Royal Enfield Finland Royal-Enfield- moottoripyöristä kiinnostuneiden keskustelufoorumi |
|
| Tulppien hajoaminen | |
| | Kirjoittaja | Viesti |
---|
Vierailija Vierailija
| Aihe: Tulppien hajoaminen Ke Toukokuu 26, 2010 10:00 am | |
| Mikähän voisi olla syynä kun sytytystulppia kuluu mahdoton määrä? Tänään piti lähteä pyörällä aamulla liikenteeseen mutta pyörä ei inahtanutkaan. En ehtinyt roplailemaan vaan lähdin autolla. Kun tulppa on kunnossa, ei käynnistyksen kanssa ole ongelmia. Akkukaan ei ollut tyhjänä. Epäilen että tulppa taas simahti. Jo toinen tän kevään aikana, runsas 1000 km ajettuna. Mielestäni noiden pitäisi kestää pidempään. Väriltään tulpat ovat olleet aika tummia. Mistä muuten ostatte tulppia? Ei ne Piikkiössäkään pahan hintaisia ole mutta tällä tahdilla alkaa hinnallakin jo olla merkitystä. Sixpacki kerrallaa varmaan pitää hankkia... Pyörä on maltillisesti viritetty (ilmanputsari, pakoputki ja suutin, ja korkeampipuristeinen mäntä) ja tulppa on ohjekirjassa suositeltu. |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Jaa-a Ke Toukokuu 26, 2010 11:25 am | |
| Sama vika Rahikaisella, tulppia menee nyt kun pyörää on ruuvattu ja meni niitä ennen virityksiäkin.
Angryman kertoili pistäneensä iridiumin, joka toimii paremmin. Lämpöarvosta ja merkistä ei tietoa...
Sukkelinta on se, että yleensä ne menevät ihan yllättäen ilman varoitusta. |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Tulppien hajoaminen Ke Toukokuu 26, 2010 12:40 pm | |
| Juu, yllättäen nimenomaan. Viimeksi ajoin maanantaina läpimärkänä pihalle. Tänään kun koitin polkaista, ei inahdustakaan. Angryman, voitko kertoa tarkemmin millaisia tulppia käytät? Ehkä Enskassa on sitten vaan niin vahva kipinä ettei tulpat sitä kestä? Kestääkö kärjettömällä paremmin? |
| | | Jojje
Viestien lukumäärä : 277 Join date : 14.01.2010 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: Tulppien hajoaminen Ke Toukokuu 26, 2010 5:12 pm | |
| Tuntuu, ettei näissä tulppien hajoamisissa ole mitään logiikkaa. Nyt on ollut sama tulppa kaksi kesää. Joskus hajoaa vain hieman vaihtamisen jälkeen. Olet ajellut jonkun aikaa, pysähdyt, ja sitten kun yrität lähteä uudelleen liikkeelle, ei kipinää..? Joku neuvoi, että kannattaisi pitää varatulppanakin sellaista vähän käytettyä ja siten hyväksi tiedettyä. Minulla on aina ollut Electrassa NGK B9ES. Tavallisessa Bulletissa lämpöarvo 8 riittää, mitä suunnilleen vastaava tulppa löytyykin Biltemasta: Eyquem C 92 LS. Erona ulommas tuleva keskielektrodi, minkä pitäisi olla parempi, mikäli tila vain riittää, mutta kyllä kai. Ovat Bilteman tulpat meinaan hyvin toimineet Bemarissa. | |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Jatkoa juttuun. Ke Toukokuu 26, 2010 11:58 pm | |
| Tämän kevään on Ensio pätkinyt tietyllä kierrosalueella, siinä 2000 mailla. Kun ottaa matkanopeuden ja kierroksia on 3000 tai sitten käy tyhjäkäynnillä, niin ongelmaa ei ole. Soppa alkoi kun vaihdoin Hoon tehostaattorin. 2-johtoinen, ei siis AC/DC systeemille.
Tehtaan säätäjällä latasi välillä 15,8 volttia. Hommasin Kolmilta tarvikevehkeen ja se pitää huolen, että jännite ei mene yli 14 voltin. Kumminkin jos valot eivät ole päällä, niin pätkii tyhjäkäynnilläkin.
Nyt on vaihdettu konkka, puola, tulpan hattu ja johto, akku, tarkastettu kytkinten johdot, rukattu sytytystä, putsattu kaasari, viilattu kärjet ja testattu eri jännitteen säätäjillä ja tasasuuntaussilloilla. Puolassa on etuvastus, jolla pätkiminen väheni, ainakin joksikin aikaa.
Ei oikein enää tule mieleen muuta kuin ennakon painot vittanjakajassa tai sitten se, että virranjakajan akseli on väljä ja tekee tietyillä kierroksilla kiusaa. |
| | | AngryMan
Viestien lukumäärä : 67 Join date : 22.01.2010
| Aihe: Vs: Tulppien hajoaminen To Toukokuu 27, 2010 6:58 pm | |
| Mulla on ne iridiumit ihan herra Hoolta, tällaiset:
BR8EIX SPARK PLUG, BR8EIX, IRIDIUM 500CC (STANDARD FOR 500 BULLET)
Mut parempi kipinä ja tasaisempi tyhjäkäynti selkeästi kuin perustulpilla. Eli ihan hyvä ostos. | |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Tulppien hajoaminen Pe Toukokuu 28, 2010 9:54 am | |
| Tällä kertaa ei ollutkaan tulpassa vika. Ostin kasan tulppia mutta ei lähtenyt uudellakaan käyntiin. Seuraavaksi täytyy varmaan putsata kaasari. Kiitos, Angryman, tosta iridiumin speksistä, täytyy kokeilla niitäkin. |
| | | heikki
Viestien lukumäärä : 33 Join date : 21.01.2010
| Aihe: Vs: Tulppien hajoaminen Pe Toukokuu 28, 2010 3:38 pm | |
| Alkuperäinen tulppa pimeni mullakin muutama kkm:n jälkeen. Virkosi hetkeksi, kun poltti kaasulla karstat pois. Kokeilin piruuttani käytettyä Escortin Motorcraft AGPR 22CD tulppaa, joita oli jäänyt hyllyyn. Toimi! Sen jälkeen ei ole tulppaongelmia ollut. Ajettu tälläkin tulpalla vähintään 10kkm. Pitäisi varmaan hakea "ihan uusi" mukaan matkalle. Vanhat Escortin tulpat on tallessa ja yksi mukana. Mäntä vain nyt katkesi. Nyt kone olisi taas alakerra osalta kasassa ja SKF:n petilaakerit oli kuin uudet. Olen aikonut laittaa JP-männän. Kellään kokemusta? M-I:stä tuli kyllä uusi mäntä, mutta sehän on juuri se sama, mikä siellä olikin. En haluasi uutta katkeavaa mäntää. (jos joku haluaa, niin lukekaa foorumeita) esim (tim busby piston fail) Sadetta pidellessä. | |
| | | nuwonder
Viestien lukumäärä : 168 Join date : 12.01.2010 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: Tulppien hajoaminen Pe Toukokuu 28, 2010 3:55 pm | |
| Ite oon pitäny perus B8ES tulppaa joka on karstottunu nopsaa mutta kyl se on pelannukki ihan moitteetta. En tosin mitää tuhansia oo ajellu, vaihdoin tulpan muistaakseni joskus 1500km jälkee ihan kun en tienny paljo aiemmalla oli ajettu, ja se tulppa oli kyllä surkeen näkönen mut pelas vielä sekin.
Noista männistä, eikös tuo surullisenkuuluisa katkeava mäntä ole italialaista tekoa? Mikäs toi Hitchcockilla oleva "European made" on joka on noin 60 punnan hintanen. Ei kai sama mäntä? Paljos toi JP:n mäntä tulee maksamaan? Itekkin joskus luin tosta mutta ei oo tullu vielä ajankohtaseks koneremppa... | |
| | | heikki
Viestien lukumäärä : 33 Join date : 21.01.2010
| Aihe: Vs: Tulppien hajoaminen Pe Toukokuu 28, 2010 9:16 pm | |
| Kun ei vain olisi Hitchcokin std-mäntäkin se sama mitä alkuperäinen. M-I:ssä mainitsivat Meteorin männäksi. Mitään nimeä männästä ei löydy, ja oli pakattu johonkin Guzzin laatikkoon, mutta on identtinen alkupräisen kanssa mm. yahoon enskaryhmästä löytyy paljon tarinaa OEM männän pettämisestä. jopa muutaman tuhannen kilometrin jälkeen. (tim busby, pete snidal) ym JP-mäntää tarjoaa ainakin hannukolm.com | |
| | | nuwonder
Viestien lukumäärä : 168 Join date : 12.01.2010 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: Tulppien hajoaminen Ti Heinä 06, 2010 12:22 am | |
| Meikä osti vuosi sitten tuon pyörän kun sillä oli ajeltu about 6400km. Huoltohistoriasta selvisi nimenomaankin että mäntä ja kansi oli vaihdettu jo reilu 2000km jälkeen, syytä ei kerrottu mutta ei varmaan ole mahdoton skenaario että sielä ois mäntä katkennut ja tuhonnut kannenkin. Sitä en tiedä minkä männän ne sinne on vaihtanut, mutta nyt on mittarissa noin 10640km ja ei ole vielä mäntä katkennut Syksyllä viimeistään ajattelin kyllä avata ton kannen ja kurkata sisään kun on varmaan kohtuullisen karstainen... | |
| | | Sponsored content
| Aihe: Vs: Tulppien hajoaminen | |
| |
| | | | Tulppien hajoaminen | |
|
| Oikeudet tällä foorumilla: | Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
| |
| |
| |
|