tappiin asti. Polttimo kärvähti myös. Tätä selvitellään edelleen, vaikka savut on jo pistetty takaisin johtoihin. (Tässä vehkeessä ei ollut sulaketta, mutta nyt on.)
- Takavalopolttimo kyrvähti parin viikon välein. Ei sopinut mokoma kuuppaansa, pienempi ledi meni ja loppui tussahtelu.
- Vilkku jumiutui päälle. Releen ravistelu auttoi.
Että jos on asia mistä en tiiä yhtää mittää, on se näitten sähköt. Varsinkin jos on solenoideja, vapaavaloja sun muuta ihmeellistä.
Snidal sais pikkuhiljaa tehdä uuden painoksen raamatusta, että pääsis taas kärryille uudemmista härpäkkeistä.
Se on hyvä että syy löytyi, joskus menee hermot moiseen, mutta sulla ne on pitkät?
Kaitsu |
| | | troolari Jäsen
Viestien lukumäärä : 24 Join date : 13.01.2010 Ikä : 71 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: Bullet500 EFI-09 Ti Syys 25, 2012 6:17 pm | |
| Moi Kaitsu.Pitkät,tai ei sit oo ollenkaan,-siis hermot.Kait ne on jo ajan saatossa jääneet jonnekin hamaan menneisyyteen... Mut ku sitä vaan on perisuomalainen,ni niin pitkälle mennään ku resurssit riittää.Ja jos ei näpit riitä,tai tarpeeksi taivu,ni sit vasta aletaan anoa apuvoimia.Toisaalta tuo lähinäkö joskus myös tuottaa pieniä ongelmia. Mut nyt on uus mitsku ostettuna,uudet sivarit,ja abicopihdit (ku kaikki jäi laivalle myytyäni sen tänä kesänä),ja tietysti jokunen pätkä piuhaa,jolla ajattelin ohittaa katkoksen(kunhan löydän oikean piuhan(t),ja tietysti liittimiä. Jotta eväät on reilassa. Kattellaan kuis äijän käy tämän problematiikan kanssa.(jos ei kukaan asiaa ymmärtävä ilmoittaudu vapaaehtoiseksi näppärine sormineen). Huomenna on päivä uus,jotta jatkan tutkimuksiani sitten taas. Palaan asiaan.
: Lauri | |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Pitkää pinnaa. Ti Syys 25, 2012 6:37 pm | |
| Jeh Lauri, kyllä se siitä.
Voipi tietty olla, ettei sitten ole kun joku liitin hapettunut tai muuten löysä. Liittimiin kannattaa pistää hiukan tinaa johdon juureen ja kutistesukkaa päälle. En sitten tiedä auttaako kuinka paljon, mutta ainakin tuntuu paremmin tehdyltä :-)
Lykkyä!
Kaitsu
|
| | | Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Bullet500 EFI-09 Ti Syys 25, 2012 8:06 pm | |
| Itte kun ostin pyörän uutena joskus ni ajelin kuukauden verran ja katoin noi sähköt niin surkeiks et repisin kaikki narut irti paiskasin roskikseen.Tein homman alusta alkaen uudestaan eikä ol vikaa sen jälkeen ollu. |
| | | troolari Jäsen
Viestien lukumäärä : 24 Join date : 13.01.2010 Ikä : 71 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: Bullet500 EFI-09 Ke Syys 26, 2012 10:05 am | |
| Moi taas. Ideanahan noi on hyviä,Kaitsulla,ja Patulla. Vaan kun näissä uusissa härveleissä on sitten varmaan pikkaisen reilusti enemmän piuhoja,kuin vanhemmissa. Se mistä vika löytyi,sisältää 9-napaiset (uros+naaras ) liittimet.Eikä piuhaa ole liiemmin liikuteltavana.Saatikka,että jotenkin näpit mahtuisi umpion sisään.Siellä kun on useita vastaavia liittimiä... Koko johtonippu kulkee tankin alla,runkoputken päällä,ja siitä nipusta lähtee iso läjä muitakin piuhoja,tiukasti yhteen teipattuina. Jotta vaikuttaapi kyllä siltä,että tämä askare jäänee lepoon,siihen asti,kun saadaan pyörät lämpimään,ja valoisaan talvpaikkaan. Ajelkoon rouva nyt sitten mun pyörällä. Täytyy taas virkistellä muistia ton mittarin kanssa,ku ei oo tullu sellasta käytettyä aikoihin. Jotta näin täällä tänään. | |
| | | Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Bullet500 EFI-09 Ke Syys 26, 2012 4:23 pm | |
| Rohkenisin epäillä ettei tossa EFI:ssä ole mitään avaruusteknologiaa käytetty niin paljoa et se ratkaisevasti vaikuttais johtojen määrään.Ja mitä merkitystä sillä piuhojen määrällä on,on niitä 10 tai 100.Onko se sitten mukavampaa parsia niitä piuhoja yksitellen maantiellä kuin tehdä homma kerralla.Huvinsa kullakin. |
| | | Jyrki48 Jäsen
Viestien lukumäärä : 47 Join date : 21.04.2012 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: EFIn sähköt Ke Syys 26, 2012 7:12 pm | |
| EFIn sähköjärjestelmästä on hyvät kaaviopiirrokset Hitchcockilta ostamassani EFI-mallien Service Manuaalissa. Siinä on lisäksi neuvoja ongelmatilanteisiin ja hyvät ohjeet yleismittarin käyttämisestä eri komponetttien toiminnan tai kunnon testaamiseen. Troolari, näyt olevan helsinkiläinen? Ellet aio tilata tuota kirjaa Englannista, niin voisit kyllä tarvittaessa ottaa kopion tästä mun kirjan osasta "Electricals". Joku 12 kpl A 4 sivua, tekstiä, kaaviota ja valokuvia. Jos kiinnostaa, kerro, katsotaan miten homma hoituisi. | |
| | | troolari Jäsen
Viestien lukumäärä : 24 Join date : 13.01.2010 Ikä : 71 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: Bullet500 EFI-09 To Syys 27, 2012 10:08 am | |
| Moi taas. Kyllä voisin Patulle vihjaista,että EFI:ssä todellakaan ei ole avaruusteknologiaa,vaan ihan suht tavallisia,silti niiin erilaisia johtohärpäkkeitä,kuin vanhemmissa Royaleissa. Jo pelkästään ruiskun mukanaan tuomista lisistä,sekä siihen liittyvistä muista asioista.Mukaan lukien myös sähköinen bensahana. Jotta joskus noitten vanhempienkin pyörien kanssa toimineena,voin kyllä sanoa näin. Ja ihan niinkuin sanoit-huvinsa kullakin,ja kukin tyylillään...
Ja Jyrkille; Ostin jo aikaa sitten k.o. manuaalin Piikkiöstä,joten kiitoksia tarjouksesta,en tarvitse sitä.
Lauri | |
| | | Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Bullet500 EFI-09 To Syys 27, 2012 6:11 pm | |
| Ai et et oikeen on ruiskutekniikat ja kaik.Kyl on varmaan mahdottoman monimutkaset systeemit.Kui tommostenkans ollenka voi ihmine pärjätä. Ne on varmaa jottai valla erinomasii johroiki sit,varsinki tosa bensahanas,ettei se syty palamaa vaa.Antteks vaa mut tunkee nauruttamaa väkisinki. |
| | | troolari Jäsen
Viestien lukumäärä : 24 Join date : 13.01.2010 Ikä : 71 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: Bullet500 EFI-09 To Syys 27, 2012 6:32 pm | |
| Ihan vapaasti saa alkaa naurattamaan. Mua ei naurata. Kuvittelinpa hölmöyksissäni,että tällä palstalla olisi ollut asiallisia kommentteja,vaan taisi olla turha luulo. Onhan se tietty hyvä ,et joka paikasta löytyy joku kaikkitietävä. | |
| | | Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Bullet500 EFI-09 To Syys 27, 2012 6:58 pm | |
| No jos se noinpal hermonpääl ottaa ni sovitaa simmottis et mää häivyn täält palstalt ja ota sää vuarostas tämä "kaikkitietävän"homma ittelles.Mää koitan pärjätä jollain taval yksinäs. |
| | | nuwonder
Viestien lukumäärä : 168 Join date : 12.01.2010 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: Bullet500 EFI-09 To Syys 27, 2012 8:22 pm | |
| EFIssä on kuulemma myös tällanen kikka, joka voi joskus aiheuttaa harmaita hiuksia: Kattokaas kun son niin moderni että on tehty varomekanismi, ettei pysty käynnistämään pyörää sivutuki alhaalla. Mikä tietty on ihan fiksua, kun on omalla perinteisellä bulletilla tullu itekki lähdettyä liikkeelle useampikin kerta sivutuki maata raapien. MUTTA kun se EFIn sivutuki tuppaa löystymään bulletin vibraatioissa niin se sammuttaa koneen sitte kesken ajon, tai ei anna edes käynnistää Varsinaisia vekkuleita nuo Chennain pojat. | |
| | | troolari Jäsen
Viestien lukumäärä : 24 Join date : 13.01.2010 Ikä : 71 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: Bullet500 EFI-09 Pe Syys 28, 2012 1:58 pm | |
| Sehän on ihan hyvä juttu,ettei käynnisty,jos on sivutuki alhaalla,-ei pääse havereita silleen sitte käymään. Vaan enpä ole mistään kuullu,että olis niinpal löystyny,että sammuis jopa kesken ajon.
| |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Bullet500 EFI-09 Pe Syys 28, 2012 7:27 pm | |
| Mulla oli joskus -98 Trident ja siinä sivutuen kytkin reistasi välillä, vaikka oli olevinaan kunnolla kiinni.
Saariston rengastiellä jonkulla ei mennyt vapaavalo päälle ja startti ei siksi toiminut, että kyllä tuo eri kytkinten toiminta voi olla kohtuullisen sukkelaa. On tuossa vanhan kaluston kanssa nähty sekin, että valot ei toimi jos umpio ei ole kiinni, vaikka maadoitusjohdin on kiinni ja yhdistää...
Sähkö on sinistä savua, joka on johdossa sisällä :-)
Kaitsu
|
| | | troolari Jäsen
Viestien lukumäärä : 24 Join date : 13.01.2010 Ikä : 71 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: Bullet500 EFI-09 Pe Syys 28, 2012 9:56 pm | |
| Moi Kaitsu. Siis -98.Ny kummiski on kyseessä 2009 mallit,ja niinku ite tiiät,et kaike(i)sta huolimatta,nää vekottimet muuttuu.Tästä puhuttiin vähän,ku viime vuonna Viltsun mökillä istuskeltiin.Joo,ja todella,-ruiskut ja kaikki!Ei enää vuotavia Amaleja,tai irtoavia kumiletkuvirityksiä...,ym...Ne kuuluvat vanhempiin versioihin näissä pyörissä. Mä todella luulin,että tällä palstalla vois kysellä,ja keskustella mieltä askarruttavista asioista,ilman jotain suomi24 tyyppistä viisastelua.Vaan väärässähän taisin olla,tässäkin asiassa.Onkohan tämä palsta tarkoitettu VAIN vanhempien Royal´ien,vai myös uudemmillekin Royal Enfield´ien käyttäjille? Vai mitä mieltä itse olet? Ehkäpä on paree,että tästä lähtien itekseni nää asiat pähkäilen,ja yritän sen mukaan toimia,jos näin tämän palstan kuuluu toimia? Musta vaan tuntuu,että jos jollain "avaruustekniikkaa ymmärtämättömällä" ei oo mitään järkevää sanottavaa asiasta,ni kantsiskohan sit kuitenkin pitää mölyt mahassaan,ettei nolaa itteään enempää. Jos kyseisten kommenttien heittäjä sattuis lukee tän,ni kannattais varmaan miettiä,ettei kaikki ole niin kaikkitietäviä,kuin antavat muitten ymmärtää,-ainakaan näitten uudempien pyörien kohdalla. Terveisin,nimim: omalla -09:llä 15000,r:van-09:llä3000 ajetut kilometrit. Jotta jotain minäkin näistä pyöristä luulen tietäväni,vaikkakin väliä edellisistä pyöristä oli vaivaiset 38v. Hyvää syksyä. :Lauri
P.S.Valitettavasti hyppysähköä ei VIELÄKÄÄN ole keksitty.
T: sama | |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Bullet500 EFI-09 La Syys 29, 2012 6:34 pm | |
| Moikka Lauri.
Niin, tämä palstahan on tarkoitettu kaikille rojalisteille kalustoon katsomatta, tosin 30-luvun kalustoa harrastavia täällä ei juurikaan näy...
Myönnän suoraan, että en tiedä mitään uusimmista Bulletin versioista ja siksi pystyn heittämään vain "musta tuntuu"-arvioita asioista. Olen kuitenkin sitä mieltä, että noilla ajomäärillä noin uudessa pyörässä tuskin on isompia hapettumia johdoissa ja muutenkin tekniikka on ihan toista kun vanhemmissa, eli vikojen pitäisi olla enemmänkin poikkeus kun sääntö. Vanhemmissa on päinvastoin :-)
Jos jäi talteen mun puhelinnumero, niin soita jos tulee asiaa. Pähkäillään sitten puhelimessa?
Kaitsu
|
| | | troolari Jäsen
Viestien lukumäärä : 24 Join date : 13.01.2010 Ikä : 71 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: Bullet500 EFI-09 La Syys 29, 2012 10:09 pm | |
| Joo.Kyllä pitäisi olla tallessa.Jos ei,ni kyl sen löydän jostain...,vai mitä mr.N:m. | |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Bullet500 EFI-09 La Syys 29, 2012 11:17 pm | |
| Lauri: Mulla oli joskus Volkkari Caramelli ja siinä perkeleessä oli sellasia sähkövikoja mitä ei edes meedio löytänyt...
Että onnea etsintään ja jos v**tuttaa, nii soita, kuuntelen sujuvasti:-) Vaikka multa tuskin saa mitään hyvää neuvoa, kun oon ihan urpå muutenkin. :-)
Kaitsu
|
| | | Sponsored content
| Aihe: Vs: Bullet500 EFI-09 | |
| |
| | | | Bullet500 EFI-09 | |
|
| Oikeudet tällä foorumilla: | Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
| |
| |
| |
|