Royal Enfield Finland
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Royal Enfield Finland

Royal-Enfield- moottoripyöristä kiinnostuneiden keskustelufoorumi
 
PääsivuGalleriaLatest imagesRekisteröidyKirjaudu sisään

 

 Perusasiatkin kateissa

Siirry alas 
2 posters
KirjoittajaViesti
keitere

keitere


Viestien lukumäärä : 227
Join date : 13.01.2010
Paikkakunta : Keitele

Perusasiatkin kateissa Empty
ViestiAihe: Perusasiatkin kateissa   Perusasiatkin kateissa Icon_minitimeMa Helmi 01, 2010 4:03 pm

Eli alan tekemään tyhmiä kysymyksiä, koska Enska on minulle toistaiseksi täysin tuntematon keksintö. Ihan ensiksi, pitääkö minun uusia avainkokoelmani? Juolahti ajatukseen, että olikos näissä tuumamittaiset kaikki nämä mutterit ja kaikki, kun on kerta brittiperuja. Toinen kysymys koskee Enskan tyyppivikoja tai riskejä, jotka kannattaa ottaa huomioon, kun tuolla lähtee seikkailemaan maantietä pitkin näkymättömiin. Niin ja onko Enskassa mahdollisesti kattavakin avainvalikoima ostaessa jossain penkin alla vai olisiko syytä sijoittaa joihinkin strategisiin astaloihin?

Sytytystylpista en aio kysyä mitään.
Takaisin alkuun Siirry alas
Jojje

Jojje


Viestien lukumäärä : 277
Join date : 14.01.2010
Paikkakunta : Turku

Perusasiatkin kateissa Empty
ViestiAihe: Vs: Perusasiatkin kateissa   Perusasiatkin kateissa Icon_minitimeMa Helmi 01, 2010 5:26 pm

Ainakin mun 2005 Electrassa on sekaisin tuumaiset ja milliset. Tosi kivaa. Eikä ne tuumaiset ole edes tavallisimpia, vaan joukossa on tiheäkierteistä (Cycle) jne. Ei ihan joka kaupan hyllystä löydy, niin että älä hävitä niitä muttereita ja ruuveja, tarkkaile kireyttä. Mutta ei niitä silti kannata apinan raivolla kiristää: kyllä ne öljyproput pysyy aika pienellä momentilla paikallaan.
Muistan, kun kerran kuulin ajaessa kun tankin etummaisen kiinnityspultin mutteri putosi kilahtaen mäelle... No tähän nyt sopi 10 mm:n ruuvi ja nylock-mutteri (sellainen, missä on se muovisisus: ei löysty).
(Näitä tankin ruuveja ei passaa panna kovin tiukkaan, ainakaan minulla: tankin räminä voimistuu.)
Jotkut milliset avaimet sopii tuumaisiin 8mm = 5/16" ja 13mm = 1/2".
Älä aja täyskaasulla pitkiä rupeamia. (Paitsi Electra) Voitelu kampiakselille on vähän riittämätön.
Perusvika on sama kuin kaikissa pyörissä: tankki tyhjenee. Enskassa tosin hitaammin kuin muissa. Öljyn ei tarvitse olla hienointa laatua, mutta vaihda se riittävän usein. Itse vaihdan ennen talviseisontaa ja sitten toisen kerran keskellä ajokautta. Suodattimen vaihdan joka toinen kerta. Lataa akkua talvella: ei saa päästää tyhjäksi.
Älä laita ketjua liian kireälle: se kiristyy aika paljon, kun päälle istuu.
(Joku toinen saa jatkaa)
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.flickr.com/photos/jojjek/
keitere

keitere


Viestien lukumäärä : 227
Join date : 13.01.2010
Paikkakunta : Keitele

Perusasiatkin kateissa Empty
ViestiAihe: Vs: Perusasiatkin kateissa   Perusasiatkin kateissa Icon_minitimeMa Helmi 01, 2010 5:43 pm

Onko jarrujen suhteen mitään erityistä? Rumpujarruthan ne ovat ja sinänsä siis yksinkertaiset, mutta miten niitten teho ja ovatko osoittautuneet toimintavarmoiksi?
Ja entäs varaosasaanti, olen kuullut puhuttavan jostain Hitsikukosta, mutta eikö kotimaassa ole toimivaa jälleenmyynti/varaosamyyntiverkostoa? Vai onko niillä nylkyhinnat?
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Perusasiatkin kateissa Empty
ViestiAihe: Vs: Perusasiatkin kateissa   Perusasiatkin kateissa Icon_minitimeMa Helmi 01, 2010 8:27 pm

1997 Bulletista löytyy seuraavia kierteitä; BSC ja BSF, näihin sopii BS-avaimet joiden koko ilmoitetaan pultin halkaisijan mukaan, ei sen kannan mukaan. Sitten on niitä millisiä, jotka ilmoitetaan avainvälinä, siis leuasta leukaan. Pyörässä on yksi 1/2" AF (Across Flats, avainväli) , lienee joku 5/16" UNF, vaihdepolkimessa, kun vaihteet on vaihdettu oikealle ja jostain syystä Intiassa oli sitten tuollainen päätetty pistää.

Jos tarvitsee noita BS-kokoisia muttereita, on halvimmat hinnat Calvin Bradfordilla nookysnuts(miumau)blueyonder.co.uk Valikoima tosin on vain 1/2 asti, että sen isommat täytyy hommata muualta.

MotoItaliasta saa osia, mutta jos on kyseessä hiukankin vaikeampi, on Hoo tai Burton Bike Bits ne joista kannattaa kysyä.

Työkaluja olen ottanut Hoolta, paitsi vaikeammin hankittavat pakat ja tapit RDG toolsilta. Chronosilta saa BA-kokoja, tosin niitä tarvitsee aika harvoin.

Jos on hirveä hätä osan kanssa, niin kavereilta löytyy yleensä joku käytetty siksi aikaa, kun saa uuden maailmalta. Brittiralliin mennessä paukahti keinuvipu, oli lauantai. Maanatainaamuna Ville pisti Matkahuollolla tulemaan osan ja puolilta päivin olin taas tien päällä. Nykyisin mulla on aina reissussa vivutkin mukana, joten tuskin ne toista kertaa paukahtaa Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Perusasiatkin kateissa Empty
ViestiAihe: Vs: Perusasiatkin kateissa   Perusasiatkin kateissa Icon_minitime

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Perusasiatkin kateissa
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-
» Puristukset katosi

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Royal Enfield Finland :: Keskustelut :: Tekniikka-
Siirry: