Royal Enfield Finland
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Royal Enfield Finland

Royal-Enfield- moottoripyöristä kiinnostuneiden keskustelufoorumi
 
PääsivuGalleriaLatest imagesRekisteröidyKirjaudu sisään

 

 Laturista asiaa

Siirry alas 
3 posters
KirjoittajaViesti
Bullet52




Viestien lukumäärä : 42
Join date : 16.01.2010

Laturista asiaa Empty
ViestiAihe: Laturista asiaa   Laturista asiaa Icon_minitimeSu Loka 03, 2010 1:04 pm

Miten erottaa 6v ja 12v staattorin? Oma pyörä on 6v, ja staattori irtosi syksyn viimeisellä reissulla kiinnityksestään ja hakkautui roottoria vasten rikki. Mulla on toinen ehjä staattori mutta mistä tiedän onko se 6v vai 12v, käämien määrästä vai? Piuhoja lähtee molemmista 3 ja käämejä on molemmissa 6.
Takaisin alkuun Siirry alas
Limppu
Jäsen
Jäsen
Limppu


Viestien lukumäärä : 141
Join date : 10.04.2010
Ikä : 72
Paikkakunta : Vantaa

Laturista asiaa Empty
ViestiAihe: Laturista asiaa   Laturista asiaa Icon_minitimeSu Loka 03, 2010 7:00 pm

Ihan sata varma en asiasta ole,mutta olettaisin että 6 volttisessa on käytetty paksumpaa lankaa kuin 12 volttisessa,koska mitä pienempi jännite sitä isompi virta.Elikkä jos langan paksuus on molemmissa sama,mä ainakin kokeilisin, Rolling Eyes
Takaisin alkuun Siirry alas
Sabe




Viestien lukumäärä : 105
Join date : 11.08.2010
Paikkakunta : Kirkkonummi

Laturista asiaa Empty
ViestiAihe: Vs: Laturista asiaa   Laturista asiaa Icon_minitimeSu Loka 03, 2010 7:34 pm

Limppu kirjoitti:
Ihan sata varma en asiasta ole,mutta olettaisin että 6 volttisessa on käytetty paksumpaa lankaa kuin 12 volttisessa,koska mitä pienempi jännite sitä isompi virta.Elikkä jos langan paksuus on molemmissa sama,mä ainakin kokeilisin, Rolling Eyes

Ei ole 6 volttista itsellä, mutta mitä netin kuvista katsoin niin tosiaan johdot näytti paksummalta, kelat on ulkoisesti saman kokoisia.
Toisaalta, näissähän on latausäädin eli toimisko se 6V myös 12V keloilla jotenkin, en tiijä.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Laturista asiaa Empty
ViestiAihe: 6V staattori   Laturista asiaa Icon_minitimeSu Loka 03, 2010 7:45 pm


6V ja 12V staattoreissa on se kolme johtoa, 6V järjestelmässä otetaan loput käämit käyttöön vasta kun valot pistetään päälle. Itse kytkin molemmat käämitykset yhteen, että virtaa piisaa. 6V järjestelmässä ei ole zeneriä tai säädintä, ainakaan Crusaderissa tai Clipperissä. Intialaisen 6V järjestelmää en ole käpistellyt.

Pieniä eroja saattaa olla ulkokehän halkaisijassa ja keskimurkula voi olla eri kokoinen.

Itte kyllä kokeilisin, näkee sen mittarilla toimiiko oikein vai ei.



Kaitsu
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Laturista asiaa Empty
ViestiAihe: Vs: Laturista asiaa   Laturista asiaa Icon_minitimeMa Loka 04, 2010 12:23 pm

E=Bxlxv,jossa E on syntyvä jännite,B on magneettikentän voimakkuus,l on johtimen(käämin) pituus ja v on pyörimisnopeus.Eli jos käämi on ohuempaa sitä on siis myös enemmän,jos fyysiset mitat muuten on samat.Tästä karkea päätelmä että ohutkääminen on 12 V paksukääminen 6V.Sekotetaan vielä senverran että laturin sisäisellä kytkennällä kolmiokytkennällä saadaan isompi virta,tähtikytkennällä isompi jännite.Tämä ei kylläkään kuulunut tähän juttuun mitenkään mut silti. cheers
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Laturista asiaa Empty
ViestiAihe: Vs: Laturista asiaa   Laturista asiaa Icon_minitime

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Laturista asiaa
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-
» Virta asiaa

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Royal Enfield Finland :: Keskustelut :: Tekniikka-
Siirry: