No sellainen tarina enfieldin voitelujärjestelmästä ja roskasta siellä. Minulla on siis uusi mäntä, porattu sylinteri, uudet venttiilit ja ohjurit joten kone on 100% kunnossa, silti vähän aikaa käytyään alkaa kohtuullisen runsas öljyn palaminen, ja kun ottaa tulpan irti niin se on ihan öljyinen. Aikani mietittyäni en keksinyt muuta kuin öljypumput. Pumputhan on mitoitettu siten että se ensimmäinen vasen pumppu joka vie öljyt kampiakselille on pienempi teholtaan kuin se etummainen joka pumppaa öljyn putkea pitkin venttiileille. Nyt oli käynyt siis niin että tiivisteliiman palanen oli tukkinut molemmista öljyn nousuputkista banjoliittimen toisen reijän, eli laskennallisesti pumppu toimi vain 50 % teholla. Nyt tilanne oli siis päinvastoin eli vasen pumppu olikin tehokkaampi kuin se oikea ja se aiheutti öljyn joutumisen sylinteriin ja palotilaan. Minua häiritsi pitkään se että öljyn määrä kampikammiossa oli kuitenkin normaali, aina sieltä tuli vain muutama korkillinen jonka pitäisi olla ihan normaali määrä ja en millään meinannut uskoa että vika olii siinä. Kuitenkin kun otin roskat pois putkista ja tutkin vielä öljypumpunkin että se on ok, niin nyt loppui savutus.
Nyt täytyy siis tilata heti uusi sihti tyhjennystulppaan, venttiilin nostimet ehti myös hieman kärsiä mutta onneksi ne ei nyt niin paljoa maksa.
Tässä enfieldissa on öljynkierron puolesta siten merkillinen kone että ne auton moottoreista opitut asiat ei välttämättä pidäkään paikkaansa.